گزارش و تحلیل

همکاری مسكو و پکن قدرتمندتر از هژمونی ایالات متحده

© Fotolia / Zerborروسیه و چین
روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تشکیل اتحاد جدید در جهان نظم و ساختار نظام بین الملل را با تغییرات بنیادی همراه ساخته و نظام سرمایه داری به رهبری ایالات متحده را با چالشی اساسی مواجه کند.

خبرگزاری اسپوتنیک- تحريم‌هاي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه روسيه به ‌دنبال اختلافات دوطرف بر سر اوكراين و الحاق کریمه به روسیه كليد خورد. براساس مصوبه اتحاديه اروپا، شهروندان و شركت‌هاي تابع كشورهاي عضو اتحاديه حق سرمايه‌گذاري و خريد ملك و ارائه خدمات به كريمه را ندارند. بر همین اساس، تحریم های ضد روسی عمدتاً اقتصادی، دیپلماتیک و تحریم افراد و برخی نهادهای روسی بوده است، و در پی تحریم های غرب علیه روسیه، این کشور نیز اقدام به واکنش تلافي جويانه نمود. در این رابطه عبدالکریم فیروز کلایی- کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: درست زمانی که نخستین دور تحریم‌های غربی علیه روسیه اجرا شد، ولادیمیر پوتین به آمریکا و اروپا اخطار داد که اجازه نخواهد داد اقدامات آنها علیه این کشور بدون پاسخ باقی بماند.

این کارشناس ادامه داد: یکی ازاقدامات تلافی‌جویانه حکمی بود که پوتین صادر کرد که بر طبق آن واردات مواد غذایی از کشورهایی که در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه دست داشته‌اند، به طور کامل ممنوع شد. در ادامه این اقدامات تلافی‌جویانه، دولت روسیه همزمان با ممنوعیت واردات مواد غذایی اعلام کرد که با اقامت سه‌ساله ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشا کننده اسناد و اطلاعات محرمانه آمریکا موافقت کرده است.
وی اذعان داشت: یکی از مهم ترین اقدام تلافی‌جویانه روسیه به منظور كاهش تاثيرات تحريم هاي غرب عليه اين كشور و از طرفي ديگر تقويت اقتصاد روسيه، اقدام به افزايش همكاري ها با چين بوده است.
همکاری مسكو و پکن پس از تحريم هاي غرب در چهارحوزه مهم، انرژي، مناسبات تجاري، ارزي و مالي، نظامي و تكنولوژيک در روابط با چين مورد توجه قرار گرفت.
فیروز کلایی در خصوص روابط روسیه و چین ادامه داد: قراردادهای صادرات گاز طبیعی روسیه به چین در سطح بالایی از آمادگی است که در اجرای آنها، تنوع مسیرهای خط لوله گاز روسیه به معنای کمک به شرکای چینی در جهت جبران کمبود انرژی و افزایش امنیت زیست محیطی با استفاده از سوخت خالص می باشد.
روسیه و چین با ارزهای ملی خود(روبل و یوآن) مبادلات بازرگانی خود را انجام خواهند داد. روسیه با حذف دلار از معاملات بازرگانی با چین، از خطر اخراج از سیستم جهانی سویفت که آمریکا قبلا خواستار آن شده بود خود را مصون کرده است.
وی اینگونه ادامه داد: در 10 سال گذشته، یک ممنوعیت غیررسمی در فروش تکنولوژی پیشرفته به چین وجود داشت. با این حال، برخی در مسکو در حال حاضر خواهان همکاری نامحدود با چین در حوزه نظامی- صنعتی هستند. اکنون چین در حال مذاکره برای فروش قطعات الکترونیکی پیشرفته برای استفاده در هواپیما و فضاپیما است.
در همین حال، به نظر می رسد رابطه صنعتی بین روسیه و چین به نظر فراتر از انتقال تسلیحات ساده باشد و سرمایه گذاری های مشترک متعددی برای توسعه هواپیماهای جدید و سیستم های تسلیحاتی پیشرفته اعلام شده است.
به عقیده این کارشناس روسیه و چین پایه و اساسی برای ورود به همکاری های تنگاتنگ طولانی مدت در فضا شامل فضانوردی سرنشین دار دارند که باعث می شود از امتیازات مشخص هر دو کشور حداکثر استفاده صورت پذیرد، ضمن اینکه چنین همکاری می تواند به تولیدات نظامی نیز کشیده شود. چین در کل به فناوری های رآکتورهای اتمی، فضایی روسی و همچنین به تجربه ی روسیه برای ساخت سیستم های هشدار در خصوص حمله ی موشکی با مولفه های زمینی و فضایی توجه نشان می دهد.
همکاری های روسیه و چین در حال حاضر قوی تر از همیشه است و بحران اوکراین و به تبع آن، تحریم های غرب علیه روسیه به آن شتاب بخشیده است. از طرفی،تحریم های غرب موجب شده که دولتمردان روسیه تلاش بیشتری در جهت تقویت همکاری ها با کشورهای همپیمان داشته باشند.
لازم به ذکر است، این همکاری ها را می توان در چارچوب سازمان های منطقه ای و فرا منطقه ای ارزیابی کرد که سازمان شانگهای و بریکس نمونه هایی از این سازمان ها هستند.
تقویت همگرایی روسیه با چین و کشورهای همپیمان و مستقل یا مخالف ایالات متحده، از مهم ترین زمینه های شکل گیری اتحادی جدید در مقابل ایالات متحده قلمداد می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала