سرشماری مجازی ساکنان روسیه

© AFP 2023 / Giovanni Isolinoسرشماری
سرشماری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازنشستگان علاقه زیادی به کار با کامپیوتر نشان نمی دهند.

دمیتری مدودف، نخست وزیر فدراسیون روسیه، اصلاحیه مربوط به «قانون سرشماری  ساکنان روسیه» را به بررسی دومای کشوری گذاشت.  در این سند پیشنهاد می شود با برخوردی مدرن تر، از اینترنت برای جمع آوری اطلاعات استفاده شود. به عقیده کارشناسان با استفاده از این روش می توان اطلاعات بیشتری جمع آوری کرد و یکسری از مسائل را  برطرف نمود.

سند مطرح شده از سوی نخست وزیر روسیه  از طرف « آمار روسیه» تهیه شده بود و 5 ماه سپتامبر در جلسه کابینه وزیران به تصویب رسید.

اولگا کریشتانوفسکایا  جامعه شناس، دکتر علوم اجتماعی، رئیس مرکز مطالعه  نخبگان آکادمی علوم روسیه  در این خصوص گفت: « باید از روش کلاسیک  همه پرسی کنار رفت و  از اینترنت نیز استفاده کرد.  به عقیده من با استفاده از اینترنت می توان افراد بیشتری را به این روند  جلب نمود.

احتمالا بخشی از ساکنان ترجیح خواهند داد  مثل گذشته در همه پرسی مربوط به سرشماری ساکنان روسیه شرکت کنند. به عنوان مثال، بازنشستگان علاقه زیادی به کار با کامپیوتر نشان نمی دهند.

یک نکته مثبت دیگر استفاده  از اینترنت  در سرشماری، این است که نیازی نیست به افراد بیگانه اجازه داده شود وارد منزل شخص بشوند. از اینرو کلاهبرداران  کمتر می شوند. بر هیچکس پوشیده نیست که تعدادی از دزدان  و جنایتکاران به عنوان مأمور سرشماری سعی می کنند  وارد خانه مردم بشوند».کارشناس روسیه اعلام نمود که شرکت در سرشماری باید داوطلبانه باشد.

« اگر کمپین بخوبی  سازماندهی شود و برای مردم توضیح داده شود که سرشماری برای  کشور  ضروری است، مردم  از شرکت در آن خودداری نخواهند ورزید.

با کمک اینترنت می توان به علنیت اطلاعات دست یافت که مردم را جلب خواهد کرد. به عنوان مثال  بطور مستقیم می توان این روند را پیگیری نمود».

شایان ذکر است که سرشماری سراسری در روسیه هر 10 سال یکبار انجام می شود.  سرشماری بعدی قرار است در سال 2020 میلادی انجام شود.  اصلاحیه « قانون  « سرشماری ساکنان در سراسر روسیه» سرشماری کوچکتر را ممکن می سازد — تهیه آمار بر اساس شرکت  5 درصد ساکنان کشور در سرشماری». چنین همه پرسی را می توان در فاصله بین  سرشماری های اصلی به انجام رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала