آمریکا بزرگترین مشتری زعفران ایران می‌شود

© Flickr / m-botшафран
шафран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو شورای ملی زعفران از افزایش حدود ۱۵ درصدی تولید زعفران در کشور خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه آمریکا پس از حدود ۱۵ سال به تازگی به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوسته است. این کشور به برند ایرانی زعفران اعتماد بسیاری دارد و با توجه به پتانسییل ۵۰ تا ۶۰ تنی مصرف زعفران در این کشور، آمریکا به زودی بزرگترین مشتری زعفران ایران خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از همشهری آنلاین، علی حسینی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به سطح زیر کشت بالغ بر ۹۰ هزار هکتاری زعفران در کشور که عمده آن در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پراکنده‌ است و با میانگین برداشت ۳.۵ تا ۴ کیلوگرمی زعفران در هر هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید زعفران به مرز ۴۰۰ تن برسد که در آن صورت برای صادرات ۳۰۰ تن آن برنامه ریزی و هدف‌گذاری دقیقی صورت گیرد.
وی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت زعفران تا حدود ۲۰ روز آینده افزود: آنچه با عنوان هدف قابل دسترسی در ارتقاء تولید کمی و کیفی زعفران در نظر گرفته شده رسیدن به میانگین برداشت ۱۰ کیلوگرم در هر هکتار یا یک گرم در هر متر مربع است و در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان ۳ تا ۴ گرم در هر متر مربع برداشت می‌کنند، باید کشت زعفران را مدیریت کنیم تا به هدف‌گذاری تعیین شده دست پیدا کنیم.
حسینی ادامه داد: اگر تولید و بازار زعفران مدیریت نشود در سالهای آینده و با افزایش ۱۰ درصدی هرساله زعفران مسلما آینده خوبی در انتظار این محصول نخواهد بود و ایران نیز مانند اسپانیا باید جایگاه خود را به کشور دیگری بدهد و زعفران ایرانی کم کم از بین خواهد رفت.
عضو شورای ملی زعفران همچنین درباره وضعیت بانکی و انتقال ارز گفت: گرچه وضعیت پسابرجام و توافقات بانکی برای مبادلات پولی انجام شده اما صادرکنندگان همچنان در انتقال پول خود از یک کشور خارجی به ایران با مشکل مواجه هستند و در این میان دلالان، صادرکنندگان را به اسارت درآورده و با منافع آن‌ها به نفع خود بازی می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала