روحانی: دلم می خواست اولین سفر من به آمریکای لاتین در کشوری باشد که از 1959 در بربر قدرت آمریکا ایستادگی کرد

© Sputnik / Alexei Nikolskiyروحانی دنیای اسلام را به اقدامات هماهنگ برای تنبیه دولت عربستان فرا خواند
روحانی دنیای اسلام را به اقدامات هماهنگ برای تنبیه دولت عربستان فرا خواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری پس از بازگشت از سفر نیویورک با تشریح دستاوردهای این سفر گفت: درکمیسیون مشترک موضع جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت و رفتار آمریکا را منطبق با برجام ندانستند.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ظهر جمعه در فرودگاه مهرآباد افزود: اگر یکی از هفت کشوری که در این توافق بودند، تخلف، اهمال و یا تاخیر انجام دهد و اگر تذکر تاثیر نداشته باشد، در سطح مدیر کل و در نهایت در سطح وزرا این جلسه گذاشته می شود که در نیویورک دو جلسه برگزار شد.

وی تصریح کرد: در جلسه وزرای کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام، همه به آمریکا گفتند که این مواردی که انجام می دهید بابرجام منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این خیلی مهم است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می شود، 6 کشور موضع جمهوری اسلامی ایران را دارند.

روحانی اضافه کرد: این هم توفیقی بود. به دلیل این که ما هم باید از فضای برجام استفاده کنیم و اگر تخلفی می بینیم با قاطعیت برخورد کنیم.

وی یادآور شد: خود ما هم مثل همیشه همانطور که رهبری فرمودند اگر جایی تعهد کردیم طبق وظیفه اسلامی مان با تعهدات خود عمل می کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به استقبال مقامات عالی کشورهای مختلف از برجام، اظهار داشت:همه کشورهایی که با ما ملاقات می کنند نسبت به برجام خوشحالند. رئیس جمهوری فرانسه خودش مطرح کرد که این همه زحمت کشیدیم و به توافق رسیدیم؛ این که نمی شود کشوری بخواهد در مسایل بانکی اخلال کند.

روحانی با تاکید بر این که همه ملت ها باید از این فضا استفاده کنند، عنوان کرد: یعنی همان نکته ما به دنیا که همه باید از فضای پس از برجام استفاده کنند، مورد تاکید قرار گرفت و مردم ما می دانند که کارآفرینان و مردم ما باید بیشتر از این فضا استفاده کنند.البته سرمایه و فناوری خارجی هم در چارچوب منافع و مصالحمان جذب می کنیم.

 

 

**عدم تعهد با فلسفه حقوقی و سیاسی ایران منطبق است

رییس جمهوری درباره هفدهمین اجلاس سران غیر متعهدها در ونزوئلا نیز گفت: اجلاس بسیار خوبی بود و در حاشیه اجلاس ملاقات هایی با سران کشورهایی که شرکت کرده بودند، انجام شد.

روحانی ادامه داد: غیرمتعهدها به عنوان یک مجموعه بسیار بزرگ و عضویت 120 کشور برای ما اهمیت دارند که البته با ناظران، تعداد از این هم بالاتر می رود. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در متن قانون اساسی آن مساله نه شرقی نه غربی و عدم تعهد تصریح شده است.

وی اضافه کرد: ویژگی جمهوری اسلامی با سایر کشورها از این نظر متفاوت است؛ این اجلاس را باید بیشتر از خودمان بدانیم که با فلسفه حقوقی و سیاسی ما کاملا منطبق است و از این اجلاس به خوبی استفاده شد.

رئیس جمهوری همچنین گفت: در حاشیه اجلاس، هشت ملاقات با سران برخی مسئولین کشورها انجام شد؛ البته مسائل دو جانبه را هم در جلسه با رییس جمهوری ونزوئلا دنبال کردیم.

 

**سفر به کشوری که از 1959 در برابر آمریکا ایستادگی کرده است/برقراری مجدد روابط با کوبا

روحانی پس از آن به سفر خود به کوبا اشاره کرد و اظهار داشت: دلم می خواست اولین سفر من به آمریکای لاتین در کشوری باشد که از 1959 در بربر قدرت آمریکا ایستادگی کرده و الان هم این چنین است.

وی اضافه کرد: در ملاقاتهایی که با فیدل کاسترو و رائول کاسترو داشتیم ،هر دو این مسئله را تشریح می کردند که تقابل ما با آمریکا به این زودی ها از بین نخواهد رفت؛ مشکلاتی که با آمریکا داریم به ویژه در تحریم و اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا به سرعت تشکیل می شود، افزود: روابط ما به خاطر تحریم هسته ای سالها متوقف شده بود؛ خوشحال بودند که دوباره می توانیم روابط اقتصادی را فعال کنیم. محورهای کار این کمیسیون را در جلسه ای که با رییس جمهوری داشتیم، مشخص کردیم.

روحانی مرحله سوم این سفر را شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برشمرد و گفت: به خاطر اجتماع نمایندگان و بخشی از سران در این اجلاس، برای ما مهم است که مواضع جمهوری اسلامی ایران را بخوبی تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تبلیغاتی که دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند، این اجلاس و سخنرانی در آنجا، مصاحبه با تلویزیون ها و شرکت در جلسات آن ها ویژگی خاصی برای ایران دارد.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به سه سخنرانی در نیویورک و یک سخنرانی در غیرمتعهد ها، یادآور شد: سخنرانی ها مواضع را تبیین می کند و مصاحبه ها مسیر ی که جمهوری اسلامی ایران طی می کند را تشریح می کند.

 

**نخواهیم گذاشت آمریکایی ها اموال ملت ایران را ببلعند

روحانی همچنین درباره نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در نطق سازمان ملل به نکات مهمی که مورد نظر ما بود راجع به منطقه صحبت و مواضع جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. راجع به برخی کشورهای منطقه که از اصول اسلامی و انسانی خود متاسفانه تجاوز کردند یعنی عربستان هم توضیح داده شد.

وی افزود: همچنین درباره اهمیت برجام و تعهداتی که طرف مقابل ما دارد البته عمدتا مقصود ما آمریکاست، آمریکایی ها به خاطر تاخیرها و اهمال هایی دارند در این سخنرانی مورد نکوهش قرار گرفتند و همچنین دو میلیارد دلار اموال ایران را که غیر قانونی تصرف کردند.

رییس جمهوری ادامه داد:هم در مصاحبه ها و هم در سخنرانی ها گفته شد که نخواهیم گذاشت امریکایی ها بخواهند اموال ملت ایران و بانک مرکزی را ببلعند، در دادگاه بین المللی ایستادگی خواهیم کرد و این پول را از آنها پس خواهیم گرفت.

 

**همه قبول دارند که ایران راه حل منطقه و کشوری تاثیرگذار است

روحانی با اشاره به برگزاری 14 ملاقات با سران کشورها و اهمیت این ملاقاتها گفت: در این ملاقاتها همه از ما می پرسیدند و اوضاع منطقه و راه حل مسائل را سوال می کردند. اینکه در دنیا مطرح می شود ایران راه حل است یا مشکل؟ یک مقدار خنده دار است. برای اینکه سران کشورها وقتی به ما می رسند به صراحت از ما می پرسند درباره سوریه عراق یمن و لیبی چه کار باید کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین همه قبول دارند ایران راه حل است و کشوری است تاثیرگذار و نقش آن در منطقه ما بی بدیل است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала