هیستری ضدروسی در لتونی شدت می گیرد

© AP Photo / Mindaugas KulbisАмериканский истребитель F-22 «Раптор» на авиабазе ВВС Литвы в Шауляе
Американский истребитель F-22 «Раптор» на авиабазе ВВС Литвы в Шауляе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لتونی قصد خرید سامانه های موشکی سیار «ناسامس» با برد متوسط ساخت امریکا – نروژ را دارد که معامله آن بیش از 100 میلیون یورو هزینه برمی دارد.

یوئوزاس آلِکاس وزیر دفاع لتونی در ادامه توضیح داد که این هزینه برای خرید سامانه مذکور انجام خواهد گرفت.

طبق گزارشات وزارت دفاع، سامانه موشکی مذکور به دو گروهان از ارتش لتونی ملحق می شوند که هر یک از آنها دارای دو بدنه پرتاب موشک هستند و در ادامه برای آنها مرکز هدایت آتش و رادار آماده خواهند کرد.

در حال حاضر لتونی فقط یک سامانه موشکی با برد متوسط در اختیار دارد. در ماه مه وزارت دفاع این کشور اعلام کرده بود که مذاکرات با نروژ برای خرید سیستم دفاع هوایی برد متوسط ناسامس را آغاز کرده است.

امسال دولت در حدود 575 میلیون یورو یعنی در حدود 1،48% تولید ناخالص داخلی را به این معامله تخصیص داده است. وزارت دفاع کشور اعلام کرد که سال آینه این بودجه را به 725 میلیون یورو (1،77% تولید ناخالص داخلی) می رساند.

میخاییل خادارنکو کارشناس نظامی روس ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که 100 میلیون یورو برای بودجه نظامی لتونی یک مساله جدی است.

وی همچنین توضیح می دهد: «کشورهای حوزه بالتیک در مرحله تاسیس نیروهای مسلح خود هستند و گروهان ویژه تشکیل می دهند. اگر نیروهای هوایی لتونی را در نظر بگیریم باید گفت که دو هواپیمای آموزشی، 9 هلی کوپتر حمل و نقل در اختیار دارد که عملا با اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده می شود. این کشور فاقد سامانه موشکی است. این کشور بودجه نه چندان بزرگی در اختیار دارد، به همین خاطر مبلغ یکصد یورو واقعا رقم قابل توجهی است. اگرچه این احتمال هم وجود دارد که ناتو به این معامله ملحق شود».

طی هفته گذشته در رسانه ها اخباری راجع به کمبود 135 هزار یورو در دولت برای پرداخت جایزه به ورزشکاران کم توان قهرمان در مسابقات المپیک ریو مطرح شده بود. دولت قادر نبود به این افراد جوایزی اهدا کند و ورزشکاران حتی هزینه های صورت گرفته را در فصل اول سال آینده دریافت خواهند کرد.

میخاییل خادارنکو معتقد است که این مساله جزو سیاست های کشورهای حوزه بالتیک است و هدف اصلی آنها ایجاد روسیه هراسی می باشد. وی در ادامه می گوید: «تنها کالای صادراتی مورد نیاز که امروز جمهوری های حوزه بالتیک تولید می کنند، تئوری تهدید نظامی روسیه است. آنها هیچ محصول دیگری برای عرضه ندارند. و وظیفه آنها این است که به هر شکل ممکن آن را بفروشند. به همین خاطر درجه حرارت روسیه ستیزی دایما بالاتر می رود. طبیعی است که آنها به زودی 100 میلیون یورو را برای خرید دو سامانه موشکی از جایی بدست می آورند، اما 135 هزار یورو برای پرداخت جایزه به ورزشکاران ندارند»

به اعتقاد این کارشناس نظامی، هزینه های نظامی لتونی در آینده بیشتر خواهد شد.

وی می گوید: «اشتهای وزارت دفاع لتونی زیاد است. زیرا این پرداخت ها یک بار انجام می گیرد. بعد از آن هزینه های آموزش گروهان و هزینه آماده کردن نظامی مطرح خواهد شد. به عبارتی کار با 100 میلیون تمام نمی شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала