خرس های سفید روسی

© Sputnik / Vitaliy Belousovخرس سفید در باغ وحش مسکو
خرس سفید در باغ وحش مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه بزرگترین تحویل دهنده خرس های سفید به باغ وحش های جهان است.

در ماه سپتامبر  بچه  خرس سفیدی  به  باغ وحش مسکو  تحویل  داده  شد  که پرورش دهندگان گوزن  چوکوتکا  او را نجات داده بودند. این یک مورد بسیار نادر  بود. اکثر  جانورانی که  نامشان وارد کتاب سرخ شده است،   خویشاوندان نزدیک یکدیگر هستند و جفتگیری  آنها به مرگشان می انجامد.  از اینرو  « نیکای»  جوان  (خرس کوچولو را « نیکا» نامیدند) ارزش زیادی برای  برنامه  تکثیر خرس های سفید دارد.  وقتی «نیکا» بزرگ شود، روسیه  تأمین باغ وحش های جهان  با خرس های سفید متولد شده از این مادر را آغاز خواهد کرد.

بچه خرس هشت ماهه  که گوزن پروران پیدا کردند نمی توانست در  طبیعت وحش زنده بماند.

سوتلانا آلووا،  مدیر عامل  باغ وحش مسکو در گفتگویی با « ایزوستیا» تعریف کرد: «  اوایل ماه سپتامبر بچه خرس 8 ماهه ای را به ما دادند که خیلی ضعیف بود. او را  در  نزدیکی قصبه « ریرکایپی« چوکوتکا پیدا کرده بودند.  هر چند خرس ماده مدت طولانی فرزندش را  رها نمی کند.  به احتمال زیاد خرس ماده مرده بود. جانورشناسان پیشنهاد کردند بچه خرس در طبیعت وحش رها نشود. بچه خرس که هنوز شکار را یادنگرفته است، در طبیعت وحش زنده نخواهد ماند. باغ وحش تنها شانس برای بچه خرسی بود که مادرش را از دست داده بود».

دامپزشکانی که به معاینه بچه خرس پرداختند، به این نتیجه رسیدند، که وضع سلامتی او خوب است و فقط دندانهایش خراب است. دو تا از نیش هایش شکسته بود که هنوز معلوم نیست دندان شیری هستند یا دائمی. اگر شیری باشند، نیازی به درمان نیست و اگر دائمی بانشد، بچه خرس باید سری هم به دندانپزشک بزند.

ظاهر شدن  بچه خرس در باغ وحش مسکو  واکنش  زیادی از سوی باغ وحش های  اروپا را موجب شد، زیرا این یک پدیده نادر است و به افزایش تعداد خرس های سفید  کمک خواهد کرد.  عملا  تمام خرس های سفید از  روسیه  به کلکسیون های باغ وحش های جهان اضافه می شوند.

« یکی از  مهمترین مسائل  تکثیر جانوران  کمیاب  در شرایط مصنوعی ، با مرگ آنها مرتبط است.  سعی می شود جانوران هر چه کمتری از طبیعت وحش  به باغ وحش ها منتقل شود.  ولی دیر یا زود هر چه قدر هم که ما تلاش ورزیم،  در محیط بسته  باغ وحش  نمی توان از جفت گیری جانوران خویشاوند جلوگیری کرد. از اینرو هر جانوری که از طبیعت وحش به دست ما برسد، به ویژه چنین جانور کمیابی مانند خرس سفید،  اهمیت زیادی برای برنامه  تکثیر جانوارن وجشی  انجمن جهانی  باغ وحش ها و آکواریوم ها  و شعبات اروپایی، اوراسیا، بریتانیا، آمریکا، آسیایی و دیگر شعبات آن دارد.  خون تازه به  تأمین  تنوع ژنتیکی  تکثیر انواع  جانوران وحشی در شرایط  مصنوعی کمک می کند».

همکاران اروپایی می توانند فقط روی دریافت فرزندان  «نیکا» حساب کنند. نیکا در روسیه باقی خواهد ماند.

« از نظر فیزیولوژیکی نیکا پس از 6-5 سال برای  مادر شدن آماده خواهد بود.بچه خرس بطور موقت در باغ وحش مسکو قرار دارد  اما حتما در یکی از باغ وحش های روسیه ساکن خواهد شد.  زیرا جانوران کمیاب  از طبیعت وحش  به خارج از کشور فرستاده نمی شوند.  وزارت  منابع طبیعی سرنوشت این بچه خرس را تعیین خواهد کرد».

هم اکنون در باغ وحش مسکو بعلاوه « نیکا» 7 خرس سفید دیگر زندگی می کنند. بازدیدکنندگان باغ وحش می توانند  5 خرس را ببینند: دو  خرس ماده ، یک خرس نر و دو خرس نوجوان که  تقریبا 2 سال پیش متولد شدند  و از نظر اندازه از مادر خود جلو زده اند.

علاوه بر  خرس سفید،  حدود 100  نوع جانور دیگر  در باغ وحش مسکو ساکن اند که در برنامه جهانی تکثیر  انواع نادر و در حال انقراض  جانوران وحشی شامل شده اند.

بزودی گربه وحشی نیز به این کلکسیون اضافه خواهد شد.  همچنین  گرگ های سرخ، میمون دیانا و خرسک دم حلقه ای و گورکن  به جمع دیگران  اضافه خواهند شد. از برنامه های درازمدت باغ وحش مسکو-  ساخت غرفه » چین» است که در آنجا جانوران چینی ساکن خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала