گزارش و تحلیل

یک عقیده: امتناع اولاند از دیدار با پوتین وجهه و حیثیت فرانسه را تخریب خواهد کرد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент России Владимир Путин и президент Франции Франсуа Олланд во время встречи в Елисейском дворце в Париже
Президент России Владимир Путин и президент Франции Франсуа Олланд во время встречи в Елисейском дворце в Париже - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که رئیس چمهور اولاند تصمیم دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود را «با در نظر داشت موقعیت در حلب و سوریه» اتخاذ خواهد کرد.

پیشتر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با تلویزیون تی اف یک سؤالی حاوی جواب مطرح کرده بود. وی پرسید: «من از خود سؤال می‌کنم که آیا این دیدار مفید خواهد بود؟ آیا ما خواهیم توانست کاری کنیم تا ولادیمیر پوتین آنچه که همراه با رژیم سوریه انجام می‌دهد را قطع کند یعنی حمایت از هواپیما های رژیمی را قطع کند که ساکنان حلب را بمباران می کنند؟»

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که طرف روسی در این باره هیچ اطلاع رسمی را در دست ندارد. پسکوف افزود: «تدارک دیدار پیش روی پوتین از پاریس ادامه دارد و مذاکرات در کاخ الیزه برنامه‌ریزی شده است. چنین بود جواب پسکوف به خواهش روزنامه نگاران مبنی بر تفسیر کردن سخنان اولاند که برخی رسانه‌ها آن را بعنوان شک داشتن در مورد لزوم مذاکرت تلقی کردند.

پسکوف گفت: «ما از همتایان فرنسوی مان اطلاع دیگری نداریم و بر این مبنا قرار داریم».

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه 6 اکتبر در دیدار با آیرو همتای فرانسوی خود در مسکو اعلام کرد که 19 اکتبر پوتین با یک دیدار رسمی در فرانسه بسر برده و دو رئیس جمهور موقعیت در سوریه و اوکراین را بررسی خواهند کرد.

گفتنی است که در ماه های اخیر موقعیت در حلب بسیار وخیم شد. در این شهر و حوالی آن نبرد های سخت جریان دارد. آمریکا مقامات سوریه و روسیه را به بمباران ساکنان بی‌دفاع و اپوزیسیون مسلح متهم می کند. دمشق و مسکو اصرار می‌ورزند که آن‌ها تنها به تروریست ها ضربه می‌زنند و واشنگتن را به بی لیاقتی در تاثیرگذاری بر دسته های اپوزیسیون میانه رو تا آن‌ها خود را از تروریست ها جدا کنند متهم می کنند.

پاول تیموفییف کارمند علمی شعبه تحقیقات سیاسی اروپایی در انستیتو مطالعه روابط خارجی و مناسبات اقتصادی وابسته به آکادمی علوم روسیه بر آن است که رهبر فرانسه با این اعلامیه ها سعی دارد روسیه را در انظار شرکای فرانسه بدنام کند. این کارشناس روس به اسپوتنیک چنین گفت:

«من نمی‌خواهم بگویم که این انتقام از وتوی روسیه بود. 8 اکتبر روسیه در شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی فرانسه در مورد حلب را وتو کرد. هرچند که بخشی از احساسات در این قضیه وجود دارد ولی همه چیز از این هم مشکلتر است. این یک حرکت ناگوار بسوی روسیه با هدف جلب توجه طرف‌های فرانسه است که در روند حل مساله سوریه شرکت می کنند. این تلاش قرار دادن روسیه در کانون توجه همگان و نشان دادن گویا عدم سازندگی موضع آن در مورد سوریه است».

به عقیده این کارشناس، از سوی دیگر هدف این سخنان اولاند ممکن است رایدهندگان فرانسه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 باشند. پاول تیموفییف گفت:

«در حال حاضر رسانه‌های فرانسه بشدت در باره بمباران های حلب مطالب زیادی منتشر می کنند و می‌گویند که نگاه کنید که روسیه در آنجا چکار می کند. شاید اولاند تصمیم گرفته شهروندان خود را بفهماند که وی در احساسات شان سهیم است. ولی وی در ضمن هنوز هم «نخیر» نگفته است».

به عقیده پاول تیموفییف، اگر رهبر فرانسه در‌واقع از دیدار با رئیس جمهور روسیه منصرف شود این امر نه تنها در مناسبات دوجانبه بلکه در وجهه و حیثیت فرانسه تأثیر منفی خواهد گذاشت. او در پایان گفت:

«این بازدید به ابتکار فرانسه تدارک دیده می‌شد و اگر فرانسه دعوتنامه خود را لغو کند به وجهه و حیثیت فرانسه تأثیر منفی گذاشته شده و اثر ناگواری باقی خواهد ماند. البته مناسبات روسیه و فرانسه «متشنج» شده ولی کار تا پاره شدن روابط نخواهد رسید. کلاً مناسباتمان در رابطه با بحران اوکراین و سپس بحران سوریه در حال بس مشکلی قرار دارد. البته این مناسبات، روابط مختص مخالفان نیست، ولی فاصله ما تا روابط دوستی بسیار دور است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала