گزارش و تحلیل

بن علی یلدریم به اسپوتنیک: وظیفه ترکیه – متحد کردن روسیه، آمریکا و ایران است

© Photo / BaşbakanlıkBinali Yıldırım - Yavuz Oğhan
Binali Yıldırım - Yavuz Oğhan - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از کشور خود در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک بحران سوریه و موقعیت در منطقه را مورد تفسیر قرار داده گفت

موقعیت در سوریه بس مشکل است. رژیم اسد رسما از روسیه دعوت کرد وارد کشور شود و روسیه در آن مستقر شد و از پایگاه های نظامی و کل امکانات استفاده می کند. آمریکا در راس ائتلافی قرار دارد که برای مبارزه با داعش عمدتا در منطقه و سوریه تشکیل شده است. ایران و ترکیه کشور هایی هستند که با حوادث در منطقه ربط مستقیمی دارند».

به گفته یلدریم، عدم هماهنگی اعمال روسیه و آمریکا موقعیت در منطقه را روز بروز مشکلتر می سازد. بویژه خلاء اراده سیاسی که در رابطه با انتخابات عنقریب در آمریکا بوجود آمده به پیدایش موقعیت های ناگوار در منطقه مساعدت می کند. یلدریم گفت:

«در این شرایط نقش ترکیه چگونه است؟ نقش ترکیه عبارت از متحد کردن روسیه، آمریکا و ایران است. عربستان سعودی نیز می‌تواند به این فرایند وصل شود. بدین سان خونریزی و هلاکت افراد بی دفاع و بی پناه در منطقه قطع خواهد شد. ما برای رسیدن به این هدف تمام هم خود را بکار می بریم. نکته مهم دوم با تأمین امنیت مرز های جنوبی ما و زندگی و دارایی شهروندان ساکن نواحی جنوبی مرزی ما مربوط است. بدین منظور ما عملیات «سپر فرات» را شروع کردیم که تا بحال ادامه دارد. هدف ما عقب راندن عناصر تروریستی که اینجا عمل می‌کند به فاصله دورتر از مرز های ما و تأمین امنیت به حد لازم است».

آمریکا در زمان اخیر در باره مخالفان مسلحی بحث می‌کند که در حال مبارزه مسلحانه علیه رژیم سوریه است. در زمان خود در افغانستان نیز وضع همین بود. خبرنگار اسپوتنیک در پایان پرسید: این جریان در موقعیت سوریه چه تأثیری خواهد گذاشت؟ یلدریم در جواب گفت:

در حال حاضر جنگ داخلی در سوریه ادامه دارد. هر طرف بخاطر استقلال خود مبارزه می کند. در این موقعیت همه چیز امکان‌پذیر است. طرف‌ها همدیگر را متهم می کنند. اگر همه چیز چنانکه شاید و باید بود چنین نبود. وقتی ما با نمایندگان اپوزیسیون معاشرت می‌کنیم آن‌ها می‌گویند: «ما با رژیم دیکتاتوری و ظلم و ستم اسد مبارزه می‌کنیم و سعی می‌کنیم مردم خود را نجات دهیم. ما در مورد اعمال رژیمی که تلاش می‌کند ما را از سرزمین هایمان بیرون براند و به ما بمب پرتاب می‌کند چطور می‌توانیم عکس‌العمل کنیم؟ ما با آن مبارزه می کنیم». البته طرف‌های در حال جنگ داخلی همدیگر را متهم می کنند. ولی مردم از این بابت زجر می کشند. کسانی که در آمریکا زندگی می‌کنند و افرادی که در روسیه بسر می‌برند نمی‌توانند این درد را بطور کامل احساس کنند. ولی ما احساس می‌کنیم زیرا ما مجاور آن‌ها هستیم و در یک منطقه بسر می بریم. بنا بر این ما از همه بهتر این درد را احساس می کنیم و برای یافت راه حل این مساله هر چه از دستمان ساخته است انجام می دهیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала