گزارش و تحلیل

کارشناس: آمریکا با اجرای توافق استفاده از پلوتونیوم طفره می رود

© Photo / Public domainПлутоний в пакете
Плутоний в пакете - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را مبنی بر تعلیق کردن موافقتنامه با آمریکا در باره استفاده از پلوتونیوم تسلیحاتی امضا کرد. در این سند آمده است که این اقدام با "ظهور تهدید به ثبات استراتژیک در نتیجه اعمال خصمانه ایالات متحده آمریکا" مرتبط می باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئيس جمهور روسیه، خاطرنشان نمود که روسیه به دلیل ناممکن بودن اجرای یکجانبه مفاد سند، موافقتنامه مزبور را به حالت تعلیق در آورده است. به گفته پسکوف، طرف آمریکایی مفاد سند در وضع پلوتونیوم چنین اجرا می کرد که ظرفیت بازگشتی و حجم را برای خود حفظ می نمود.
دبیر مطبوعاتی رئيس جمهور روسیه گفت: "طی مدت طولانی روسیه به تنهایی توافقات را اجرا می کرد، اما در حال حاضر، چنان که در حکم رئيس جمهور گفته می شود، با وجود تشنج کلی، طرف روسی ادامه چنین وضعیت را دیگر ممکن نمی بیند".
در سال 2000، ایالات متحده آمریکا و روسیه درباره محو پلوتونیوم مازاد به حجم 34 تن از هر طرف به توافق رسیدند.
والری منشیکوف، عضو شورای عمومی شرکت دولتی "روس اتم" و عضو شورای مرکز سیاست محیط زیست روسیه در پخش زنده رادیو "اسپوتنیک" اشاره کرد که جانب روسی خط مشی تعهدات خود را در پروژه استفاده از پلوتونیوم پیش از موعد انجام داده است. والری منشیکوف به رادیو "اسپوتنیک" گفت:


" بخشی از مسیری که در موافقتنامه ذکر شده بود، روسیه پشت سر کذشته است. طبق توافق، دو طرف می بایست از یک روش استفاده می کردند یعنی در مرحله اول، انتقال کل 34 تن به سوخت MOX و در مرحله دوم، سوزاندن آن در راکتورها. ما دارای چنین راکتور در نیروگاه اتمی بلویارسک هستیم. و مهمتر این است که کارخانه تولید سوخت MOX در مجتمع معدنی و شیمیایی در شهر ژلزنگرسک که در استان کراسنویارسک واقع است ساخته شده است. ما 240 میلیون دلار برای ساختن این کارخانه مصرف کردیم. این کارخانه در داخل کوه است و کاملا برای محیط زیست بی اثراست. در حالی که ایالات متحده با مصرف 7 میلیارد دلار چنین کارخانه را هنوز نساخته اند".


به قول کارشناس، خطر اصلی در این است که ایالات متحده از روش های جایگزین "سوختن" برای استفاده از پلوتونیوم کار می گیرند که امکان استخراج عمدی یا غیر مجاز پلوتونیوم تسلیحاتی از مکان های نگه داری واستفاده مجدد برای اهداف تسلیحاتی رد نمی گردد. والری منشیکوف تصریح کرد: 


"اگر MOX سوخت در راکتور"سوختانده می شود"، دیگر نمی توانیم پلوتونیوم را باز یابیم. ولی آمریکایی ها آن را با مواد خاص شیمیایی مخلوط کرده در مخزن نگه داری می کنند که اصولاً آن را می توان باز هم برداشت و جدا کرد. ما به طور کامل موافقتنامه را انجام می دادیم اما آمریکایی ها طرفه می روند. آنها با استفاده از فن آوری شناخته شده می توانند پلوتونیوم را در ترکیب پنهان کند و بعدا آن را دوباره به پلوتونیوم تسلیحاتی تبدیل کند".


به نظر کارشناس، فرمان تعلیق کردن موافقتنامه آمریکا و روسیه در وضع پلوتونیوم، سیگنال روسیه به جامعه جهانی می باشد. متخصص روسی به نتیجه رسیده می گوید: 


"با این فرمان ما از عدم صداقت و وجدان آمریکا صحبت می کنیم و توجه جامعه جهانی را به عدم رعایت تعهدات طرف مقابل، منجمله در زمینه کاهش ظرفیت هسته ای جلب می نماییم. فکر می کنم که کدام بازنگری مواضع تنها پس از انتخابات رئيس جمهور جدید ایالات متحده ممکن است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала