بیل مکانیکی غول آسای معدن

© Sputnik / Igor Zaremboبیل مکانیکی
بیل مکانیکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بزرگترین بیل مکانیکی معدن روسیه در ایران خدمت خواهد کرد.

 تا کنون  کارخانه « اورال ماش زاوود» روسیه چنین بیل مکانیکی غول آسایی نساخته بود. با وزن 1200 تن،  این غول باید روی سطح ناهموار با سرعت  یک کیلومتر در ساعت  « بدود»  و در جامی به اندازه آشپزخانه  یک خانه بزرگ، خاک و سنگ حمل و نقل کند.

 حجم جام آن  35 متر مکعب است.  این بیل مکانیکی آنقدر بزرگ است  که نمی توان آن را در  داخل کارخانه مونتاژ کرد.  هنگام ارسال آن برای سفارش دهنده، اجزاء آن فقط  بطور مجازی به یکدیگر وصل می شوند. بیل مکانیکی فقط زمانی بطور کامل مونتاژ خواهد شد، که تمام اجزاء آن به محلی برسد که این بیل مکانیکی باید در آنجا کار کند.

 راه فنی ساخت بیل مکانیکی بدین ترتیب طی می شود: ابتدا در کارخانه،  آهن بصورت قطعات مشخص برای  ساخت اجزاء بیل مکانیکی آماده  و پردازش می شوند. سپس  این قطعات  بهم وصل می شوند و تحت فشار بارهای ویژه ای جوش می خورند که وزن آنها دهها تن است.  پس از مرحله جوشکاری،  با کمک دستگاه سونوگرافی مورد بازرسی قرار می گیرد.

ایگور گریگوریف،  معاون رئیس  بخش مونتاژ — جوشکاری  شماره 31  کارخانه «  اورال ماش زاوود»  در توضیح این روند گفت که با کمک سونوگرافی می توان قطعات معیوب را آشکار ساخت.

« این روند کند است و بررسی  هر قطعه  چند روز طول می کشد. زیرا در حین کار، هر یک از آنها باید فشار زیادی را تحمل کند.  بر فرض اگر در زمان جوشکاری ، کوچکترین اشتباهی رخ داده باشد ، مثلا،  در داخل شکاف سوراخ کوچکی ایجاد شده باشد ، این سوراخ بعدا می تواند باعث ترک بشود  و تمام بیل مکانیکی  از هم فرو خواهد پاشید.»

 پس از بازرسی تمام قطعات آن را به کوره می برند.  قطعات آهنی چند روز در آنجا نگه داشته می شوند.  دمای داخل کوره تا 600  درجه سانتیگراد است.  پس از خروج از کوره قطعات برای  سونوگرافی دوم  ارسال می شوند.  پس از آ رنگ می خورند.  اجزاء بیل مکانیکی آینده مطابق با سلیقه و درخواست  خریدار رنگ می شود.

پس از رنگ آمیزی،  به بخش  مکانیکی  کارخانه منتقل می شوند.  در آنجا تمام سوراخ های مکانیکی ضروری روی آنها ایجاد می شود تا در بخش مونتاژ بتوان  اجزاء بیل مکانیکی آینده را به یکدیگر وصل کرد.

سپس این ماشین به  سفارش دهنده ای  که امکان ساخت  بزرگترین بیل  مکانیلی روسیه را برای کارخانه « اورل ماش» فراهم کرد، تحویل داده می شود.

آندری چیستاکوف  مهندس — طراح در این خصوص گفت: «  9 ماه صرف طراحی این بیل مکانیکی شد که  برای چنین دستگاه بزرگی، زمان کوتاهی است.  برای اولین بار سفارش ساخت چنین بیل مکانیکی غول آسایی  دریافت کردیم.  البته ما از  تجربه  طراحی دستگاه های بزرگ مکانیکی کارخانه « اورال ماش»  استفاده کردیم.»

منطق رشد و توسعه  و  مدرنیزه کردن  کارخانه های  معادن  باعث آن شد تا کارخانه  به طراحی و تولید اینگونه دستگاه های بزرگ رو آورد.

 میخائیل  گونیتسِف  مدیر بخش «  تجهیزات معدن»  و فروش  محصولات کارخانه « اورال ماش» در این خصوص گفت: « گرایشات در این بخش مشخص هستند:  افزایش حجم  تولید  معادن ذغال سنگ، افزایش  قدرت هر یک از تجهیزات. شرکت های  استخراج کننده تصمیم گرفتند ماشین های بزرگ و قوی برای کار در معادن را خریداری کنند.  کارخانه های دستگاه سازی در سراسر جهان جهت دریافت سفارشات این نوع دستگاه های غول آسا با هم رقابت می کنند.  وظیفه ما این است که  سهم خود در این بازار را حفظ کنیم.  به عقیده من، طی  یکی — دو سال آینده،  تولید سریال این ماشین مکانیکی را آغاز خواهیم کرد.  فعلا  برای  تأمین سفارشات در داخل روسیه کار می کنیم، اما  سفارشات کشورهای  قزاقستان، ازبکستان، ایران،  اندونزی و  هند نیز مد نظر هستند…».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала