ربات مهندسی نظامی

© Sputnik / Said Tsarnaevخنثی کننده مین واحد مهندسی
خنثی کننده مین واحد مهندسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه بر اساس « آرماتا» ربات مهندس – نظامی می سازد.

وزارت دفاع  روسیه طراحی  سامانه منحصربفرد  اتوماتیک کشف و خنثی سازی مین  با نام مخفف « AIRM» را آغاز کرده است که می تواند بطور مستقل مین ها را کشف و خنثی سازد و استحکامات دشمن را نابود سازد.  تانک « آرماتا»  و یا  خودروی زرهی «  بومرانگ» اساس  ساخت ربات جدید را  تشکیل می دهد  که وزارت دفاع  همراه با  انستیتوی رادیو تکنیک  خواهد ساخت.

یوری استاویتسکی  رئیس  نیروی مهندسی روسیه در این خصوص گفت: «  خودویژگی خاص سامانه « آیرم» آن است که اتوماتیک است  و  استفاده از آن باید سرعت روند اکتشافات مهندسی را  دو برابر سازد».

بعلاوه،  ربات باید  اطلاعات را بطور مستقیم  در فرمات  رقمی به مرکز کنترل  ارسال کند.

 هم اکنون وزارت دفاع، در چارچوب  ساخت سامانه « آیرم»  کارهای  علمی — پژوهشی  و تجربی — طراحی را آغاز کرده است که  تعیین  شکل  ربات آینده  و ترکیب تجهیزات  و وظایف آن ، هدف اصلی آن را تشکیل می دهد. کارهای علمی — پژوهشی قرار است تا سال 2018 میلادی  به پایان برسد و در آن زمان  مشخص خواهد شد از کدام پلتفرم — تانک « آرماتا» و یا نفربر زرهی « بومرانگ» — برای ساخت ربات اتوماتیک  مهندسی استفاده خواهد شد.

مطابق با  درخواست وزارت دفاع،  ربات جدید باید  از عهده کارهای اکتشافی در میدان مین  و نابودی  مین های کشف شده  در مساحتی  به عرض 200 متر  از  خط حرکت خودروها  و نابودی  استحکامات  دشمن در میدان نبرد برآید.  سامانه اکتشاف مهندسی  که بر اساس پهپاد  ساخته شده است و هماهنگ با مرکز  جمع آوری  و پردازش  اطلاعات اکتشافی مهندسی « کا.اِر-521»  کار می کند، ربات  مهندسی را همراهی خواهد کرد.

یوری استاویتسکی  در مصاحبه با « ایزوستیا»  گفت که از ربات جدید  به جای  خودروی مهندسی  اکتشافی « ژوک» که بر اساس  نفربرهای زرهی «  ب.ام.پ-1». « ب.ام.پ-2» ساخته شده است، استفاده خواهد شد  که از دهه 80  در نیروهای مسلح روسیه خدمت می کنند.  اما آنها دیگر پاسخگوی  مهمترین درخواست وزارت دفاع نیستند —  اتوماتیک کردن  روندهای  فوق العاده خطرناک برای  نظامیان.

ویکتور موراخوفسکی  سردبیر  مجله « آرسنال میهن»  متذکر شد که  ارتش آمریکا  کارهای زیادی در  طراحی  ربات های  نظامی به انجام می رساند.  آمریکایی  ها از جمله بر اساس  نفربر زرهی « Stryker » ربات اکتشافی مهندسی را می سازند که کشف سریع  استحکامات دفاعی  دشمن را ممکن می سازد.

وی در این خصوص گفت: « مهمترین نکته آن است که  خودروی زرهی بتواند  مین را در جلوی خود هل بدهد که کار بسیار دشواری است. ربات « آیرم»  یک دستگاه جهشی خواهد بود ،زیرا  مجهز به  پلتفرم سنگینی خواهد بود  که قادر باشد  تور نظامی را برای مین روبی کامل  به جلو حرکت بدهد.  بدشواری می توان تصور کرد  چرخ های ربات پس از چند بار  تصادم به مین های ضد تانک  و ادامه حرکت در میدان مین  چگونه چرخی باید باشد.  از اینرو  از پلتفرم  تانک « ت-14» — « آرماتا» —  به عنوان اساس ساخت  ربات جدید استفاده خواهد شد.  بهرحال  همانا بر اساس  تانک های  قبلی — « ت-72» و « ت —90» — خودروهای اصلی اکتشافی  تهاجمی ساخته شدند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала