عملیات هوا فضای روسیه در سوریه

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationنیروی هوا فضای روسیه در سوریه
نیروی هوا فضای روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش سوریه با حمایت نیروی هوا فضای روسیه توانست دست به عملیات تهاجمی بزرگی بزند.

روز 30 سپتامبر  یکسال از زمان آغاز عملیات هوا فضای روسیه  در سوریه می گذرد.  طی این مدت  نیروی هوایی روسیه  کارایی عملیات  خود بر علیه  « وحشیان جدید»  دنیای تروریستی — گروهبندی  «داعش» — را  به جهانیان نشان داد. با وجود آنکه مسکو و دمشق باید کارهای زیادی برای احیای صلح و  ثبات در جمهوری سوریه به انجام برسانند، اما  از همین حالا  می توان در باره « حاصل»  عملیات جنگی روسیه صحبت کرد.

 گزارشی در خصوص عملیات نظامی  نیروی هوا فضای روسیه در سوریه پس از یکسال از آغاز مبارزه با  تروریسم  « در خارجه دور»  از « اسپوتنیک» مورد توجه شما قرار می گیرد.

ارتش جمهوری سوریه با حمایت نیروی هوا فضای روسیه توانست دست به  عملیات تهاجمی بزرگی بزند. 10 ماه نوامبر  پایگاه هوایی « کویریس» در ایالت « حلب» از محاصره سه ماهه آزاد شد.  در شهر « لاتاکی»  نیروهای ارتش سوریه اراضی  زیادی در  مناطق کوهستانی شمال را از شر تروریست ها آزاد کردند و شبه نظامیان  « جبهه النصرا»  را از « سلمی و ربیعه» بیرون راندند. با حمایت نیروی هوایی روسیه و در جریان سه  عملیات تهاجمی موفق  در ماه های ژانویه،  ژوئیه و اوت، شهر « حلب» از محاصره آزاد شد و شبه نظامیان در حلقه محاصره  در بخش شرقی شهر قرار گرفتند.

فهیم تاشتِکین  کارشناس ترک در امور خاور میانه  و مفسر سیاسی در این خصوص گفت:

در نتیجه عملیات  نیروهای مسلح روسیه در مبارزه با شبه نظامیان « داعش»  و در جریان مذاکرات روسیه با رهبری سوریه، مسکو توانست  تا حد معینی  اوضاع در کشور را بهبود بخشد و  به تحکیم  قدرت مرکزی سوریه نایل آید».

بدون شک، مهمترین  موفقیت  ارتش سوریه  تحت حمایت نیروی هوا فضای روسیه  آزادی  « پالمیرای باستانی  از شر تروریست های « دولت اسلامی» بود.  در جریان  نبرد شدید از 13 تا 27  ماه مارس،  ارتش سوریه توانست  شهر را آزاد کند  و به این ترتیب  در جریان حوادث در سوریه  پیشرفت حاصل شد  و  تروریست های « داعش» با شکست  بزرگی  روبرو شدند. آزادی  دومین  منطقه حائز اهمیت برای «داعش» در  شهر « حمص»  پس از « پالمیرا» توسط ارتش سوریه ، آزادی شهر «القریتین» بدون تلفات بود.  در نتیجه،  دسترسی شبه نظامیان به  منابع تأمین نیازهای خود و  فروش نفت  و مسیرهای  اصلی نقل و انتقال  تسلیحات  و  مهمات قطع شد.  در خاک سوریه، بیش از 2 هزار  شبه نظامی ، از جمله  از روسیه نابود شدند.  نیروی هوا فضای روسیه  209 معدن استخراج  نفت ، تأسیسات پالایش نفت و نقل و انتقال  سوخت  و 2912  وسایل حمل و نقل  محصولات نفتی را نابود کرد.

ساکنان غیر نظامی سوریه به  مناطق آزاد از تروریست ها برگشتند.  تیم آندرسون  کارشنان در سیاست بین الملل از  دانشگاه سیدنی  استرالیا و نویسنده کتاب «  جنگ کثیف سوریه» در این  خصوص گفت: عملیات نظامی روسیه در سوریه باعث تغییر جریان جنگ  در سوریه شد و آزادی صدها روستا و شهر  را ممکن ساخت.  از اینرو مردم  به نقاط زاد و بومی خود باز می گردند.

 در اراضی آزاد شده، شرایطی برای اقدامات انسانی  ایجاد شده است.  در بخش امور  هماهنگی  مسائل  انسانی سازمان ملل اطلاع داده شد که  بی وقفه این عملیات  به انجام می رسند.

 الیاس لاهام Elias Lahham رئیس بخش جراحی بیمارستان  فرانسوی دمشق در این خصوص گفت: اوضاع انسانی در  نقاط تحت کنترل دولت عالی است.  مردم به زندگی خود ادامه  می دهند  و به رستوران می روند.  اما در نقاط تحت کنترل  جهادیست ها،  قوانین بربرمنشانه حاکم است».

 عملیات نیروی هوا فضای روسیه  در سوریه،  در عمل  کارایی و موفق بودن عملیات  نظامی بر  علیه  تروریست ها را نشان داد.  با وجود این، به عقیده کارشناسان، کارهای زیاد دیگری  — در زمین، هوا  و دریا- باید به انجام برسند.  با وجود اهداف دشوار، روسیه از  امکانات ضروری — قدرت نظامی ، امکانات کامل لجستیکی و حمایت  کشورهای معتبر منطقه-  برای  نابودی تروریستها در  سوریه  برخوردار است. در واقع در خاورمیانه  فرمات جدید  مبارزه با تروریسم  بدون  استانداردهای دوگانه  با شرکت مستقیم روسیه شکل می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала