گزارش و تحلیل

ارزش پول در آینده چقدر خواهد بود

© Sputnik / Mikhail KireevИгровое приложение Pokemon Go от компании Nintendo на экране мобильного телефона
Игровое приложение Pokemon Go от компании Nintendo на экране мобильного телефона - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فناوری های جدید افراد را به فکر بیشتر کردن امنیت و حفظ پول هایشان در حساب های بانکی می اندازد.

رییس بانک بزرگ روسی «زبربانک» در مصاحبه اخیر خود پیشبینی کرد که به زودی کارت های بانکی کنار می روند. به اعتقاد وی، فناوری روز امکان انجام امور بانکی بدون کارت را فراهم می کنند، زیرا اهمیت اصلی این کارت ها در تعیین هویت پرداخت کننده پول است، بنابراین تعیین هویت را می توان از طریق اثر انگشت یا حتی مردمک چشم انجام داد و حساب بانکی را به تلفن همراه متصل کرد. فناوری های جدید افراد را به فکر بیشتر کردن امنیت و حفظ پول هایشان در حساب های بانکی می اندازد.

بسیاری افراد نگران این هستند که پول هایشان در فضای مجازی راحت تر دزیده شوند، و یا ممکن است که کنترل را بر تمام پولشان از دست بدهند.

تمایل به حفظ حریم خصوصی در عملیات پولی و مستقل بودن از بانک و سیستم بانکی و همچنین حفظ سپرده، بسیاری ار وادار می کند که به سراغ شیوه های جدید در حاب های پولی بروند. اما این شیوه ها امروز چندان شناخته شده نیستند، اگرچه به زودی با سیستم قبلی پولی رقابت خواهند کرد.

یکی از این راه ها استفاده از ارز دیجیتالی است که شناخته شده ترین و توسعه یافته ترین آن امروز روش بیتکوین است. ارز دیجیتال یک مکانیزم الکترونیکی برای تبادل ارز است که ویژگی اصلی آن فقدان مدیریت داخلی یا خارجی می باشد. سیستم ارز دیجیتال بر مبنای شبکه های کامپیوتری مرکزی یا غیرمرکزی درست شده که یک مرکز واحد ندارد، به همین خاطر بانک ها یا ارگان های دولتی نمی توانند روی شرکت کنندگان در معامله پولی تاثیر گذاری کنند. صدور ارزهای جدید به یک الگوریتم پیچیده معامله پولی متصل است که غیرمتمرکز عمل می کند. بیت کوین ها فقط به شکل یادداشت هستند که تمام معاملات را ثبت می کنند. علاوه بر این، ارز دیجیتال به کاربر خود اجازه می دهد که علاوه بر یادداشت ثبت شده معاملات، یک سیستم کیف پول الکترونیکی نیز داشته باشد تا از طریق آن صورت حساب را پرداخت کند و در عین حال نام صاحب کیف پول نامشخص بماند. این نکته دقیقا سیستم بانکی سنتی را از ارز مجازی متفاوت می کند، زیرا در سیستم سابق نیاز به تعیین هویت پرداخت کننده وجود داشت.

با به وجود آوردن کیف پول ارز مجازی که مزیت اصلی این سیستم است، چند مساله بحث برانگیز نمود می کند. اولا، این سیستم به طور مشهود با سیستم پولی دولتی رقابت می کند و ممکن است کل کارت های پلاستکی شهروندان را از کنترل سیستم پولی و مالیاتی دولتی خارج کند. این مساله باعث تضعیف ثبات پولی شده و بر پروسه تعیین بودجه و حاکمیت رسمی تاثیر منفی می گذارد.

علاوه بر این ها، تحقیقات نشان داد که کیف پول مجازی بدون مالک فرصت های زیادی در اختیار افراد سودجو و سازمان های جنایتکار و تروریستی قرار می دهد. به همین خاطر کشورهای مختلف نسبت به این سیستم مشکوک هستند. این سیستم کاملا جدید است و نیازمند تحقیقات جدی و تعیین مقررات حقوقی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала