جابجایی ساکنان از جنوب به شمال

© Sputnik / Vitaliy Ankovخاور دور روسیه
خاور دور روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشنهاد می شود ساکنان جنوب روسیه در شمال ساکن شوند.

کمیسیون  امور مهاجرت  شورای مناسبات  بین اقوام وابسته به ریاست جمهوری  فدراسیون روسیه  پیشنهاد جابجایی ساکنان به  مناطق کم جمعیت خاور دور و سیبری را  تهیه کرده است.

اسلامبک پاسکاچِف،  رئیس کمیسیون در نشست شورای  ماه اکتبر  این موضوع را مطرح خواهد کرد و سپس این پیشنهاد  برای مطالعه رئیس جمهور  ارسال خواهد شد.  به گفته پاسکاچف، وجود برنامه جابجایی ساکنان از  مناطق  اشباع با نیروی کار به  مناطقی که با کمبود نیروی کار مواجه است، ضروری است. به  عقیده وی، ساکنان  بعضی از مناطق مرکزی روسیه، عناصر جنوبی فدرال  و  قفقاز شمالی  از اولین کسانی خواهند بود که در این جابجایی شامل خواهند شد. به ارزیابی پاسکاچف،  از 500 هزار تا یک میلیون  افراد مستعد به کار در جنوب کشور  زندگی می کنند که برای  تغییر محل سکونت خود آماده هستند.

وی در توضیح گفت: « ما باید از شهروندان خود برای آباد کردن مناطق کم جمعیت استفاده کنیم.   طی 25 سال  جمعیت خاور دور  کاهش یافته است و بسیاری از مردم آنجا را ترک کردند.  باید این وضع اصلاح شود. اگر قصد ایجاد  منطقه پیشرفته در خاور دور را داریم،  باید نیروی کار  داشته باشیم.  باید تعداد ضروری متخصصان  معین شود و مشخص شود از کدام نواحی  این متخصصان به آنجا منتقل شوند.  باید جای کار  و خانه برایشان مهیا شود».

پاسکاچف،  امتیازات  خرید خانه  و دستمزد خوب  و تحصیل در رشته های پرتقاضا  و توسعه و تکامل زیر بنا،  متخصصان از  مناطق غربی کشور را به آنجا  جلب خواهد کرد.

 آناتولی  ویشنِفسکی  مدیر  انستیتوی دموگرافی مدرسه عالی اقتصاد معتقد است اجرای این ایده به لحاظ یکسری دلایل دشوار خواهد بود.

وی گفت: « چرا روسیه  بطور واقعی به توسعه وتکامل  سیبری و خاور دور نپرداخت. زیرا همیشه با کمبود نیروی کار مواجه بوده است.  امپراطریس  یکاترینا  بدین منظور از خارجی ها دعوت کرد در آنجا ساکن شوند: شهروندان آلمان، یونان و ارمنستان و صربستان  به آنجا رفتند.  روسیه فاقد چنین منبع انسانی برای توسعه آن مناطق است.  تصور کنید  که شخص در  منطقه کوهستانی قفقاز زندگی می کند و به او می گویند به سیبری  نقل مکان کن!  همه چیز در زندگی شخص  بهم می ریزد.  حتی اگر هم برود، یکی — دو سال ممکن است مقاومت کند، بعد می بیند سرد است و برخواهد گشت».

این متخصص معتقد است که  فقط به حساب  منابع خارجی می توان  جمعیت سیبری و خاوردور را افزایش داد.

«  روسیه بزرگترین کشور جهان است.  جمعیت روسیه برای چنین مساحتی  در مقیاس کنونی ناچیز است.  شاید می شد از چینی ها دعوت کرد، اما  این کار خطرناک است، زیرا همسایه هستیم.  بهیچ وجه نباید چنین کاری انجام شود.  اروپائیان به آنجا نخواهند رفت.  امپراطریس یکاترینا شرایط تسهیلی  و سودآوری را  ایجاد کرد  و آلمانی ها در پاولژیه و « روسیه نو»  نقش خود را بازی کردند.  در آن زمان  این ایده پیاده شد، اما حالا اروپا خودش با کمبود نیروی کار روبروست.  فقط کشورهای در حال توسعه از جمعیت کافی برخوردارند».

ایگور بلوبارودوف  رئیس بخش  دموگرافی انستیتوی تحقیقات استراتژیک  روسیه  در مصاحبه با روزنامه « ایزوستیا» به دلیل دیگری مخالف  برنامه جابجایی  جمعی ساکنان است.

« همراه مهاجرت همه نوع خطری  مرتبط با  افراد بروز  خواهد کرد. این امر با جنایتکاری  و مشکلات روحی  و مهمتر از همه  با چیزهایی ارتباط دارد که موجب درگیری خواهد شد.  به عنوان مثال،  10 درصد ساکنان جنوب را به  خاور دور منتقل کنیم. آنها چطور خود را با شرایط زندگی در آنجا وفق خواهند داد؟  آیا ساکنان بومی زندگی در کنار این افراد را قبول خواهند کرد؟  این کار خطرناکی خواهد بود».

متخصص روسیه  معتقد است  که  دولت باید به فکر آن باشد که چگونه مردم را مقیم در یک جا کند.

« شخصی که در جایی ساکن است که همه چیز در آنجا عادی و خوب است،  به جای دیگری  نقل مکان نخواهد کرد.  ما به جای آنکه شرایط  را برای او در شهر زاد و بومی اش  مهیا کرده و او را تشویق کنیم  به ایجاد شرایط بهتر زندگی  در همانجا کمک کند،  به او می گوییم به منطقه دیگری نقل مکان کند.  بدین ترتیب گروهی از افراد شکل می گیرند که جابجایی برایشان خیلی راحت خواهد بود.  و اگر در خارج از کشور شرایط بهتری به آنها پیشنهاد بشود،  به خارج نقل مکان خواهند کرد. اینگونه برنامه ها  بی معنا خواهد بود و یادآور پدیده « تاج خروس» (گیاهی که وقت رسیدن، دانه هایش از ریشه جدا و باد آنها را به مسافت های دور منتقل می کند. مترجم) است. این برنامه ها هیچگونه  نتیجه خوبی نخواهد داشت».

به عقیده وی باید از  شرایط  خوب جمعیتی در شمال قفقاز استفاده کرد.

« در آنجا  نسل های پر جمعیت به  سن کار می رسند که این خود ذخیره خوب نیروی کار است.  همانا چنین نیرویی در زمان خود به چین و  هند کمک کرد از نظر اقتصادی   رشد کنند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала