گزارش و تحلیل

کارشناس ترکی:عملیات آزادسازی رقه به خاطر بروز اختلافات بین آمریکا و ترکیه صورت نخواهد گرفت

© AFP 2023 / Delil SouleimanВероятные члены спецназа США в форме "Демократических сил Сирии" недалеко от Ракки
Вероятные члены спецназа США в форме Демократических сил Сирии недалеко от Ракки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ابراهیم کالین،سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد که اگر نیروی دفاع از خود کردی سوری تبار به عملیات آزاد سازی شهر رقه سوری از داعش جزب شود، کشور وی در این عملیات ائتلاف شرکت نخوهد کرد.

سخنگوی مذکور در مصاحبه کانال تلویزیونی TRT گفت:"موضع اصولی ما عیناً مثل منبیج و جرابلوس است. شرکت در عملیات توئم با نیروی دفاع از خود کردی سوری تبار برای ما مورپذیرش نیست. اصولاً ما از پاکسازی رقه و شهرهای دیگر سوری از داعش حمایت می کنیم ولی شروط هم داریم".

سِرحات اِرکمِن،کارشناس امور سیاسی و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی خاور میانه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک، اظهارات بیانیه ریاست جمهوری ترکیه را مورد تفسیر قرار داده ارزیابی خود را مبنی بر وضعیتی در میدان عملیات جنگی سوری با ما شریک ساخته است. ریشه سخن را به کارشناس ترکی می دهیم. 

وی می گوید:"ترکیه در عملیات برون مرزی نظامی توئم با یگانهای ساختاری که آنکارا آنها را آشکار و واضح تروریستی می نامد سهیم نخواهد بود. باید از خیال پردازی دست کشیده و واقعبین باشیم. آمریکایان زمان طولانی در تلاش متقاعد ساختن ترکیه به اقدامات مشترک با دستجات کردی در چارچوب عملیات آزادسازی رقه هستند. ولی این ناممکن است. با توجه به آنکه آنکارا بطور منظم "حزب اتحادیه دمکراتیک" کردی سوری تبار را "شاخه حزب کارگر کردستان" می شناسد، ترکیه تن به عملیات مشترک نخواهد داد. اول از همه، به خاطر پشتیبانی ایالات متحده از دستجات دفاع از خود کردی شرکت ترکیه در عملیات آزادسازی رقه بعید به نظر می رسد. اگر ترکیه در همکاری با ایالات متحده تصمیم می گرفت در عملیات مقیاس بزرگ نظامی رقه شرکت کند، بدون شک این یک گام بسیار جدی و مهم از دیده راهبردی می بود. ولی در حال حاضر با مرور مطالعه موقعیت نیروها در صحنه عملیات سوریه علایم و نشانی انجام چنین گام را نمی بینم. به خاطر آنکه بین متحد اصلی ایالات متحده آمریکا در منطقه، منظورم نیروی دفاع از خود کردی و ترکیه اختلافات آشتی ناپذیر وجود دارند. علاوه از این، ما می بینیم که از روز اول عملیات "سپر فرات"، بین ترکیه و آمریکا تناقض پیدا شده است.تفاهم کامل بین واشنگتن و آنکارا سر موضوع مصول هم نیست".

در مجموع کارشناس ترکی دورنمای انجام عملیات آزادسازی رقه را با شک و تردید ارزیابی می کند. وی در ادامه تفسر خود می گوید.

"تمام این مشکلات و تناقض در روابط بین بازیگران در منطقه، شانس انجام عملیات آزادسازی رقه در نزدیکترین فرصت را ناچیز می گرداند.سر این موضوع، توافقات مشخص موجود نیست. امروز تمام صحبت ها حول و حوش عملیات رقه، بخشی از روند چانه زنی ها که بین بازیگران کلیدی مناقشه سوری است متصور می شود".      

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала