گزارش و تحلیل

عروسی بدون تور

© Sputnik / Marina Makovetskayaعروس تاجیک
عروس تاجیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عروس در لباس ملی زیباتر است.

شورای علمای تاجیکستان  به دختران توصیه کرد لباس ملی را به لباس عروسی  اروپایی ترجیح بدهند. این  اعلامیه باعث واکنش متفاوتی در جامعه تاجیکستان شد. عالم فصح الدینوف  خبرنگار « اسپوتنیک»  از دوشنبه گزارش می دهد.

موضع شورای علمای تاجیکستان  در خصوص لباس عروس  در سایت اداره روحانی  تاجیکستان  منتشر شده است. در اعلامیه  شورای علما گفته  شده است که  مسلمانان جمهوری  تاجیکستان نباید از  سنن و آداب و رسوم بیگانه پیروی کنند. تاجیک ها از لباس ملی خود برخوردارند و  بهتر است  که آنها از اجداد خود تقلید کنند. کاربران سایت و کارشناسان مستقل نسبت به توصیه علما واکنش نشان دادند. بعضی ها موافق  موضع روحانیون  هستند ولی اکثر  مردم  معتقدند که عروس ها باید در انتخاب لباس عروسی آزاد باشند. نباید در زندگی شخصی  جوانان دخالت کرد.

 لولا علیمووا تحلیلگر  مستقل تاجیک در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک»  گفت: شورای علما به  دختران توصیه کرد نه با لباس عروسی اروپایی ، بلکه لباس ملی تاجیکی در مراسم عروسی  ظاهر شوند.  این دخالت در  زندگی شخصی افراد است که به نظر من  درست نیست.»

لولا علیمووا  با حضور در مراسم عروسی  به دو نکته توجه کرده است. اگر عروسی در خانه  و مهمانان کمی برگزار شود، لباس عروس  ملی  است. ولی اگر عروسی با شرکت تعداد زیادی از مهمانان و نه در خانه برگزار شود، عروس لباس سفید می پوشد.  در سال های اخیر  بعضی از عروس ها به دلایل  مذهبی  سر خود را با روسری و یا تور عروس می پوشانند.

لباس های عروس  در  تاجیکستان  بر طبق  موازین اسلامی دوخته می شوند.  دختران لباس های زیبای سفید  به تن می کنند،  روسری  دارند و آستین ها بلند هستند.  همه چیز خیلی زیباست ، پس نباید جایی برای نگرانی باشد! افرادی که به بزرگ کردن این موضوع می پردازند،  حتما نفعی از آن می برند».

شایان ذکر است که 10 سال است در تاجیکستان بحث های داغی در خصوص لباس جریان دارد، ابتدا در باره آن صحبت می شد که در جه لباسی باید در مراکز اموزشی حضور یافت. در نتیجه  شکل یونیفورم های مدارس  تاجیکستان  مشخص شد و به دانشجویان گفته شد در چه نوع لباسی باید سر درس حاضر بشوند. پسران باید  کت و شلوار و پیراهن سفید بپوشند  و پوشیدن روسری و هر نوع پوششی که نشانه مذهبی بودن دختران باشد برای آنها ممنوع شده است. زمان نشان خوهد داد که موضوع لباس عروس ها به چه چیزی ختم خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала