گزارش و تحلیل

ادعا های کج آمریکا در حلب، بار حل سیاسی سوری را به منزل نمی رسانند

© REUTERS / Ammar AbdullahУничтоженный авиаобстрелом грузовик с гуманитарной помощью в районе города Орм аль-Кубра в западном пригороде Алеппо
Уничтоженный авиаобстрелом грузовик с гуманитарной помощью в районе города Орм аль-Кубра в западном пригороде Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پشت حمله به کاروان حامل کمک های بشردوستانه سازمان ملل در استان حلب، طوری که رسانه های گروهی غرب مدعی آن هستند، نیروهای هوایی روسیه یا سوریه نه بلکه شبه نظامیان گروهکهای تروریستی قرار دارند. این مطلب را وائیل الملث، نماینده جمعیت هلال احمرسوریه به روزنامه روسی "ایزوستیا" اظهار کرده است.

وی در تفسیر خود می گوید:"هیچ شواهدی مبنی بر ضربات نیروی هوایی روسیه یا سوریه به کاروان حامل کمک های بشردوستانه در دست نیست. برعکس،علایمی گواهی می کنند که انفجار و آتش زدن کامیون ها توسط شبه نظامیان گروهک های تروریستی صورت گرفته است. حادثه با کاروان حامل کمک های بشردوستانه هم زمان با حملۀ شبه نظامیان بر مواضع ارتش سوریه در منطقه حلب بود که باید موردی جلب توجه باشد. معذالک، به احتمال زیاد، با فتنه ای سازماندهی شده روبرو شدیم که نتایج آن، برپای هیاهوی رسانه های غرب و انداختن تمام گناه ها بر گردن مسکو و دمشق".
کاروان حامل کمک های بشردوستانه سازمان ملل و جمعیت هلال احمرسوریه متشکل از 31 کامیون شب 20 سپتامبر مورد حمله قرار گرقته است. طبق اظهارات استفان دیوژاریک، نماینده رسمی دبیر کل سازمان ملل، مطابق ارزیابی های مقدماتی 18 کامیون که داشتند کمک بشردوستانه سازمان ملل و جمعیت هلال احمرسوریه برای 78 هزار ساکنین شهر اورم الکبره که در غرب حلب واقع است می رساندند، مورد حمله قرار گرفته اند. علاوه از این، انبار جمعیت هلال احمرسوریه در شهر بیگ اورِم هم مورد حمله قرار گرفت.
در بیانیه ای که توسط وزارت دفاع فدراسیون روسیه انتشار شده است قید می شود که هم مسکو و هم دمشق هیچ ارتباطی به حملات مزبور ندارند.
در متن بیانیه گفته می شود:

"هیچ ضربات هوایی به کاروان حامل کمک های بشردوستانه سازمان ملل در جنوب غرب حلب توسط هوانوردی روسی یا سوری وارد نگردیده است. علاوه از این، با در نظر داشت مسیر حرکت کاروان از منطقه زیر کنترل شبه نظامیان، مرکز مصالحه روسی در سوریه کاروان را توسط پهپادها همراهی می کرد. حدود 13.40 دقیقه به وقت مسکو کاروان با خیال راحت به نقطه نهایی رسیده بود. بعد از آن، مرکز مصالحه روسی در سوریه، نظارت بر کاروان کامیون ها را متوقف کرد. مسیر بعدی کاروان از طرف جانب روسی دیگر تعقیب نمی شد و تمام اطلاعات در باره محل کاروان کامیون ها فقط برای شبه نظامیانی که این منطقه را زیر کنترل خود دارند معلوم بود".


معذالک طبق سنت سابقه، ایالات متحده، شتاب زده، قضیه را بر گردن روسیه انداخته و تأکید دارند که این، کار هواپیما ها است. علاوه بر این، جان کیربی، رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا، اظهار کرد که "با در نظر داشت نقض فاحش ختم عملیات جنگی، ما دورنمای همکاری با روسیه را مورد تجدید نظر قرارخواهیم داد".
به نظر یوری زینین، کارمند ارشد علمی مرکز همکاری تمدن های دانشکده دولتی روابط بین الملل، در مورد حمله به کاروان، فتنه واضح که روسیه را هدفمندانه نشانی کرده است.
به قول کارمند مرکز همکاری تمدن ها "با این کار آمریکایان خود را از نقد بمباران مواضع ارتش سوریه در منطقه دیر الزور توسط ائتلاف امریکایی خارج می سازند. در ارتباط با این، بعید نیست که برای گمراه کردن افکار عمومی از حادثه دیرالزور، چراغ سبز برای انجام این فتنه دادند. آن چیزی که مربوط به آتش است، فتنه ای آشکار در جهت عقیم ماندن حل و فصل صلح آمیز مناقشه در سوریه، از جمله مذاکرات احتمالی است. چون در صورت موفقیت پیرامون حل و فصل مناقشه مذکور، اکثر گروه ها، به خصوص در اردوگاه اپوزیسیون، خارج از قالب روند سیاسی مانده فاقد تغذیه مالی خواهد بود. بنابراین، در این حادثه دو گزینه ممکن است. یا اپوزیسیون کینه توز خود سرانه تصمیم بر آتشباری کاروان و تشدد اوضاع گرفت یا چراغ سبز ارباب را برای انجام این کار دریافت کرد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала