ارکستر سمفونیک روسیه

© Sputnik / Sergey Pyatakov ولادیمیر یوروفسکی و ارکستر سمفونیک دولتی به نام « سوتلانوف»
ولادیمیر یوروفسکی  و  ارکستر سمفونیک  دولتی  به نام « سوتلانوف» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هشتادمین سالگرد ارکستر سمفونیک یوگنی سوتلانوف برگزار شد.

ارکستر سمفونیک روسیه را « با عناوین متفاوتی مانند « سمفونیک جادویی» و « 106 اجرای فی البداهه» می نامیدند.  در روزهای برگزاری 80- مین سالگرد  این ارکستر، عناوین جدیدی به فهرست عناوین دیگر یکی از بهترین ارکسترهای  روسیه  اضافه  شد.

برنامه اجرای این ارکستر فوق العاده غنی است  و کلا تمام آثار  آهنگسازان روس را اجرا می کند، از قطعات مینیاتور  گرفته تا  آثار بزرگ  سمفونیک  گلینکا، چایکوفسکی، بارودین، گلازونوف، رحمانینوف و سکریابین. آثار اجرا شده توسط این ارکستر روی صفحه گرام نیز ضبط شده است. یوگنی سوتلانوف که مبتکر این ایده بود  بیش از 30 سال رهبری گروه نوازندگان را عهده دار بود که هم اکنون ارکستر سمفونیک  به نام  رهبر ارکستر مشهور روسیه  «سوتلانوف»  نامیده می شود. این ارکستر آثار آهنگسازان خارجی را نیز اجرا می کند. این ارکستر بارها به اجرای  آثار جدید پرداخته است  و این ایده  معمول را رد کرد که  هر کس دست به اجرای  آثار جدید موسیقی بزند  از توجه و تحسین شنوندگان بدور خواهد ماند.  ولادیمیر یوروفسکی  رهبر ارکستر و رهبر کنونی ارکستر سمفونیک روسیه  در این مورد ترسی به دل راه نمی دهد. یوروفسکی در دنیای موسیقی  دو نیمکره جهان به عنوان  رهبر ارکستر با استعداد و شجاع  و  متفکر معروف است. شرح های ادبی او در باره موسیقی  قبل از آغاز کنسرت مدتهاست بخش لاینفک کنسرت های او شده است. یکی دیگر از  خصوصیات استاد موسیقی آن است که او از چیزهای نو نمی ترسد، نه آثار موسیقی جدید و نه نوازندگان تازه کار که هنوز به شهرت نرسیده اند.  او اغلب از آنها دعوت به همکاری میکند.

—  ارکستر کنونی —  ارکستر جوانان است. ما البته سنن موسیقی را حفظ می کنیم، اما سعی می کنیم  در گذشته باقی نمانیم و به آینده بنگریم.  ارکستر علاوه بر  دستیابی به موفقیت های چشمگیر در  بخش کلاسیک و سنتی،  مجهز به فناوری های جدید می شود که برای اجرای آثار موسیقی نو و تازه معاصر وجود آنها ضروری است.  تماشاچیان نیز دیگر نگران ظهور نوآوری ها نمی شوند و این روند برایشان جالب است.  زمانی شوستاکویچ گفت: « برای درک  موسیقی معاصر ابتدا باید آن را شنید…»

با نگاهی دیگر به تاریخ فعالیت این ارکستر  باید یادآور شد که  60 سال پیش ، پاییز سال 1956 نوازندگان مسکو راهی اولین سفر هنری خارجی خود شدند. اولین کنسرت آنها در لهستان برگزار شد.  در آن کنسرت آثار گراژین باتسِویچ، کازیمِژ سیکورسکی و دمیتری شوستاکویچ  اجرا شد.  این سفر سرآغاز همکاری  ارکستر با  نوازندگان و آهنگسازان لهستانی شد.  هنرنمایی مشترک آنها  از جمله در جشنواره «  پاییز ورشو»  با موفقیت سرگیجه آوری همراه بود…

ارکستر جادویی سمفونیک تحت رهبری  ولادیمیر  یوروفسکی به فعالیت خود ادامه میدهد. رهبر ارکستر بخوبی می داند که  تلاش و زحمات زیادی طلب می شود تا  مقام  ارکستر  مشهور  جهان  برای این  گروه حفظ شود.رهبر ارکستر در فکر اجرای  پروژه های  بلندپروازانه زیادی است.  فصل جدید سالگرد  هم  باعث روحیه بالای  شنوندگان می شود و هم زمینه ای است برای هنرنمایی فعال تر…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала