آلومینیوم تاجیکستان

© Sputnik / Амир Исаев /  مراجعه به بانک تصاویر کارخانه آلومینیوم تاجیکستان
کارخانه آلومینیوم تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رشته آلومینیوم « گل سرسبد» صنعت تاجیکستان است.

مقامات تاجیکستان به فکر تحکیم این رشته صنعتی افتادند.  از اینرو  ضمانت  دولتی و ارائه  وام های تسهیلی و اقدامات تشویقی دولت در رابطه با کارخانه  متالورژی و جلب سرمایه گذاران به انجام می رسد.  دوشنبه همچنین به  فکر جستجوی مسیرهای  جدید ترانزیت برای صادرات آلومینیوم  است.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» از دوشنبه گزارش می دهد.

 تقریبا تمام کارخانه های آلومینیوم در نزدیکی بنادر واقع شده اند تا قیمت صادرات  محصولات  و واردات مواد خام را به حداقل برساند.  اما کارخانه آلومینیوم تاجیکستان از چنین امکانی محروم است.  بدین ترتیب رساندن ماده خام — آلومینا-  به کارخانه « تالکو»   از طریق بندر « پوتی» گرجستان  و خطوط راه آهن و جاده شوسه از طریق روسیه،  قزاقستان و ازبکستان انجام می شود. به دلیل افزایش تعرفه های  تزانزیت قیمت محصولات  نیز افزایش می یابد.

ایگور ستاروف  رئیس بخش  اطلاعات و ارتباطات عمومی  کارخانه آلومینیوم تاجیکستان در این خصوص گفت: «  قیمت حمل و نقل 30 درصد مخارج ما را تشکیل می دهد.  در رابطه با کارخانه  «روسال» این مخارج کمتر است.  طی 6 سال کشور همسایه ازبکستان قیمت ترانزیت  را  9 بار افزایش داد  و 250 درصد این مخارج بیشتر شد.  از اینرو ما با دو مسأله  روبرو می شوبم، تا  چه حد کار با ازبکستان برای ما راحت خواهد بود و منطق ترانسپورت در این جهت چه باید باشد».

چندی پیش مقامات تاجیکستان تصمیم گرفتند به جستجوی مسیرهای جدید تزانزیت محصولات کارخانه « تالکو» بپردازند.  یکی از آنها  بندر کراچی پاکستان است.  اما مسأله مهم در این جا تأمین امنیت  حمل ونقل  بارها از  خاک افغانستان است  که عملیات جنگی هنوز در آنجا ادامه دارد.

از نقطه نظر اقتصادی این مسیر  کوتاه تر است  اما فعلا این موضوع در سطح نهادهای دولتی بررسی می شود که باید در این خصوص به مذاکره بپردازند.  ما  خواهان دانستن این موضوع هستیم که در صورت امضای موافقت نامه  سه جانبه، تا چه حد این مسیر برای  حمل و نقل محصولات کارخانه ما امن خواهد بود.

کارخانه آلومینویم تاجیکستان، بزرگترین کارخانه کشور است.  8 هزار نفر در آنجا کار می کنند و  محصولات آن مهمترین ماده صادراتی تاجیکستان است.  کارخانه « تالکو» دوران سختی را می گذراند.  قیمت این ماده در بازار جهانی افت می کند.   طی 8 ماه سال جاری قیمت یک تن آلومینیوم در بورس لندن  تقریبا 200 دلار کاهش یافت.  در چنین شرایطی دولت تصمیم گرفت به کارخانه « تالکو» کمک کند.

مهمترین هدف کارخانه  گذار به  تولید مستقل  آلومینا  بر اساس ماده خام محلی است. سه کارخانه شیمیایی  در نزدیکی دوشنبه ساخته شده اند و برای ساخت کارخانه چهارم  در جستجوی سرمایه گذار هستند.  کارخانه « تالکو» و  مقامات دولتی قصد دارند  مذاکراتی در این خصوص با  « روسال»  روسیه  به انجام برسانند  که از تجربه  خوبی در  تولید « آلومینا» در « پیکالوو» و « آچینسک» برخوردار است.  بدشواری می توان گفت که آیا  سرمایه گذاران روسیه برای مدرنیزه کردن یگانه کارخانه  آلومینیوم در آسیای مرکزی ابراز آمادگی خواهند کرد.  شاید دوشنبه  طرحی را مطرح کند  که برای  روسیه سودآور باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала