لاوروف: آمریکا بزرگ ترین عامل منفی بر ثبات جهان است

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandلاوروف: آمریکا بزرگ ترین عامل منفی بر ثبات جهان است
لاوروف: آمریکا بزرگ ترین عامل منفی بر ثبات جهان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت بعد از اقدامات ایالات محده برای سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی، بسیاری از کشورهای منطقه به فکر دستیابی به سلاح هسته ای افتادند.

لاوروف گفت: "در سال های اخیر در بسیاری از مناطق جهان از جمله مناطقی که قدرت های هسته ای غیر رسمی در آنجا قرار دارند، اوضاع دگرگون و به شدت ناآرام شده است. بعد از آنکه قذافی از برنامه هسته ای در کشورش صرفنظر کرده، برای وی حوادثی اتفاق افتاد که شاید هیچکس در جهان علاقه ای به مواجه شدن با سرنوشت او نداشته باشد".
وی ادامه داد: "قذافی با داشتن همکاری داوطلبانه و به دلیل نداشتن سلاح هسته ای به این شرنوشت دچار شد و این در حالی که کره شمالی دارنده سلاح هسته ای بوده اما هیچکس آن را رسما قدرت هسته ای نمشناسد و هیچ کس به آن تجاوز نمی کند".
وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که واقعه لیبی تاثیر بسیار منفی و خطرناکی بر ثبات جهان داشته است، افزود: "رهبران بسیاری از کشورهای همسایه لیبی پس از سرنگونی قزافی به طور جدی در این مورد فکر می کنند که چرا مانند کره شمالی از این حق برخوردار نباشیم".
وی گفت: "در حال حاضر هسته داعش را ژنرال ها و کارمندان سرویس های اطلاعاتی و امنیتی سابق صدام حسین تشکیل می دهند، گروهی که اراضی پهناوری از قلمروی عراق و سوریه را تحت تصرف خود در آورده و پس از فروپاشی لیبی، به این کشور هم نفوذ پیدا می کند. این گروه تروریستی در افغانستان نیز شروع به فعالیت کرده و با طالبان رقابت دارد. فکر می کنم که اکنون نوبت سوریه است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала