گزارش و تحلیل

امریکا چطور در ایران جاسوسی می کند؟

© AP Photo / Northrop Grumman via U.S. Navy, Erik Hildebrandtسقوط یک فروند پهپاد در جنوب ایران
سقوط یک فروند پهپاد در جنوب ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این اواخر تعداد موارد تنش زا بین نیروهای مسلح ایران و امریکا در نزدیکی مرزهای ایران بیشتر شده است.

اخرین مورد به کانال سی ان ان مربوط می شد که به نقل از وزارت دفاع امریکا خبر داد ایران 9 سرنشین هواپیمای پی 8 پوزیدون و 24 سرنشین هواپیمای ای پ-13 را تهدید کرده که در صورت ورود به حریم هوایی خلیج فارس، شلیک خواهد کرد. هواپیماهای امریکایی در فاصله 13 مایلی از سواحل جمهوری اسلامی ایرانی در حال پرواز بودند. نظامیان ایرانی در حین پرواز هواپیماهای امریکایی از طریق دستگاه رادیویی به آنها خبر دادند که خطر شلیک از سوی ایران وجود دارد. خلبانان این هشدارها را نادیده گرفته و به پرواز در حریم بین المللی ادامه دادند، اگرچه به مرزهای ایران نزدیک شده بودند.

در پایگاه دفاع ضدهوایی سیگنال هشدار پرواز پهپادهای نامریی امریکایی اعلام شده که در شرق ایران نیز مشاهده شده است. چند هفته پیش خبرگزاری تسنیم از یک مورد مشکوک دیگر خبر می داد. به گفته نیروهای پدافند ضدموشکی ایران، پهپاد امریکایی پس از دریافت سیگنال هشدار از حریم هوایی ایران خارج شد. «احتمالا پهپاد از سوی افغانستان با قصد جاسوسی وارد شده است. این پهپاد به کمک رادارهای پدافند هوایی ایران شناسایی شد و بلافاصله بعد از ارسال سیگنال هشدار مسیر خود را تغییر داده و از حریم هوایی ایران بیرون رفت».

کمی بعد اتفاق دیگری با حضور کشتی های ناوگان دریایی امریکا و ایران رخ داد. یک کشتی دریابانی امریکایی به نام «شکوال» در حین نزدیک شدن قایق های تندروی ایرانی از سمت شمالی خلیج فارس شروع به شلیک هشدار به داخل آب ها کرد.

اواسط ماه ژانویه نیز دو قایق تندروی نیروهای دریایی امریکا که از کویت به طرف بحرین حرکت می کردند، وارد آبهای ایران شده و در آنجا بازداشت شدند.

علاوه بر این، در ماه ژانویه نیز یک پهپاد جاسوسی ایرانی در حین مانور نیروهای دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس بر فراز ناو موشک انداز امریکایی به پرواز درآمد و چند عکس ثبت کرد.

نیروهای دریایی امریکا نیز ویدئویی تهیه کرده و می گویند که کشتی های نظامی ایران آماده شلیک به ناو امریکایی می شوند.

امریکا از هر ابزاری برای انجام برنامه های جاسوسی خود در خصوص ایران استفاده می کند. عماد آبشناس سردبیر روزنامه «ایران پرس» در این باره می گوید:

این کارشناس خاطر نشان می کند که امریکا هیچ مانعی برای شلیک به ایران نمی بیند و آنها تجهیزات خود را آماده می کنند، حتی اگر لازم باشد، نیرو می آورند تا به اهداف خود برسند. ما قبلا هم شاهد چنین اتفاقی بوده ایم. عماد آبشناس در ادامه می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала