گزارش و تحلیل

سامانه اس-300 ، محافظ تأسیسات در سوریه

© Sputnik / Pavel LisitsynЗРС С-300 на полигоне Ашулук
ЗРС С-300 на полигоне Ашулук - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیتر کوک، سخنگوی پنتاگن وعده داد که ایالات متحده آمریکا استقرار اس-300 در سوریه را با دقت مورد تعقیب خواهد گرفت، به خصوص اگر این سامانه بر عملیات اعتلاف بین المللی اثرگذار باشد.

آقای کوک می گوید:"پیش من سوال مطرح هست ، اگر این سامانه مستقر خواهد شد، وظیفه اش چیست؟ به نظرم بهتر است از روسها بپرسیم". به قول پیتر کوک ، پیشتر روسیه اعلام می کرد که قصد دارد در سوریه با تروریستها که فقدان هواپیماها هستند مبارزه کند.

به نظر جوش ارنست، سخنگوی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، استقرار اس-300 در سوریه مغایر اهداف اعلام شده روسیه یعنی مبارزه با افراطی گری در این کشور می باشد. اظهارات آقای ارنست را خدمت شنوندگان رادیو اسپوتنیک می رسانیم که می گوید:

"من از داشتن داعش یا القائده هواپیما در سوریه خبر ندارم. امکان دارد روسیه اطلاعات کشفی دیگر داشته باشد که عمیقاً مورد تردید من است".


с-300 - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه موشکی دفاع هوایی "اس 300 وی ام" (آنتی 2500)
سرتیپ ایگور کوناشنکوف، نماینده رسمی وزارت دفاع از برپا شدن ولوله در غرب نسبت به استقرار سامانه اس-300 اظهارحیران کرده است. سرتیپ کوناشنکوف در این رابطه می گوید:


"واقعاً سامانه اس-300 به جمهوری عربی سوریه انتقال شده است. مقصد استقرار سامانه مزبور، تأمین امنیت پایگاه دریایی طرطوس و کشتیهای نیروی دریایی روسیه در ساحل سوریه از حمله هوایی. برای ما سوال برانگیز است که چرا استقرار اس-300 موجب چنین سر و صدا و ولوله دوستان غربی ما شده است. یادآوری می کنم که اس-300 ، منحصراً سامانه دفاعی می باشد و هیچ کسی را تهدید نمی کند.علاوه بر این، پیشتر سامانه شبیه موسوم به "فورت" در ترکیب رزمناو موشک بر ناوگان دریای سیاه در این منطقه حضور داشت".


به نظر مفسر نظامی ویکتر بارانتس، اجتناب ورزیدن ایالات متحده از همکاری در جهت آتش بس و صلح در سوریه، تهدید تقابل جدی نظامی را نزدیکتر می کند. ریشه سخن را به کارشناس مزبور می دهیم که می گوید: 


روابط روسیه و آمریکا به بن بست راهبردی رسیده است. حتی روابطی مانند موافقتنامه ها، رسم و عادت رفتار در میدان و هوا، امروز می توان کاملاً برچیده شده حساب کرد. طبیعی است که چنین حالت، سازش سیاسی بین روسیه و آمریکا را دور گشته و برعکس، تهدید تقابل جدی نظامی را نزدیکتر می سازد. چون هنگامی که سیاست "جرقه می زند" سیاستمداران کنار رفته راه را تانک ها هموار می سازند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала