قصه های عربی

© Fotolia / determinedزن مسلمان با حجاب
زن مسلمان با حجاب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داستان موفقیت زنان امروزی عرب.

زنان عرب، هر چه بیشتر در فهرست پیشرفته ترین زنان  جهان جایی به خود اختصاص می دهند.  کدام نمایندگان جنس لطیف در کشورهای شرقی را می توان با اطمینان  از جمله با  نفوذ ترین زنان جهان دانست؟

 دینا عبدالعزیز شاهزاده عربستان سعودی

© MARWAN NAAMANI / AFPДина Абдулазиз Аль-сауд принцесса Саудовской Аравии
Дина Абдулазиз Аль-сауд принцесса Саудовской Аравии - اسپوتنیک ایران
Дина Абдулазиз Аль-сауд принцесса Саудовской Аравии

 دینا عبدالعزیز، همسر  وارث تاج و تخت عربستان سعودی، یک زن معمولی جهان عرب نیست.  موهای او کوتاه است، در نمایش های مد حضور می یابد و بی حجاب است  و با لذت تمام  برای عکس هایی از نوع « Streetstyle» ژست می گیرد.  بوتیک هایی در الریاض و دوحه دارد.  مدت طولانی همراه شوهرش در نیویورک زندگی می کرد و در سال 2004 میلادی به عربستان سعودی بازگشت.  علاوه بر  تجارت خصوصی خود، در رشته روزنامه نگاری فعال است: ستونی در  مجله معتبر Style.com به وی اختصاص دارد که پاییز سال گذشته  در خانه نشر Condé Nast به  سایت Vogue Runway مبدل شد. از پاییز سال 2016،  شاهزاده خانم عربستان سعودی ریاست  گزینه عربی « Vogue» را عهده دار است.

 

 

الشیخه لوبنا القاسمی

© AFP 2023 / StringerШейха Любна аль Касими
Шейха Любна аль Касими - اسپوتنیک ایران
Шейха Любна аль Касими

 خانم لوبنا القاسمی اولین زن در امارات متحده عربی است  که از درجه عالی علمی در علوم فنی در خارج از کشور برخوردار شده است.  او اولین زنی است  که در سمت مهندس — برنامه نویس در اداره  بنادر دوبی اشتغال دارد.  القاسمی اولین  وزیر زن در امارات متحده عربی شد.  هم اکنون القاسمی ریاست وزارتخانه  همکاری بین المللی  و  توسعه کشور را عهده دار است.  بعلاوه، وی مدافع حقوق زنان  است و از دولت  امارات  می خواهد کمک های مالی برای تحصیل  دختران پاکستانی و یمنی اختصاص بدهد.

امل کلونی

© AFP 2023 / Loic VenanceАдвокат и жена актера Джорджа Клуни Амаль Клуни
Адвокат и жена актера Джорджа Клуни Амаль Клуни - اسپوتنیک ایران
Адвокат и жена актера Джорджа Клуни Амаль Клуни

امل کلونی 38 ساله  همسر جرج کلونی،  هنرپیشه مشهور است. او یکی از  مشهورترین وکلا در حقوق بشر است. از جمله افرادی که طی  چند سال اخیر  وکالت آنها را به عهده گرفته است می توان از جولیان آسانژ،  بنیان گذار  « ویکی لیکس»،  یولیا تیموشنکو،  نخست وزیر سابق اکراین و  محمد نشید، رئیس جمهور سابق  مالدیو نام برد. در سال 2015 میلادی،  امل کلونی در دومین ردیف  فهرست  رتبه بندی معتبرترین زنان عرب جا گرفت.

الشیخه موزه بنت ناصر المسند

© AFP 2023 / Matt DunhamШейха Моза бинт Насер аль-Миснед
Шейха Моза бинт Насер аль-Миснед - اسپوتنیک ایران
Шейха Моза бинт Насер аль-Миснед

او را با عناوین « کاردینال خاکستری» و « رز بنفش قطر»  می نامند. او در سن 18 سالگی  زن دوم شاهزاده قطر شد، اما این موضوع او را شاد نکرد.  اما همانا موزا،  زن محبوب  حامد بن خلیفه آل ثانی شد.  شاید به این دلیل  به او اجازه داده شد در زندگی  اجتماعی و سیاسی کشور قطر شرکت داشته باشد.  مجله » فوربس»  موزا را در فهرست رتبه بندی 100 با نفوذ ترین  زنان جهان  شامل کرده است و کارشناسان معتقدند — « زمان قدرتنمایی موزا فرا رسیده است».  در سال 2013،  تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی- پسر موزا-  امیر قطر شد که  نفوذ زیادی بر او دارد.

یکی دیگر از علایق موزا — مد است.  مارک « والنتینو» از جمله مارک های مورد علاقه اوست.  در سال 2012 خانواده سلطنتی  قطر آن را خریداری کرد.  قیمت خرید این مارک 700میلیون اعلام شد. این معامله به اصرار  الشیخه موزه بنت ناصر المسند به انجام رسید.

زاها حدید

© AFP 2023 / Stan HondaАрхитектор Заха Хадид
Архитектор Заха Хадид - اسپوتنیک ایران
Архитектор Заха Хадид

زاها حدید معمار عراقی تبار در ماه مارس سال 2016 بر اثر  برنشیت جان سپرد.  او به عنوان  معروف ترین زن معمار  در  جهان شهرت داشت.  او در سال 1950 در بغداد متولد شد و در  سال 1977  در انجمن معماری  لندن به تحصیلات خود پایان داد و دو سال بعد،  شرکت خصوصی معماری  خود تحت عنوان — Zaha Hadid Architects- را تأسیس کرد.

زاها حدید  اولین زن در جهان بود که جایزه « نوبل» در رشته معماری را دریافت کرد.  مدتی قبل از مرگ، اولین بانویی شد که  مدال طلای  انستیتوی سلطنتی  معماری بریتانیا به وی اعطا شد.  از جمله معروف ترین کارهای وی می توان از — تئاتر اوپرای  در  گوآنجو،  مرکز ورزش های آبی در لندن، پل  شیخ زاید در ابو ظبی  و دیگر سازه ها در سراسر جهان نام برد. بعلاوه 30 پروژه جدید  از جمله پارک فنی در « اسکولکووا» مسکو،  توسط دفتر معماری  وی پس از مرگش  به اجرا در خواهد آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала