پیشگیری از افراطگرایی

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساختارهای رادیکال افغانستان، هدف فعالیت خود را ایجاد خلیفه اسلامی اعلام کرده اند.

تاجیکستان به مبارزه با  افراطگرایی و تروریسم شدت می بخشد. نهادهای انتظامی کشور به کار با  جوامع  ملی خواهند پرداخت. ابتدا نشست های گفتگو با  شهروندان  ازبکی زبان به زبان مادری آنها برگزار خواهد شد. عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک» از تاجیکستان گزارش می دهد.

تا کنون  پیشگیری از افراط گرایی فقط به زبان تاجیکی انجام می شد.  هم اکنون زبان ازبکی،  زبان دوم خواهد شد. از این زبان هنگام کار با جوامع ازبکی استفاده خواهد شد. ارگان های انتظامی  کلیپ های ویدئویی و  کتابچه هایی برای  شهروندان تهیه کردند. با رواج اینگونه مواد روشنگری، مقامات  می خواهند در باره خطر همکاری با شبکه های رادیکال دینی به شهروندان  هشدار بدهند. کارشناسان به ارزیابی روش های جدید کار ارگان های انتظامی تاجیکستان پرداختند.

قاسم بک محمدوف  کارشناس سیاسی  دوشنبه در این خصوص گفت: به نظر من اینگونه کارها  باید خیلی زودتر آغاز می شدند. این ابتکار مهمی است، زیرا صحبت با  ساکنان ازبکی زبان کشور به زبان تاجیکی فایده ای نخواهد داشت و کارا نخواهد بود».

هم اکنون حدود یک میلیون  شهروند ازبکی زبان در تاجیکستان زندگی می کنند.  ارگان های انتظامی  نگران آن هستند که بعضی از آنها ممکن است به دام شبکه  « حزب التحریر»  و یا  جنبش اسلامی ازبکستان  بیفتند که  در کشورهای آسیای مرکزی  به عنوان یک سازمان  افراطی و تروریستی ممنوع اعلام شده است. این نوع ساختارها که در افغانستان مستقر هستند، هدف فعالیت خود را ایجاد  خلیفه اسلامی اعلام کرده اند.  از اینرو آنها سعی می کنند  در فضای مابعد شوروی  و از جمله در تاجیکستان  هوادارانی برای خود پیدا کنند.

در دوشنبه معتقدند که بمرور زمان،  کارهای ضد افراطی  به زبان های ملیت های دیگری که در تاجیکستان ساکن هستند — قرقیزی و ترکمنی- اجرا خواهد شد.  قرقیزها عمدتا در دره فرغانه و پامیر ساکن هستند و  ترکمن ها در شرق کشور. کارشناسان از  ابتکارهای  ضد افراطی مقامات تاجیکستان استقبال می کنند.  اما  معتقدند که اقدامات پیشگیرانه باید  با کارهای دیگر  مانند اقدامات اجتماعی — اقتصادی تکمیل شود. اگر مقامات بتوانند سطح بیکاری را کاهش بدهند، این امر بخودی خود بهانه اجتماعی  و حمایت ساکنان از افراط گرایان را از گروه های افراطی سلب خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала