گزارش و تحلیل

اقدامات ترکیه در سوریه باعث نگرانی مسکو و تهران می شود

© REUTERS / Brendan McDermid Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای مسلح ترکیه عملیات «دفاع فرات» را در خاک سوریه ادامه خواهند داد

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ضمن سخنرانی در 71 مین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک چند موضوع مهم در رابطه با اوضاع سوریه را مطرح کرد. وی خاطر نشان کرد که نیروهای مسلح ترکیه عملیات «دفاع فرات» را در خاک سوریه ادامه خواهند داد و یک بار دیگر اعلام کرد که «حضور بشار اسد در راس قدرت حل اختلافات سوریه را مشکل کرده و برقراری صلح در این کشور را ناممکن می کند».

محمد یووا سیاست پرداز سوری ترک تبار و استاد دانشگاه دمشق در گفتگو با رادیو اسپوتنیک سخنان رهبر ترکیه را در خصوص حل و فصل اوضاع سوریه و عملیات «دفاع فرات» تفسسیر کرده و درباره راه های توسعه مناسبات آنکارا و مسکو در بحث سوریه توضیح داد.

به گفته محمد یووا، «واضح است که ترکیه سعی دارد نقش جدی خود را در تعیین سرنوشت سوریه ادامه دارد. یا دست کم سعی دارد گروهک تحت حمایت او در این پروسه مشارکت داشته باشند. اگر از موضع ترکیه به این جریان نگاه کنیم، این خواسته کاملا طبیعی به نظر می رسد. اما اگر آنکارا بخواهد از یک طرف منطقه امن در مرز خود بوجود آورد و مانع از اتحاد گروهان کردها شود و از طرف دیگر حملات داعش را در منطقه خنثی کند، باید شفاف عمل کند و با سایر بازیگران منطقه و البته دولت سوریه وارد گفتگو شود. در عین حال، ترکیه تا امروز تمایل واقعی خود را به برقراری تماس با دولت مرکزی سوریه در خصوص حل و فصل بحران کشور نشان نداده است».

شفاف نبودن اقدامات ترکیه در سوریه باعث نگرانی سایر بازیگران منطقه می شود. به گفته محمد یووا: «این مساله روسیه و ایران را نگران می کند زیرا هر دو کشور در انتظار اقدامات جدی تر از سوی آنکارا برای برقراری تماس های مستقیم با دمشق هستند. با احتسال این مساله، آنکارا نباید فراموش کند که با حضور خود در سوریه عملا  نسبت به مسکو که جلوی عملیات «دفاع فرات» را نگرفته، وظایفی دارد». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала