گزارش و تحلیل

نظر کارشناس: قورباغه دیروز حاضر به خوردن اژدرمار امروز است

© AFP 2023 / Bulent KilicОбстрел турецкими военными территории близ города Джераблус, Сирия
Обстрел турецкими военными территории близ города Джераблус, Сирия - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی چورکین، نماینده دائمی فدراسیون روسیه نزد سازمان ملل اظهار کرد که از این به بعد کشورش به گام های یک طرفه در سوریه موافقت نخواهد نمود.

حین سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره سوریه نماینده دائمی روسی خاطر نشان کرد که در جریان بحثی پیرامون توافقنامه آینده و آتش بس در سوریه، درخواست شرط مقدماتی مبنی بر به پایان دادن یک جانبه پروازهای جنگنده های سوری مطرح شده است. آقای چورکین در جلسه مزبور گفت:"اول آمریکایان از سه روز آتش بس سخن گفتند. ما موافقت کردیم. در نشستی بعدی اعلام کردند که رئیس جمهور ایالات متحده از تصمیم خود منصرف شده هفت روز آتش بس خواست. چنین حقه و کلک نمی توانند تا ابد ادامه شود. منبعد ما دیگر گام های یک جانبه بر نخواهیم داشت. آقای چورکین در ادامه بیانیه خود اضافه کرد که "برگشت سوریه به صلح، تقریباً امکان ناپذیر شده است به دلیل آن که صد گروهک مسلح در کشور دست به کاراند و خاکش را "هر کسی که تمبل نیست" بمباران می نماید.
بر اساس جلسه شورای امنیت سازمان ملل آقای چورکین به خبرنگاران اعلام کرد که موافقتنامه روسیه و ایالات متحده در باره سوریه فعلاً به هم نخورده است ولی اگر واشنگتن مواضع خود را مدام تغییر کند ادامه روند جدی مذاکرات مبهم است.
یاد آور می شویم که شورای امنیت سازمان ملل در جلسه اضطراری مورخ 25 سپتامبر، اوضاع شهر حلب را مورد بحث قرار داده است. جلسه مزبور از طرف ایالات متحده،فرانسه و بریتانیای کبیر در ارتباط با پیشروی ارتش سوری در جهت بیرون راندن شبه نظامیان گروهک تروریستی "جبهه النصره" و "اپوزیسیون باصطلاح مسلح" از شهر حلب فراخوانده شده بود.
ویاچسلاو ماتوزوف، رئیس انجمن دوستی و همکاری اقتصادی با کشورهای عربی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که توافقنامه روسیه و ایالات متحده در باره سوریه تطبیق نمی شود. آقای ماتوزوف در تفسیر خود گفت:


"ما با آمریکایان به کنار آمده توافق کرده ایم که گزینه ای غیر از حل و فصل صلح آمیز سیاسی در سوریه وجود ندارد. هم روسیه و هم آمریکا در طول ماه های اخیر برای امضاء سندی که قادر به تضمین اصول حل و فصل سیاسی باشد، دامن همت بسته بودند. هم زمان هر طرف تا اندازه ای بر مواضع خود تأکید می ورزید. ایالات متحده سر موضع عدم شناخت بشار اسد به حیث رئیس جمهور سوریه و نقش آینده وی در کشور و فدراسیون روسیه، سر لزوم احترام گذاشتن به حق حاکمیت مردم سوری ایستاده بودند. با وجود این، طرفین به توافق رسیدند. ولی در عمل توافق اجرا نمی شود".


به عقیده کارشناس مزبور، دلیل در آن نهفته است که سیاست آمریکا در خاور میانه و از جمله در سوریه به بن بست رسیده است. کارشناس روسی در ادامه نقطه نظر خود می گوید:


"آمریکایان سر ایجاد گروهکهای مسلح و گسیل آنها علیه رژیم بشار اسد زحمت کشیده اند. در ایجاد هر گروهک مسلح، فورمول ساده تطبیق می شد، هر کسی که اسد را نشانی کند به درد ما می خورد.مثل قارچ بعد از باران، صد ها گروهک در خاک سوریه ظاهر شده است. طی پنج سال آمریکایان فقط به انهدم کشور و کشتار دست جمعی انسان ها نائل شدند. در برابر این فاجعه آنها امروز مجبور به نشست دور میز مذاکرات با روسیه و موافق به حل و فصل سیاسی مناقشه سوریه شدند. ولی هنگامی که مسئله تطبیق این توافقات در میان آمد، معلوم شد که آمریکایان قورباغه را پرورانده به اژدرمار امروز رسانده اند که عقل خود را از دست داده علیه دولت سوریه خود مختار عمل می کند. و زمانی که مدیرخواست دستور بدهد معلوم شد ایالات متحده فقدان این عمل هستند چون این اشرار با سلاح آمریکایی مسلح شده و در اردوگاه های ویژه تعلیم دیده دیگر گوش به شنوا مربیان خود نیستند".


به عقیده کارشناس، مشکل این جاست که آمریکایان به اشتباه خود اعتراف نمی کنند و نمی خواهند از آنها درس عبرت بگیرند. به این سبب روسیه دیگر موافق گام های یک جانبه در سوریه نیست. باز هم ریشه سخن را به کارشناس انجمن دوستی و همکاری اقتصادی با کشورهای عربی می دهیم: 


"ویتالی چورکین با باز گذاشتن راه مفاهمه و پیدا کردن گزینه های دیگر موضع خود را نرمتر ساخته است. ولی به این فرصت بیشتر ایالات متحده نیاز دارند چون روسیه به نظر من تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کرده است و این هم تصمیم مقامات سوری می باشد. منظورم،آزادی شهر حلب از چنگ تروریست ها است. و اگر آمریکایان حاضر نیستند در حل و فصل سیاسی شرکت کنند که از حالا آشکار است، راه دیگرغیر از راندن با زور اسلحه تمام اشرار و تروریست ها از خاک سوریه باقی نمی ماند. همین را ما امروز در حلب مشاهده می کنیم که خوش آمریکا نیست چون ما به آفرینش و خلقت آنها ضربه می رسانیم". این معما در شورای امنیت سازمان مل یا در ژنو حل نخواهد شد. راه حل آن، فقط میدان جنگ است. معیاری است که به روند سیاسی تحرک می بخشد. امتیاز دادن، مذاکره کردن و در انتظار گام های متقابل از طرف ایالات متحده و خلقت آنها بودن، بی فایده است. تصمیم نظامی ناگزیر است و آمریکایان جبراً از تاکتیک راهزنانه خود دست برداشته میز مذاکرات را ترجیح خواهند داد. غیر از این راه اجباری به مصالحه، آنها گزینه دیگر ندارند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала