گزارش و تحلیل

آمریکا و آلمان دوباره برقراری منطقه ممنوع پرواز در سوریه را در سر می پرورانند

© Sputnik / Michael AlaeddinСтарый город Алеппо
Старый город Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد خیر عکام نماینده پارلمان سوریه، عضو هیات دولتی سوریه در مذاکرات ژنو در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفت که سوریه کاربرد هواپیماهای جنگی خود را قطع نخواهد کرد. وزیران خارجه آمریکا و آلمان این را درخواست می‌کنند و می‌گویند که گویا این کار امکان خواهد داد که رژیم آتش بس حفظ شود

محمد خیر عکام تأکید کرد: مسلما، سوریه پرواز ها را قطع نکرده و به ایراد ضربات به این علت ادامه خواهد که به کشور ما پیشنهاد شده که ما نابودی کسانی را قطع کنیم که حتی با وجود آتش بس به عملیات نظامی علیه ارتش ادامه داده و افراد غیرنظامی را می کشند. بعلاوه این درخواست تلاش آشکار نقض حق حاکمیت سوریه است. دمشق از حق دفاع از اراضی و مردم خود در برابر تروریست ها برخوردار است و دارد این کار را عملی می سازد.

این نماینده پارلمان سوریه همچنین ذکر کرد که بهترین راه حفظ آتش بس پیروی از توافقات حاصل شده می بود. به گفته وی، سوریه این توافقات را اجرا می‌کند و اما تروریست ها به عملیات جنگی ادامه می‌دهند و به این خاطر صحبت کردن در باره رعایت آتش بس اصلاً لزومی ندارد.

گفتنی است که 21 سپتامبر جان کری وزیر خارجه آمریکا از روسیه و سوریه طلب کرد به پرواز های جنگنده ها پایان دهند تا به آتش بس در حال تلاشی آخرین شانس بقاء داده شود و قتل و کشتار قطع شود. فرانک والتر اشناینمایر همتای آلمانی وی به نوبه خود فرا خواند که بر فراز سوریه برای 3- 7 روز منطقه ممنوع پرواز اعلام شود. وزارت خارجه آلمان اعلامیه مربوطه را منتشر کرد. به عقیده اشتاینمایر بدین سان شرایط برای «دستیابی به توافق های مشخص گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در مبارزه هماهنگ شده با داعش و القاعده فراهم خواهد شد».

«انور محمودف» عضو کمیته مخصوص امور بین‌المللی دوما — پارلمان روسیه به «ایروسیتا» گفت که خواست های واشنگتن و برلین عجیب است و هدفهای جدا از حفظ آتش بس را دنبال می کنند.

«انور محمودف» گفت:

«جای تعجب است که آمریکا و آلمان در این پیام‌ها به روسیه و سوریه مراجعه کردند. کری و اشتاینمایر با این پیام‌ها در حقیقت امر می‌خواهند نفوذ دمشق و مسکو در میدان نبرد را به ناحیه حلب محدود کنند. یعنی اینکه پشت سر این اعلامیه ها تمایل به تحکیم مواضع شبه نظامیان داعش دیده می شود. در یک زمان دو وزیر افراظیون را مخاطب قرار ندادند و از آن‌ها فرا نخواندند که اسلحه زمین گذاشته و آتش بس را نجات دهند. در غرب افراطیون را مخالفان میانه رو می خوانند.

«محمودف» یادآوری کرد که همانا به خاطر اعمال آمریکا و متحدینش در حال حاضر آتش بس به حال تعلیق در آمده است.

وی تأکید کرد:

«روسیه برای قانع کردن سوریه به آتش بس مساعی زیادی بکار بست ولی در نتیجه ائتلاف آمریکایی به مواضع یگان های دولتی در ناحیه دیر الزور ضربه کرد و دمشق و مسکو دستخوش ضربه‌ای به پشت شدند».

لازم به یادآوری است که توافقنامه در باره آتش بس در سوریه میان سرگئی لاوروف و جان کری 9 سپتامبر در نتیجه مذاکرات ژنو حاصل شد و از 12 سپتامبر معتبر گردید ولی وزارت دفاع روسیه هر روز ده‌ها مورد نقض آنرا از طرف نیرو های اپوزیسیون ثبت می کرد. موقعیت هنگامی به شدت تیره شد که ائتلاف آمریکایی به مواضع یگان های سوریه در حوالی دیر الزور ضربات وارد کرد که بر اثر آن 62 نفر نظامی کشته شده و چند واحد از تکنیک نظامی منهدم شد. دیرتر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در این اوضاع و احوال رعایت آتش بس از سوی یگان های دولتی سوریه معنایی ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала