گزارش و تحلیل

آنتون خلاپکوف: واشنگتن باید بیشتر به آیینه نگاه کند

© AP Photo / David GoldmanЧеловек на фоне американского флага
Человек на фоне американского флага - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده وزارت خارجه آمریکا قطع همکاری با روسیه در رشته هسته ای را تراژدی واقعی خوانده گفت این یک تراژدی واقعی است چون ما در این رشته همکاری‌های موفقیت آمیزی داشتیم که به نفع دو کشور بود. وی که این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی در وزارتخانه خود گفته بود افزود که ایالات متحده از تصمیم روسیه متاسف است

مسکو 5 اکتبر توافقنامه با آمریکا در باره همکاری در تحقیقات علمی و پژوهش های هسته ای و انرژتیک را به حال تعلیق در آورد و اعتبار توافقنامه حاصله میان روس اتم و وزارت انرژی آمریکا در باره انتقال رآکتور های پژوهشی به اروانیوم دارای غلظت پایین را قطع کرد.

در سند منتشر شده در تارنمای کابینه وزیران روسیه گفته می‌شود که این اقدام اجباری در جواب به تحریمات ضد روسی اعمال شده از سوی طرف آمریکایی وضع شده است. مسکو بر آن است که این فعالیت‌ها هنگامی ازسر گرفته خواهد شد که «این امر از نظر زمینه کلی مناسبات با واشنگتن موجه شده باشد».

آنتون خلاپکوف مدیر مرکز انرژی و امنیت روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک یادآوری کرد که روسیه طرف اول نبود که کارهای مشترک در رشته هسته را قطع کرده بود.

وی در ادامه گفت:

«طرف آمریکایی در آوریل 2014 به روسیه اعلام کرد که همکاری‌های علمی در تحقیقات هسته ای و انرژی با روسیه را قطع می کند. سند مربوطه به روس اتم روسیه از وزارت انرژی آمریکا رسید. در نتیجه کل پروژه ها منجمد شدند. من با بسیاری دانشمندان آمریکایی آشنا هستم که در مورد ماموریت های آن‌ها و ورودشان به روسیه محدودیت‌های جدی وضع شده بودند، ورود دانشمندان روسی هم در چارچوب برنامه‌های علمی مشترک جدا محدود شد. به نظرم واشنگتن برای تفسیر کردن اقدام های روسیه در مورد این برنامه باید در درجه او خودش به آیینه نگاه کند زیرا گام اول غیر دوستانه از طرف آمریکا برداشته شد».

سوم اکتبر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فرمانی به امضا رساند و به دنبال آن توافقات با آمریکا در باره بازیافت پلوتونیم متوقف گردید. در این رابطه واشنگتن ابراز تأسف کرد و برخی رسانه‌های غرب اعلام کردند که روسیه به تدارک جنگ سرد پرداخت.

به گفته خلاپکوف، اتهام روسیه به افزایش توان هسته ای هیچ پایه و اساسی ندارد. وی گفت:

«متاسفانه برخی رسانه‌ها سعی دارند در اعمال روسیه چیز هایی را پیدا کنند که خودشان دنبال آن‌ها می رفتند. از جمله در مورد توافقنامه در باره پلوتونیم می‌شود گفت که در همه اسناد صریحاً گفته شده که روسیه پلوتونیم مازاد را به برنامه تسلیحاتی باز نمی گرداند. بعلاوه در فرمان رئیس جمهور مخصوصاً گفته شده که این مواد در خارج از همه گونه استعمال نظامی باقی می ماند. از این رو با در نظر داشت توقف توافقنامه صحبت‌ها در این باره که روسیه به افزایش تسایحات هسته ای دست زده بدون هیچ گونه پایه و اساس است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала