هزینه خدمات مشاوره ژنتیک از 170 هزار تومان تا بیش از سه میلیون تومان

© Fotolia / Alex011973آزمایش در آزمایشگاه
آزمایش در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخستین مرکز جامع خدمات مشاوره ژنتیک تهران فردا- سه شنبه- در بیمارستان طالقانی افتتاح می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک- وحید یاسایی، رئیس مرکز جامع مشاوره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه در گفتگویی با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز بعد از مرکز مشاوره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز دومین مرکز ارائه این خدمات است که به صورت تخصصی در کشور فعالیت می کند.

وی گفت: با توجه به مصوبه برنامه ششم توسعه که در آن، غربالگری ژنتیک و مشاوره خدمات ژنتیک برای تمام زوج ها قبل از ازدواج اجباری می شود، ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره ژنتیک در بخش دولتی ضرورتی انکار ناپذیر است.

یاسایی افزود: خدمات مشاوره ژنتیک، طیف وسیعی از خدمات ژنتیک را باحضور متخصصان ژنتیک و متخصصان علوم باینی شامل می شود و یک گروه از متخصصان رشته های مختلف پزشکی در این مرکز خدمات لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می کنند.

وی گفت: خدمات مشاوره ژنتیک در کشور هنوز تعرفه گذاری نشده است و بسیاری از این نمونه ها برای انجام آزمایش های استاندارد به خارج از کشور فرستاده می شود و امکان انجام بسیاری از آزمایش های ژنتیک هنوز در کشور وجود ندارد.

یاسایی افزود: هزینه خدمات مشاوره ژنتیک از 170 هزار تومان شروع می شود و تا بیش از سه میلیون تومان افزایش می یاید و با توجه به اهمیت این مسئله خانواده های کم درآمدی را می شناسیم که حاضر هستند وسایل زندگی خود را بفروشند و هزینه انجام این آزمایش ها را پرداخت کنند.

رئیس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: این مرکز دارای سه بخش کلی است که شامل بخش طب مادر و کودک، یک بخش آزمایشگاه یکپارچه شامل آزمایشگاه ژنتیک مولکولی، سیتو ژنتیک و آزمایش های قبل از تولد است.

وی افزود: در یکی از بخش های این آزمایشگاه نمونه های آزمایشگاهی از بیمارستانهای دیگر خصوصی و دولتی دریافت می شود و آزمایش های لازم بر روی نمونه ها انجام می شود.

یاسایی گفت: این مرکز توانایی پذیرش و آزمایش ژنتیک را برای حدود 200 نمونه در ماه دارد و برخی نمونه ها نیز باید به خارج از کشور ارسال شود.

وی افزود: با توجه به مصوبه اجباری شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج قطعا این مرکز حتی پاسخگوی جمعیت حدود هشت میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نخواهد داشت و قطعا در این شرایط لزوم توسعه کمی خدمات مرکز جامع ژنتیک در بخش دولتی وجود دارد.

وی گفت: با توجه به محدودیت های موجود در کشور امکان توسعه کیفی خدمات مرکز جامع مشاوره ژنتیک در کشور وجود ندارد و مجبوریم بسیاری از نمونه ها را به خارج از کشور ارسال کنیم.

وی ادامه داد: ساخت مرکز جامع مشاوره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشت سال طول کشیده است و برای ساخت آن حدود هشت میلیارد تومان هزینه شده است و اگر قرار باشد چنین مرکزی از اکنون ساخته شود، هزینه ساخت آن بیش از 30 میلیارد تومان می شود.

یاسایی گفت: با توجه به محدودیت های کشور نمی توانیم در تمام استانها مرکز جامع خدمات مشاوره ژنتیک ایجاد کنیم و بهترین راه این است که مانند کشور انگلستان 8 یا 9 مرکز خدمات مشاوره ژنتیک در دانشگاه های بزرگ مثل شیراز، اصفهان،تبریز، مشهد و اهواز داشته باشیم و نمونه های آزمایشگاهی را از سراسر کشور به این دانشگاهها ارجاع دهیم.

وی افزود: قرار است فردا —سه شنبه- در حاشیه افتتاح مرکز جامع خدمات مشاوره ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتتی تفاهمنامه همکاری با سازمان بهزیستی منعقد شود.

به گفته وی، این مرکز بعد از مرکز ژنتیک شیراز دومین مرکز جامع خدمات ژنتیک دولتی در کشور است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала