توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار نقشی کلیدی در ارتباطات منطقه ای خواهد داشت

© AFP 2023 / ATTA KENAREFishing boats are moored in the southern Iranian port city of Chabahar on May 14, 2015
Fishing boats are moored in the southern Iranian port city of Chabahar on May 14, 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های هند با بازتاب گسترده نشست وزیران شهرسازی و حمل و نقل ایران، افغانستان و هند اعلام کردند: توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار کلید توسعه منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه های هند با انتشار سخنان وزیران راه و شهرسازی ایران، کشتیرانی و بزرگراههای هند و حمل و نقل افغانستان درنشست سه جانبه اعلام کردند این سه کشور اراده جدی برای اجرای هرچه سریعتر توافقنامه سه جانبه ترانزیتی دارند.
روزنامه انگلیسی زبان بیزنس استاندارد روز جمعه در مطلبی نوشت برگزاری نشست سه جانبه وزیران حمل ونقل ایران ،هند و افغانستان ،عزم جدی این سه کشور را برای اجرای هرچه سریعتر توافقنامه سه جانبه نشان داد.
در ادامه این مطلب اضافه شده است این توافقنامه می تواند زمنیه دسترسی ارزان و سریعتر هند به آسیای میانه و افغانستان را فراهم کند.
به نوشته این روزنامه، وزیران حمل ونقل ایران ،افغانستان و هند در نشست سه جانبه تعهد خود را برای تسریع در توافقنامه سه جانبه اعلام کردند.
خبرگزاری هندی پی تی ای نیز با اشاره به برگزاری نشست دو جانبه بین ایران و هند نوشت دراین نشست وزیران راه و شهرسازی ایران و کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند آخرین وضعیت توسعه سرمایه گذاری در بندر چابهار را بررسی کردند.
درادامه این مطلب با اشاره به برگزاری توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار اضافه شده است این توافقنامه زمینه افزایش مبادلات تجاری و حمل و نقل کالا بین ایران ،افغانستان وهند را افزایش می دهد.
خبرگزاری پی تی ای درادامه این مطلب به نقل از وزیر راه و شهرسازی نوشت توافقنامه چابهار نقشی کلیدی در ارتباطات منطقه ای خواهد داشت.
درادامه این مطلب اضافه شده است توافق چابهار نقش کلیدی در ارتباطات منطقه ای دارد.
در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اهمیت کریدور شمال و جنوب اضافه شده است وزیران راه وشهرسازی ایران و هند بر توسعه خطوط ریلی ازجمله راه آهن چابهار- زاهدان و گسترش آن به داخل افغانستان تاکید کردند.
به نوشته خبرگزاری هندی پی تی ای ،ایران و افغانستان تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به اجرای توافقنامه چابهار دارند.
خبرگزاری پی تی ای هند دراین مطلب اضافه کرد هند، ایران و افغانستان تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به اجرای شدن توافق چابهار انجام می دهند.
خبرگزاری پرس تراست ایندیا به نقل از 'نیتین گادکاری ' وزیر کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند اضافه کرد هند متعهد به توسعه بندر چابهار است و بزودی عملیات طرح توسعه آغاز می کند.
به گفته وی دهلی نو طرح توسعه بندر چابهار را در زمان بندی اعلام شده به اتمام می رساند.
روزنامه ایندین اکسپرس دیگر روزنامه هندی به نقل از نیتین گادکارینوشت: نخست وزیر هند علاقه زیادی به اجرای هرچه سریعتر توسعه بندر چابهار دارد.
به نوشته این روزنامه ،فاصله بندر 'کاندلا' هند به چابهار کمتر از فاصله دهلی نو به بمبئی است و این نزدیکی اهمیت سرمایه گذاری در این بندر را دوچندان می کند.
این نشریه، دارا بودن ذخایر نفت و گاز، نزدیکی به افغانستان و کریدور شمال و جنوب را از دیگر عوامل علاقمندی هند برای سرمایه گذاری درچابهار عنوان کرد.
ایرنا نوشت: این روزنامه معتبر هندی به نقل از وزیر کشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند نوشت مشکلات موجود برای اجرای توافقنامه چابهار برطرف شده است.
روزنامه بیزنس لاین دیگر روزنامه انگلیسی زبان هند با اشاره به نشست سه جانبه وزیران ایران ، هند و افغانستان نوشت این سه کشور دو ماه دیگر نیز در نشستی برای بررسی ظرفیت های بندر چابهار باهم دیدار می کنند.
روزنامه انگلیسی زبان تایمز او ایندیا نیز در مطلبی نوشت در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر کشتیرانی ،حمل ونقل و بزرگراههای هند بر تلاش دو کشور برای همکاری دو جانبه و چند جانبه برای توسعه بند رچابهار تاکید شد.
درادامه این مطلب اضافه شده است همکاری دو جانبه وچند جانبه در بندر چابهار به نفع کشورهای منطقه وجهان است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران بامداد چهارشنبه وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
وی روز چهارشنبه با وزیران راه آهن و کشتیرانی ،حمل و بزرگراههای هند در خصوص همکاری های ریلی و توسعه بندر چابهار گفت وگو کرد.
آخوندی همچنین با شرکت در نشست دوجانبه و سه جانبه وزیران حمل نقل هند و افغانستان آخرین وضعیت سرمایه گذاری در چابهار و توافقنامه سه جانبه ترانزیتی را بررسی کرد.
وی روزگذشته نیز با سفر به بمبئی از بندر جواهر لعل نهرو یکی از بنادری که در طرح توسعه بندر چابهار مشارکت دارد بازدید و از نزدیک با توانمندی و فعالیت بزرگترین بندر هند آشنا شد.
وزیر راه شهرسازی همچنین روز گذشته با تعدادی از مدیران شرکت های کشتیرانی هند درخصوص افزایش مبادلات تجاری و حمل و نقل دریایی بین دو کشور گفت وگو کرد.
وی همچنین شب گذشته درنشستی با مدیران اگزیم بانک هند در بمبئی درخصوص خط اعتباری 150 و 85 میلیون دلاری این بانک برای توسعه بندر چابهار تبادل نظر کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала