گزارش و تحلیل

میگرانیان: روسیه ابرقدرتی است که شوخی بردار نیست

© Sputnik / Iliya PitalevМинистр иностранных дел РФ Сергей Лавров и государственный секретарь США Джон Керри на встрече в Москве
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров и государственный секретарь США Джон Керри на встрече в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دستور توقف موافقتنامه کاهش سلاح های پلوتونیوم با امریکا را امضا کرد.

سند حاضر در سایت های رسمی روسیه منتشر شده است.

طبق دستور رییس جمهور، این تصمیم به دلیل بروز تهدیدات برای امنیت استراتژیک کشور در نتیجه اقدامات غیردوستانه امریکا نسبت به روسیه اتخاذ شده است. علاوه بر این، روسیه به این باور رسیده که امریکا قادر نیست به تعهدات خود در خصوص کاهش سلاح های پلوتونیوم عمل کند.

در ماه آوریل سال جاری ولادیمیر پوتین ضمن سخنرانی در نشست رسانه ای جبهه مردمی روسیه اطلاع داد که ایالات متحده امریکا بر خلاف روسیه به تعهدات خود برای نابود کردن سلاح های پلوتونیوم عمل نکرده و این ظرفیت را برای خود حفظ می کند.

سال 2000 میلادی روسیه و امریکا موافقتنامه ای برای کاهش سلاح های پلوتونیوم و رساندن آن تا حجم 34 تن برای هر یک از طرفین به امضا رساندند. این مقدار برای آماده کردن چند هزار کلاهک هسته ای کفایت می کند. قرار بود برنامه از سال 2018 آغاز شود. روسیه از طرف خود زیرساخت های لازم را برای تحقق این موافقتنامه آماده کرد، اما ایالات متحده امریکا برای این منظور کاری انجام نداده و به این ترتیب مفاد موافقتامه از یک طرف نقض شده است.

به اعتقاد آندرانیک میگرانیان سیاست پرداز و استاد دانشگاه ام گی مو، تمام این اتفاقات در پس زمینه وخیم شدن روابط امریکا و روسیه رخ می دهند. وی همچنین می گوید: «امریکایی ها دایما تهدید به وضع تحریم های جدید کرده، نسبت به توافقات برای حل و فصل مسایل سوریه بی توجهی کرده و به طور کل سعی دارند با دیگر دول حول روسیه شرایط غیردوستانه ای را برای روسیه بوجود بیاورند. جای تعجب نیست که روسیه در این شرایط تصمیم به متوقف کردن موافقتنامه کاهش سلاح های پلوتونیوم بگیرد. این یک اقدام جدید برای نمایش عدم رضایت روسیه از سیاست های امریکا است. به خاطر داریم که چندی پیش امریکا درباره وقوع انفجار در خاک روسیه صحبت کرد و حتی شرایط اوکراین نیز مشکلات زیادی را بوجود می آورند. تمامی این مسایل روی هم انباشته شده اند. کاملا مشخص است که مسکو از سخنان ایالات متحده امریکا درباره سیستم های جدید تسلیحاتی و ارسال آنها به شبه نظامیان در سوریه و مقامات اوکراین ناراضی است. و البته این احتمال وجود دارد که پیچیدگی های مناسبات دو کشور بیشتر شوند.»

به گفته سیاست پرداز روس، امریکا نمی تواند با شرایطی که روسیه برایش تعیین می کند، کنار بیاید. به گفته میگرانیان: «امریکا حاضر نیست با این مساله کنار بیاید که سال های نود تمام شده و روسیه دیگر آن کشور ضعیف نیست و امریکا هم تنها کشور قوی نیست. واشنگتن نمی تواند خود را با شرایط جدید برای برقراری مناسبات عادی آماده کند و شریک روسیه باشد، امریکا دوست دارد که روسیه فرمانبردار باشد و این مساله امکان پذیر نیست. روسیه خود را به عنوان یکی از قدرت های دنیا نشان می دهد و در مناسبات نظامی — سیاسی ابرقدرتی است که نباید با آن شوخی کرد».

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала