گزارش و تحلیل

زیر دریایی «یاسِن» و موشک های «زِرکُن» روسیه، نیروی دریایی ایالات متحده را به هراس واداشته است

© Photo / Press-service of JSC "PO "Sevmasنیروی دریایی آمریکا : خطرناک ترین تسلیحات در ناوگان دریایی روسیه است
نیروی دریایی آمریکا : خطرناک ترین تسلیحات در ناوگان دریایی روسیه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان نیروی دریایی آمریکا معتقدند که خطرناک ترین سیستم های موجود در مجموعه امکانات و تسلیحات نیروی دریایی روسیه، زیردریایی «یاسِن» (Yasen)، ناوچه «آدمیرال گورشکوف» و همچنین موشک های «زِرکن» (Zercon) و «کالیبر» هستند.

مایکل پترسون، رئیس پژوهشکده پتانسیل دریایی روسیه در مصاحبه با روزنامه چاپ روسیه «ایزوستیا» اظهار داشت که در حال حاضر نیروی دریایی روسیه وارد سطح نوینی در توسعه و آمادگی شده و نیاز به مطالعه و بررسی دقیق تر دارد.
پژوهشکده مطالعات پتانسیل دریایی روسیه، تنها یک ماه قبل در کالج نیروی دریایی نیوپورت واقع در ایالت رُد آیلند ایالت متحده، گشایش یافت. از اهداف اصلی این موسسه، جمع آوری و پردازش اطلاعات مورد نیاز، برای نیروی دریایی آمریکا و متحدان او در پیمان ناتو است.

Репетиция парада ко Дню ВМФ РФ в Балтийске - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نمونه های جدید از گوشۀ فناوری دریایی روسیه
پروفسور پترسون در ادامه گفته است که "تا آنجا که اطلاع دارم، نقش اصلی ناوگان نیروی دریایی روسیه، جنبه دفاعی دارد، اما به خدمت گرفتن زیردریایی اتمی «یاسِن»، بهانه ای برای نگران شدن نیروی دریایی ایالات متحده شده است. این یک زیردریایی قدرتمند و خطرناک است که هنوز نمی دانیم برای رسیدن به چه هدفی مورد بهره برداری قرار می گیرد".
زیردریایی طرح 885 «یاسن»، یک زیردریایی چند منظوره اتمی و کم صدای نسل چهار است که به موشک های کروز، مسلح شده است. «سورودوینسک» (Severodvinsk) اولین زیردریایی ساخته شده بر اساس طرح فوق است که در سال 2014 به خدمت نیروی دریایی روسیه درآمد. ماموریت اصلی این زیردریایی، شکار کشتی ها و زیردریایی های دشمن و همچنین انهدام اهداف زمینی توسط موشک های کروز است.
مایکل پترسون در ادامه مصاحبه خود به این نکته نیز اشاره کرده که "موشک های مافوق صوت «زرکن» (Zercon) و موشک های کروز «کالیبر» نیز توجه ها را به خود جلب کرده است. اینها نیز تسلیحات قدرتمندی هستند که مظهری در پیشرفت فناوری، محسوب می شوند. ضمنا از نقطه نظر پیشرفت در امکانات روی آب، می توان به ناوچه «آدمیرال گورشکوف» اشاره کرد. این شناور از امکانات زیادی برخوردار است".
شناور طرح 22350، یک ناوچه چند منظوره برای انجام عملیات در مناطق دور از ساحل است که برای نوسازی و تجدید تسلیحات نیروی دریایی روسیه ساخته شده است. ناوچه «آدمیرال گورشکوف»، اولین شناور جنگی است که پس از فروپاشی شوروی در کارخانجات کشتی سازی روسیه، ساخته شده است. قرار است تا 10 فروند دیگر از این نوع ناوچه ساخته شود.
Репетиция парада ко Дню ВМФ РФ в Балтийске - اسپوتنیک ایران
سلاح های جدید نیروی دریایی روسیه: کوچک، با صرفه و بسیارمخوف هستند
موشک های کروز «کالیبر» که برای اولین بار در مناقشه سوریه، از روی ناوچه ها و همچنین زیردریایی شلیک شدند، توجه کارشناسان خارجی را نیز به خود جلب کردند. آنها از بُرد و همچنین دقت بالایی برخوردار بودند. موشک های «زرکن» که پتروسون به آن اشاره کرده است نیز مربوط به کلاس بندی موشک های مافوق صوت است که با داشتن سرعتی بیش از 5 تا 6 برابر سرعت صوت، غیرقابل رهگیری و انهدام از سوی سیستم های پدافندی هستند. البته هنوز موشک «زرکن» وارد ارتش روسیه نشده است. درواقع هنوز تسلیحات مافوق صوت به خدمت هیچ یک از ارتش های جهان درنیامده است.
به عقیده مایکل پترسون، نیروی دریایی امروزی روسیه در مقایسه با دوره شوروی به سطح کیفی بالایی رسیده است.
این کارشناس آمریکایی معتقد است که "علی رغم مشکلاتی که در دهه گذشته مشاهده می شد، نیروی دریایی روسیه از نظر آمادگی پرسنل و پتانسل در فناوری، به حدی رسیده است که می تواند با هر یک از ناوگان دریایی جهان، رقابت کند. اگر بخواهم آن را با دوره شوروی مقایسه کنم، ناوگان شما به مراتب کوچکتر اما همچون سابق، بسیار پیشرفته است".
مایکل پترسون تاکید داشت که وجود زیرساخت های موثر رزمی و سامانه های تسلیحاتی در نیروی دریایی روسیه، باعث گردیده که نه تنها به پتانسل آن بلکه به زمینه های همکاری بین ایالات متحده و روسیه فکر کنیم. بنا به گفته وی، همکاری های بالقوه زیادی در بخش مبارزه با دزدان دریایی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم مشاهده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала