گزارش و تحلیل

تنها راه حل بحران خاورمیانه

© AP Photo / Office of the Supreme LeaderIranian supreme leader Ayatollah Ali Khamenei waves to the worshippers.
Iranian supreme leader Ayatollah Ali Khamenei waves to the worshippers. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به هر مشکلی در منطقه خاورمیانه بنگریم یک طرفش به اسرائیل ختم می شود، پس اگر این مشکل حل شود بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد.

حدود شانزده سال پیش آیت الله خامنه ای پیشنهادی را برای حل بحران میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها مطرح کردند و آن اجرای رفراندوم  بود.

بر اساس همه معیار های بین المللی بهترین راه برای حل وفصل یک اختلاف رفراندوم است. رفراندومی که همه معیار های اصالت و صداقت در آن نهفته باشد. یعنی مثلا همه فلسطینی ها در جهان را شامل شود یا اینکه همه آوارگان فلسطینی به سرزمین خود برگردند و یک رفراندوم میان همه ساکنین این سرزمین انجام گردد هرچه همه انتخاب کردند همان باشد.

ایرانی ها به هیچ وجه مخالف یهودی ها نیستند و هیچ وقت به دنبال این نیستند که کسی یهودی ها را به دریا بیاندازد. چگونه است که رفراندوم برای همه جهان خوب است اما برای فلسطینی ها ویهودی ها وتصمیم گیری برای آینده آنها خوب نیست؟ این فهوای صحبت رهبر جمهوری اسلامی که لیدر مبارزه با اسرائیل در جهان است بود.

شاید اگر همان زمان مجامع بین المللی به این صحبت ها توجه بیشتری می کردند تا بحث های جانبی دیگر در مورد ایران، امروزه مشکل فلسطینی ها و اسرائیلی ها حل شده بود و بسیاری از مشکلات دیگر در منطقه خاورمیانه بوجود نیامده بود.

به هر حال وقتی رهبر نظام چنین چیزی را بیان می کند یعنی این مساله نظر جمهوری اسلامی ایران می باشد و همه بر آن توافق دارند.

بدیهی است در صورتی که چنین اتفاقی پیش می آمد ایران نیز از آن حمایت می کرد و شاید هم در اجرای آن کمک می کرد و قطعا هرنتیجه ای که برآیند آن بود را می پذیرفت و قطعا همه گروه های مورد حمایت ایران  نیز از همین برآیند حمایت می کردند.

با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه پس از تشکیل و یا استقلال هیچ گونه نظر سنجی ای مبنی بر خواست ملت ها نداشته اند و اصلا در بعضی از کشورهای منطقه چیزی به نام انتخابات وجود ندارد، بد نیست همین طرح برای کل منطقه اجرا گردد.

به جای اینکه ملت های منطقه بخواهند با جنگ وخشونت خواسته های خود را تحمیل کنند رفراندوم برگزار گردد و تکلیف کل منطقه وجهان روشن شود که مردم این کشورها چه می خواهند.

تنها نکته ای که اینجا مطرح است تشکیلاتی می باشد که باید این رفراندوم را برگزار کند.

سازمان ملل که اصولا باید برگزار کننده این رفراندوم باشد که فعلا در گرو پول کشورهای ثروتمند می باشد و شاید برخی به سازمان ملل خورده گرفتند که چگونه سازمان ملل عربستان سعودی و کشورهای همپیمانش را از لیست سیاه کشورهای بچه کش خارج کرده اما واکنش دبیر کل آن بسیار زیرکانه بود. آقای بان کی مون با اعلام اینکه به دلیل فشار های مالی نام اینان را از لیست سیاه خارج کرده. علیرغم اینکه انتقادات بسیاری را متوجه خود و سازمان مطبوعش نمود اما با سیاست به همه جهان گفت که این کشورها باید در لیست سیاه کشورهای آدم کش باشند و به دلیل پول وفشار های مالی سازمان ملل چاره ای جز خارج کردن اینان از لیست سیاه نداشت.

یک کار خیلی زیرکانه از سیاستمداری کارکشته.

با توجه به این موضوع می توان گفت سازمان ملل هم نمی تواند ارگان مناسب برای اجرای چنین رفراندومی باشد. لذا باید کشورهای جهان دور هم بنشینند و تعدادی سازمان های مردم نهاد فراشمولی را انتخاب کنند که اینان مجری چنین طرح هایی باشند و بودجه اجرای چنین طرح هایی خارج از چهارچوب های دیگر تامین گردد.

طرح اولیه ایران برای حل بحران سوریه هم همین بود. اگر توجه داشته باشید ایران اصرار دارد که مردم سوریه باید رهبر و نظام حاکم بر کشور خود را انتخاب کنند و نه اینکه کشورهای دیگر آن را تحمیل کنند.

این اصرار ایران فقط مربوط به فلسطین و سوریه نیست بلکه مربوط به همه جا است.

پس از انقلاب در ایران فضای عمومی کلا انقلابی بود و نیازی به یک رفراندوم نبود اما امام خمینی (ره) اصرار داشتند رفراندوم برای تعیین نظام حکومتی برگزار گردد. همین رفراندوم به پایه واساس سیاست نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

عملا می توان گفت ایران نسخه ای را برای دیگران پیچیده که ابتدا خود امتحان کرده.

 

بدیهی است که اگر کشورهای جهان همه دست به دست هم دهند تا این رفراندوم میان فلسطینیها واسرائیلی ها برگزار گردد و سپس همین رفراندوم را به بقیه کشورها تعمیم بخشند تکلیف همه روشن می شود و دیگر نیازی به جنگ وخونریزی نمی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала