سه بریتانیایی برنده جایزه نوبل فیزیک 2016

© AP Photo / Fernando Vergaraسه بریتانیایی برنده جایزه نوبل فیزیک 2016
سه بریتانیایی برنده جایزه نوبل فیزیک 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جایزه نوبل فیزیک سال 2016 به طور مشترک به دیوید تولس، دونکان هالدین و مایکل کاستلریتز برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، این جایزه به خاطر کار و تلاش این دانشمندان در زمینه فیزیک ماده چگال اعطا گردید. جایزه نوبل فیزیک سال 2016 در دو قسمت به دیوید تولس از دانشگاه واشنگتن و بطور اشتراکی به دونکان هالدین از دانشگاه پرینستون و مایکل کاستلریتز از دانشگاه براون اعطا خواهد شد.
این دانشمندان ، رفتار کاملا غیرمنتظره‌ای از مواد جامد را کشف کردند و از چارچوب متاماده برای توضیح این ویژگی‌های عجیب استفاده نمودند. کشف مذکور ، راه را برای طراحی مواد جدید با انواع ویژگی‌های بدیع هموار کرد.
برندگان امسال درک جدیدی از جهانی ناشناخته ارائه می دهند که در آن ماده می‌تواند حالت‌های عجیب به خود بگیرد. آن‌ها از روش‌های پیشرفته ریاضیاتی برای بررسی فازها یا حالت‌های غیرعادی ماده مانند ابرخازن‌ها، ابرسیالات یا فیلم‌های مغناطیسی نازک استفاده کردند.
این سه دانشمند از مفاهیم توپولوژیکی در فیزیک استفاده کردند. توپولوژی شاخه ای از ریاضیات است و ویژگیهایی را توصیف می‌کند که فقط به شکل گام به گام تغییر می‌کنند. آن‌ها با استفاده از توپولوژی به عنوان یک ابزار توانستند دستاورد شگفت‌انگیزی را به دنیا نمایش دهند.
جایزه نوبل فیزیک سالانه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد برای افرادی که برجسته‌ترین مشارکت را برای بشریت در حوزه فیزیک داشته‌اند، اهدا می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала