گزارش و تحلیل

جنگنده F-35 آمریکایی، تبلیغ دروغین و غیرواقعی

© Photo / DVIDSHUBجنگنده های اف-35 آمریکایی برای اولین بار در سال 2017 در خارج مستقر می شوند
جنگنده های اف-35 آمریکایی برای اولین بار در سال 2017 در خارج مستقر می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اواخر هفته کانال CNN ، نیروی هوایی آمریکا بهره برداری و استفاده از 10 جنگنده نصل پنجم F-35 را به دلیل نواقص تشخیص شده توقف کرده اند.

تصمیمی مبنی بر توقف موقت بهره برداری بعد از یک ماه و اعلام مناسب بودن آنها در جنگ اتخاذ شده بود. لیکن، طبق داده های کانال CNN ، معلوم شده است که "مواد عایق در بخش فریز و خنک سازی مخازن سوخت از بدنه جدا و خرد شده فرو می ریزند". در قرارگاه نیروی هوایی آمریکا، تدبیر اتخاذ شده را "توقف موقت پروازها" عنوان کردند.
در مجموع، نواقص در 57 فروند کشف شده بود. از این تعداد 15 فروند به نیروی هوایی واگذار و 10 فروند، آماده در صورت جنگ تشخیض شده بود.
در آینده نزدیک پنتاگن در صدد مصرف کردن 400 میلیارد دلار برای خرید 2،5 هزار جنگنده F-35 است. فقط در سال 2017 خرید 63 فروند به مبلغ بیش از 8 میلیارد دلار پیشبینی می شود. برنامه ساخت و ساز Lockheed Martin F-35 Lightning II با در نظر داشت تورم، 1،5 تریلیون دلار تمام شده است که گرانترین برنامه تولید اسلحه در تاریخ می باشد.

جنگنده « اف-35» آمریکا - اسپوتنیک ایران
ماجرای شانتاژ
در جریان ساخت و ساز جنگنده مذکور، طراحان با مشکلات و دشواری های گوناگون روبرو شده چند صد میلیارد دلار اضافی خارج از برنامه مصرف کردند و حد اقل هفت سال دیرتر جنگنده را به پنتاگن تحویل داده اند.
ویکتر بارانتس، سرهنگ بازنشسته و مفسر نظامی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک خاطر نشان کرد که متخصصین آمریکایی در واقع می خواستند علم را با حیله پیش دستی کند. وی می گوید:

"آمریکایان می خواستند زرنگی و چالاکی کند و قوانین علم فیزیک و یکی از مهمترین معضله هوانوردی را که مربوط به دوام مخازن سوخت است با حیله پیش دستی کند. به جای آنکه مخزن را از فلز بسازد، آنها آنرا از مواد کامپوزیت ساختند که خاصیت ویژه آن، فرو ریختن و خرد شدن زیر بار سنگین است. و اکنون سر طراحان و مهندسین گیج شده است. آیا بازهم روی مخازن کامپوزیت کار شود یا ازمخازن تیتانی کار گیرد. انتخاب راه دوم در واقع، بازسازی صنعت مخازن است که مشکلزا و بسیار گران تمام خواهد شد و قیمت جنگنده را بالا می برد".


وی اشاره کرد که تصمیم مبنی بر توقف موقت بهره برداری از جنگنده ها فقط یک ماه بعد از اعلام قابل استفاده بودن جنگنده ها اتخاذ شده بود. کارشناس مزبور خاطر نشان می کند:


"یکی از ویژگی های ملی آمریکایان،از جمله پنتاگن، پنهان نگه داشتن اشتباهات طراحان نظامی. ساخت و ساز F-35 از این استثنی نیست. آنها کار تبلیغاتی را انجام داده به تمام دنیا اعلام کردند که نظیر این جنگنده وجود ندارد و الان باید حرف خود را پس بگیرند. محض به این خاطر پنهانکاری را ترجیح می دادند تا زمانی که اطلاعات از کنگره، سنا یا وزارت دفاع درز کرده است. حالا تمام قضیه فاش شد و به شدت اغراق می شود".


به عقیده ویکتر بارانتس، اطلاعات درز شده آبرو و حیثیت F-35 نزد خریداران بالقوه زیر سوئال قرار می دهد. کارشناس مزبور به تفسیر خود ادامه داده می گوید:


"در حقیقت،این سیگنال بسیار جدی است. هیچکس نخواهد خواست جنس خراب وَلو خوب تبلیغ شد را بخرد. نیت خیره کردن و گفتن انداختن F-35 به گنداب را ندارم. البته امروز همه چیز در جهت برکناری نواقص گسیل خواهد شد. اما آنها خودشان با تبلیغ اولین بودن F-35 در صنعت نظامی به حیثیت خود ضربه زدند".


به قول کارشناس مزبور، آمریکایان به دفعات از متخصصین روسی در دانش هوانوردی کمک و مدد تقاضا می کردند. به نظر مفسر نظامی، در این مورد همکاری طرفین مفید واقع می شد. آقای بارانتس می گوید:


"آمریکایان، مردم حیله گر و چالاک می باشند. جایی که به بنبست می رسند یا با حل معما روبرو می شوند، به مجتمع نظامی و صنعت روسی رو آورده با طراحان و مهندسین ما ملاقات و مشوره ها ترتیب می دهند و به آمریکا دعوت می نمایند. چنین همکاری را ما تا تحمیل تحریم داشتیم. اما امروز در شرایطی به قول معروف "پولدار کباب، بی پول دود کباب" همکاری معنی ندارد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала