گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین: بریکس- یکی از عناصر جهان چند قطبی در حال پیدایش است

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент РФ Владимир Путин на 23-м Мировом энергетическом конгрессе в Стамбуле
Президент РФ Владимир Путин на 23-м Мировом энергетическом конгрессе в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه 15-16 اکتبر از هند دیدن می کند. به گزارش قبلی سرویس خبری کرملین، وی با نارندرا مودی نخست وزیر هند گفت و گو انجام داده و در هفتمین همایش سران بریکس شرکت خواهد کرد. قرار است در پایان این دیدار اعلامیه گوا و نقشه عمل پذیرفته شوند. این اسناد چشم انداز برتری‌ها برای همکوششی در آینده نزدیک را تعیین خواهند کرد

ولادیمیر پوتین در آستانه سفر خود به هند در مصاحبه با ریانووستی روسیه و خبرگزاری هندی IANS راجعبه رشته‌های همکاری‌های روسیه و هند و توقعات از دیدار پیش روی سران بریکس صحبت کرد.

پوتین ذکر کرد:

«هند — شریک دارای برتر خاص و استراتژیک روسیه است. همکاری میان دو کشور مان در تمام جهات بر پایه سنن استوار دوستی، اعتماد و احترام متقابل پیشرفت می کند. روسیه و هند — کشور های متحد برای تأمین امنیت و ثبات استراتژیک و ساخت نظام عادلانه جهانی کوشش می کنند. ما در اتحادیه های چند جانبه — بریکس، گروه بیست و سازمان ملل متحد دوش بدوش همدیگر کار می کنیم».

گفتنی است که در ماه اکتبر از امضای بیانیه ای در باره مشارکت استراتژیک — سند اساسی مناسبات روسیه و هند 16 سال می گذرد.

رشته انرژی در همکاری های بازرگانی- اقتصادی روسیه و هند نقش مهمی ایفا می کند. احداث نیروگاه اتمی کودانکولام بزرگترین پروژه دراز مدت است. ولادیمیر پوتین گفت:

«در ماه اوت 2016 ما همراه با آقای نارندرا مودی در مراسم تحویل واحد اول این نیرگاه به هند شرکت کردیم. واحد دوم نیز در آینده نزدیکی راه اندازی خواهد شد. رسیدن واحد های اول و دوم به قدرت مقرر تأمین هند از نظر انرژی و امنیت انرژتیک آنرا به صورت چشمگیری بالا خواهد برد. شرکت دولتی روس اتم روسیه و کرپراسیون انرژی اتمی هند به تدارک راه اندازی واحد سوم و چهارم پرداختند. این کار مطابق جدول توافق یافته انجام می شود. این پروژه به حساب اعتبار دولتی روسیه معادل 3/4 میلیارد دلار شامل 85 درصد قرارداد های منعقده با سازمان های روسی پیاده می شود. ما به تعیین جاهای تولید عناصر لازم در هند می‌پردازیم و به مطالعه مساله ساخت نیروگاه های اتمی در دیگر جاهای هند دست زدیم. همکاری تکنولوژیکمان در غنی سازی اورانیوم نیز رو براه می شود».

همکوششی سیاسی نیز ادامه دارد. دیدار های سران بریکس هم اینک جزو دستور روز اقدام های جهانی شده و بطور منظم برگزار می شودند. پوتین در پایان گفت:

«بریکس — یکی از عناصر کلیدی جهان چند قطبی در حال پیدایش شده است. شرکت کنندگان این گروه پنج‌گانه دائماً پایبندی خود به اصول پایه‌ای حقوق بین‌المللی را تأیید کرده و به تحکیم نقش مرکزی سازمان ملل متحد مساعدت می کنند. ما به مسایل بین‌المللی مبرم از جمله به بحران سوریه و حل و فصل در خاور نزدیک توجه کرده و در مورد آن‌ها برخورد های هم آواز داریم. از این رو در اسناد پایانی دیدار گوا نیز از این قاعده استثناء نخواهد بود. پایبندی مشترکمان به اصول بنیادی معاشرت بین‌المللی با نقش مرکزی و هماهنگ کننده سازمان ملل تأیید می شود. این برخورد در زمینه تلاش یک تعداد از کشور های غربی معطوف به پیشبرد برخورد های یکجانبه شان با توسل به فشار، از اهمیت خاصی برخوردار است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала