کشف راز داروی ضد سرطان

© Photo / Sanjay P. K.چین
چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان به کشف راز داروی ضد سرطان باستانی چین دست یافتند.

 داروی سنتی چینی « کوشِن»  که امروزه پزشکان چینی به عنوان مکمل شیمی درمانی ضد سرطان استفاده می کنند  واقعا هم به  بدن انسان کمک می کند و با  باصطلاح « بکار انداختن»  مکانیزم  خودتخریبی در سلول های سرطانی- با  غده سرطانی  به مبارزه برمی خیزد. در مقاله  منتشره در مجله Oncotarget از این  موضوع صحبت شده است.

دیوید آدلسون — David Adelson- از دانشگاه « آدلیاد» استرالیا  در این خصوص گفت: «  داروهای سنتی چینی  که طی هزاران و صدها سال در چین مورد استفاده قرار می گیرد، واقعا هم تأثیر بخش است.  گفته می شود که این داروها واقعا  به بدن در مبارزه با غدد سرطانی کمک می کنند، اما ما نمی دانیم در چه مواردی و چرا آنها بر ارگانیزم تأثیر می گذارند. هر یک از  اجزاء  این داروها  تأثیر ضعیفی بر بدن دارند و یا اصلا بی تأثیر هستند، اما ترکیبی از آنها بدون هر گونه تأثیر جانبی موثر است».

آدلسون و همکاران او راز یکی از این داروها- « کوشّن» را کشف کردند که امروزه، پزشکان چینی بطور فعال  برای درمان  التهاب و به عنوان داروی مکمل  در زمان شیمی درمانی سرطان از آن استفاده می کنند.

این  داروی سنتی از ریشه دو گیاه — Sophorae flavescens)  و (Smilax glabra-  تهیه می شود. در داروی « کوشن» به ارزیابی   متخصصان بیو شیمی،  حدود 10 ماده فعال بیولوژیکی وجود دارد  که از خاصیت ضد اکسید، ضد سرطان  و ضد التهاب برخوردارند.

نویسندگان مقاله علمی  سعی کردند  تأثیر این دارو بر کار  سلولهای سرطانی  و نابودی آنها توسط « کوشن» رامشخص کنند.  به این دلیل، آنها مقدار زیادی  از این دارو را در لوله آزمایشگاهی ریختند  که سلول های  سرطانی از سینه زن بیماری در آن قرار داشت.

متخصصان  زیست شناسی با  مقایسه  پروتئین حاوی در سلول ها قبل و بعد از این آزمایش،  متوجه شدند که « کوشِن»  بر زنجیره  ژن ها و پروتئین های — p53, BCL2  — و دیگر بخش های ژن ها تأثیر می گذارد  که انواع مختلف شیمی درمانی برای  راه اندازی  برنامه سلولی  « تخریب خود» استفاده می کنند و معمولا  هنگام آسیب مهلک « دی. ان. ای»  بکار می افتند.  البته داروی « کوشن» نه بر  آن پروتئین ها و ژن هایی  که داروهای غربی تأثیر می گذارند،  بلکه بر انواع دیگری مرتبط با  آن بخش های « دی. ان.ای» و مولکول های پروتئینی، تأثیر می گذارند.

از اینرو به  گفته آدلسون، داروی « کوشن«  واقعا  به شکل مشابه شیمی درمانی  تأثیر گذار است.  این امر امکان  استفاده گسترده از این دارو در طب را فراهم می ساز و اساسی برای  بررسی  کار  دیگر داروهای سنتی چینی  که از خاصیت ضد سرطانی برخوردارند، می گشاید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала