کم توجهی به تقویت حس خلاقیت و نوآوری در نظام آموزش و پرورش ایران

© Fotolia / Andreas Schindlمعلم لهستانی سر کلاس فیزیک مسئله وقیحانه ای در مورد مهاجران مطرح کرد
معلم لهستانی سر کلاس فیزیک مسئله وقیحانه ای در مورد مهاجران مطرح کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش کمتر مورد توجه قرار گرفته و نظام اموزشی در این عرصه به شدت از خود ضعف نشان داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمد علی نحفی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه گنج یادگیری که با حضور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از معلمان و مدیران آموزش و پرورش در کتابخانه ملی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی ادامه داد: برپایی چنین نمایشگاهی می تواند کمک کند تا دید عمیق تری نسبت به تحولات آموزشی و نظام تربیتی تاریخ داشته باشیم، هرچند امروز شاهدیم هنوز بسیاری از چالش های مطرح شده آموزش و پرورش در سال 1993 میلادی در سطح جهان و پیشنهادات مطرح شده در این حوزه از مسائل مبتلا به جامعه ایران است زیرا نتوانسته ایم هنوز نسبت به بسیاری از مسائل جزیی آموزش و پرورش تفوق یابیم.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه مجموعه ای از تجربیات و چالش های تربیت و تعلیم قرن 21 در کتابی با عنوان «یادگیری گنج درون» منتشر شده توسط یونسکو وجود دارد، پیشنهاد کرد: همه فعالان این حوزه آن را مطالعه کنند تا در تصمیم گیری ها به آنها کمک کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در عین حال که نقطه اتکایی در دولت دارد، باید به عنوان بخشی از جامعه مدنی تلقی شود و حلقه رابط میان مردم و حاکمیت باشد، هر چند تجدید نظر در اهداف تعلیم و تعلم نیز نیاز است.

نجفی گفت: تعارضی پیدا و پنهان میان دولت و ملت در این رابطه وجود دارد که باعث فاصله شده، از این رو باید بطور جدی به آن پرداخته شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: توجه بیش از اندازه نظام درسی آموزش و پرورش به کتاب درسی از طریق رابطه مستقیم بین معلم و شاگرد موجب شده تا از محورهای دیگر تعلیم و تربیت غافل شویم مثلا نسبت به تقویت حس خلاقیت و نوآوری کمتر توجه شده و نظام آموزشی در این عرصه به شدت از خود ضعف نشان داده است.

وی افزود: نظام آموزشی کشور بیشتر دانش آموزانی مطیع و حرف شنو می خواهد تا فردی که بتواند بطور مستقل مسائل را تجریه، تحلیل و بیان کند، بدان معنا که بچه ها شجاعت ابراز ندارند.

نجفی با بیان اینکه کتاب های درسی هنوز سفارشی نوشته می شوند، ادامه داد: ضروتی وجود ندارد تا یک فرد یا گروهی ماموریت پیدا کنند برای اینکه یک کتاب را بنویسند، خوب است آموزش و پرورش رقابتی ایجاد کند تا از این طریق بهترین مطلب برگزیده شود.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه حجم برخی مطالب درسی زیاد است، به اعتراض برخی معلمان ابتدایی پایه اول اشاره کرد و گفت: حجم زیاد کار در این مقطع سبب شده آنها مجال پرداختن به برنامه های جنبی را پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه کتاب درسی در نظام آموزشی از بدو تاسیس اهمیت زیادی داشته، گفت: چه الزامیست که محتوای کتاب درسی برای دانش آموزان سراسر کشور یکی باشد، می توان برای دانش آموزان در استان های مختلف کشور از محتواهای متناسب با حغرافیای زندگی آنها بهره برد.

نمایشگاه گنج یادگیری تا پایان مهر ماه در موزه کتاب و میراث مسند ایران واقع در کتابخانه ملی برپا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала