گزارش و تحلیل

بازی با تیغی دولبه

© AFP 2023 / Amer AlmohibanyВоенные из сирийской оппозиционной коалиции Джейш аль-Ислам
Военные из сирийской оппозиционной коалиции Джейш аль-Ислам - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از توافق میان روسیه و ایالات متحده در مورد سوریه برخی مقامات آمریکایی و عرب تهدیداتی مبنی بر تجهیز مخالفین سوری و تروریست ها به موشکهای دوش پرتاب ضد هوایی مانند موشک های استینگر که آمریکایی ها با بودجه عربستان سعودی به مجاهدین افغان داده بودند مطرح کردند.

این مساله را یک نشریه آمریکایی به نقل از یکی از مقامات آمریکایی که نامش را فاش نکرد مطرح کرد که در صورت صحت نشانه ضعف بینش این مقام است.
متاسفانه عادت داریم چنین مطالبی را از مقامات آمریکایی بشنویم، بعضی وقت ها برخی مقامات در ایالات متحده مسایلی را بیان می کنند که نشانه ناتوانی آنها در تحلیل جریانات بین المللی وواقعیات جهانی می باشد.
در مقابل مقامات حکومتی و امنیتی و نظامی ایالات متحده بخوبی می دانند که چنین کاری یک تیغ دو لبه به حساب می آید که ممکن است دست خودی را نیز ببرد.
در شرایطی که هواپیماهای عربستان سعودی بر فراز یمن پرواز می کنند اگر عربستان سعودی اقدام به تحویل چنین موشک هایی به مخالفین دولت سوریه نماید قطعا ایران هم موشک های مشابهی را تحویل انصار الله خواهد داد. گو اینکه برخی معتقد هستند که 

پرچم سوریه - اسپوتنیک ایران
رسانه: آمریکا در حال مطالعه امکان حل قهری مسئله سوریه است
این موشک ها علاوه بر موشک های ضد ناو و موشک های دور برد در اختیار انصار الله هست اما مجوز استفاده از آنها هنوز صادر نشده.

وقتی حزب الله لبنان سال 2006 میلادی ناو اسرائیلی را در مقابل سواحل لبنان هدف قرار داد اسرائیلی ها متوجه پیغام ایران شدند و بلا فاصله جنگ را متوقف کردند.
موشک ها در اختیار حزب الله بود اما مجوز استفاده صادر نشده بود.
تاریخ شروع جنگ دست اسرائیلی ها بود اما تاریخ پایان آن دست ایران.
پیغام متضمن این بود که ممکن است موشک های ضد هواپیما هم در اختیار حزب الله قرار داشته باشد اما هنوز مجوز استفاده از آن صادر نشده.
چیزی که اسرائیلی ها را شوکه کرده بود خود موشک ها نبود بلکه تکنولوژی ساخت آنها بود. ناو اسرائیلی به پیشرفته ترین تجهیزات مدرن جهان جهت مقابله با موشک های زمین به دریا — هوا به دریا و دریا به دریا مجهز بود واسرائیلی ها باور نداشتند که هیچ سلاحی توان انهدام ناو آنها را داشته باشد ولی موشکی که در اختیار حزب الله بود همه دفاع های الکترونیکی را خنثی کرد و ناو را منهدم نمود.
دلیل اصلی شکست داعش در عراق هم تسلیحاتی بود که ایرانی ها در اختیار بسیج مردمی عراق قرار دادند و با استفاده از آن بسیج مردمی زره پوش های داعش را منهدم واین گروهخلع سلاح شد.

США поддерживают Ан-Нусру, поставляя боевикам оружие - اسپوتنیک ایران
کمک تسلیحاتی آمریکا به جبهه النصره
ارتش عراق به موشکهای ضد تانک آمریکایی مجهز بود اما این موشک ها توان نابودی زره های ماشین های انتحاری داعش را نداشتند و کامیون های داعش می توانستند علیرغم برخورد با موشک های ضد تانک به مسیر خود ادامه دهند و به مقصد برسند، موشک های ایرانی بگونه ای بودند که کامیون های انتحاری با فاصله زیادی از مقصد در جا نابود می کرد.
پس تحویل موشک های دوش پرتاب به تروریست ها در سوریه توسط عربستان سعودی به معنای مجوز استفاده از موشک های ضد هواپیما و ضد ناو توسط انصار الله در یمن خواهد بود. وچنین تصمیمی یک خودکشی محض تلقی خواهد شد.
حال اگر آمریکایی ها یا دیگر همپیمانانشان اقدام به تحویل چنین موشک هایی به مخالفین سوری نمایند چه می شود؟
همان موردی که در مورد یمن وجود دارد در مورد دیگر کشورها نیز وجود دارد.
در حال حاضر جنگنده های آمریکایی بیش از جنگنده های عربستانی در معرض حمله دشمنان خود قرار دارند از سوریه و عراق گرفته تا لیبی و افغانستان و… این جنگنده ها در حال پرواز هستند.
در صورتی که به هر دلیلی یک موشک توسط تروریست ها بر علیه هواپیماهای روسیه یا سوریه پرتاب شود قطعا این به معنای صدور مجوز برای تحویل سلاح های مشابه به دشمنان ایالات متحده خواهد بود. و روسیه هم سلاح های مشابهی را تحویل دشمنان ایالات متحده قرار خواهد داد.
сирия сша китай - اسپوتنیک ایران
آمریکا در حال مقابله با روسیه و چین و سوریه تنها صحنه میدانی در این مقابله است!
مضاف بر اینکه خود دولت سوریه در حال حاضر دارای پیشرفته ترین سامانه موشکی دفاعی روسیه وجهان می باشد که مجوز استفاده از آن فعلا صادر نشده.
همه به یاد دارند که در ابتدای جنگ سوریه ارتش این کشور دو هواپیمای اف شانزده ارتش ترکیه را با سامانه ای بسیار قدیمی تر روسی خود یعنی سام 6 سرنگون کرد.
حال تصور کنید با استفاده از سامانه اس 300 و اس 400 چه اتفاقی پیش می آید.
پس در صورتی که هرگونه تسلیحات ضد هوایی موشکی در اختیار دشمنان روسیه و سوریه قرار گیرد هم ممکن است مخالفین ایالات متحده مجهز به چنین تسلیحاتی گردند و هم اینکه سامانه دفاعی دولت سوریه مجوز استفاده از سلاح های دفاعی مدرن بر علیه هواپیماهای آمریکایی و یا همپیمانان آنها را پیدا کند.
بماند که طبق همه قوانین بین المللی حضور هواپیماهای ائتلاف آمریکایی بر فراز خاک سوریه یک تجاوز آشکار به حریم کشوری مستقل است و ارتش این کشور حق دارد هر هواپیمایی که بر فراز حریم هوایی اش پرواز می کند را سرنگون کند.
بدیهی است که مقامات آمریکایی به خوبی درک می کنند که چنین چیزی به هیچ وجه به نفع آنها نمی باشد و قطعا آنها نمی خواهد که بیش از این در لجن زار سوریه درگیر شوند و همه این گمانه زنی ها فقط شانتاژ تبلیغاتی است که برخی نادانان راه می اندازند، مگر اینکه برخی نادان دیگر بخواهند ماجراجویی کنند و جنگ سوریه را بیش از پیش پیچیده نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала