بررسی علل تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن توافق

© Sputnik / Ilya Pitalev42 نقطه مسکونی سوریه به آتش بس پیوسته اند
42 نقطه مسکونی سوریه به آتش بس پیوسته اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن توافق اخیر از طریق حمله جنگنده‌های ائتلاف به سرکردگی این کشور به مواضع ارتش سوریه در اطراف فرودگاه دیرالزور آشکار شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- از یک هفته قبل که آتش‌بس در تمام مناطق سوریه آغاز شد، گروههای تروریستی 300 بار آن را نقض کردند و بدین ترتیب آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا بدون اعلام زمان از سرگیری مجدد آن همانند آتش‌بسهای قبلی شکست خورد و این در حالی است که آمریکا و اسرائیل با هدف تحقق دستاوردهای میدانی و سیاسی برای به شکست کشاندن این توافق تلاشهای واضحی انجام دادند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بازخوانی علل شکست آتش‌بس در سوریه و مسببان اصلی آن پرداخت.

تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن توافق اخیر بعد از حمله جنگنده‌های ائتلاف به سرکردگی این کشور به مواضع ارتش سوریه در اطراف فرودگاه دیرالزور که تحت محاصره گروه تروریستی داعش است و برای اولین بار به این شکل صورت گرفت، آشکار شد. در این حملات 62 نیروی ارتش سوریه جان باخته و دهها نفر نیز زخمی شدند. واشنگتن بعد از این حمله اعلام کرد که به طور اشتباهی این حمله را انجام داده است و این در حالی است که ارتش سوریه از چهار سال قبل در جبل الثرده حضور دارد و داعش به هیچ وجه در این منطقه حضور نداشت.

در همین راستا بسام الملک عضو ائتلاف معارض سوری، گفت که حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور، اشتباهی نبود، بلکه هدف دار بود. همانگونه که آمریکا اعلام کرد واشنگتن اجازه نمی‌دهد که کلید حل بحران سوریه در دستان مسکو باشد. بنابراین نامه‌ هایی خطاب به دولت سوریه نوشت با این مضمون که اگر دولت سوریه به آنچه از آن خواسته می شود پایبند نباشد، هیچ راه حلی در منطقه وجود ندارد.

دخالت مستقیم آمریکا برای به شکست کشاندن حل و فصل بحران سوریه از طریق سرپوش گذاشتن بر موارد نقض آتش‌بس توسط گروههای تروریستی در سوریه کاملا روشن بود و ایگور کوناشینکوف سخنگوی رسمی وزرات دفاع روسیه با اشاره به این موضوع تاکید کرد که تیراندازی افراد مسلح به سمت نیروهای ارتش سوریه در حال افزایش است.

وی همچنین افزود: همه درخواستهای ما از آمریکا برای فراهم کردن ارتباط با معارضان میانه رو یا تاثیر بر آنها نتیجه‌ای در بر نداشت و بر عکس تیراندازی از سوی معارضان به سوی نیروهای ارتش سوریه و محلات مسکونی بیشتر شد.

سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه همچنین افزود با گذشت یک هفته از آغاز آتش بس ثابت شد که نه آمریکا هیچ ارتباطی با معارضان میانه رو موجود در سوریه و پایتختهای غربی ندارد.

لجبازی آمریکا و رغبت این کشور برای جدا کردن معارضان میانه رو از گروه تروریستی النصره و همچنین عدم تحویل آمار مواضع این گروه تروریستی النصره برای هدف قرار دادن آن واضح بود.

با وجود پافشاری های روسیه چه از سوی پوتین رئیس جمهور و یا لاوروف وزیر خارجه این کشور، آمریکا جزئیات توافقش با مسکو را از ترس تحمیل مسئولیت نقض آتش بس بر آن، منتشر نکرد.

از طرف دیگر در حالی که واشنگتن مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را بمباران کرد، جنگنده‌های اسرائیلی چندین بار مواضع ارتش سوریه در قنیطره را بمباران و راه را برای گروههای تروریستی برای انجام عملیاتی که آن را قادسیه جنوب نامیدند هموار کردند.

زمانبندی این دو عملیات وجود هماهنگی زیاد بین واشنگتن و تل‌آویو برای تحقق اهداف ویژه آنها را ثابت می کند. از جمله این اهداف، به شکست کشاندن توافقی است که خواسته های آمریکا در آن محقق نشد و همچنین فشار بر دولت سوریه به دلیل سرنگون کردن جنگنده رژیم صهیونیستی بر فراز قنیطره است.

روسیه از طریق ویتالی چورکین از طریق نماینده اش در شورای امنیت به تجاوزهای آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد که آمریکا کنترل اوضاع در سوریه را از دست داد و این کشور نمی‌تواند معارضان و تروریستها را از هم جدا کند و واشنگتن آتش‌بس را با حمله به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور نقض کرد.

چورکین با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند از جبهه النصره حمایت کند، تاکید کرد که چیزی که آنچه رخ داده نمی‌تواند تصادفی یا اشتباه باشد. ما دیگر نمی‌دانیم که امور را چه کسی در آمریکا اداره می‌کند، کاخ سفید یا پنتاگون؟

ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره همپیمان آمریکا گفت که وی قصد دارد یک رژیم سنی مستقل در سوریه تاسیس کند و طوایف دیگر را از بین ببرد و با آنچه وی آن را پروژه شیعیان خواست مبارزه کند و این یعنی مخالفت آشکار و قاطعانه با آتش‌بس و هرگونه عملیات یا ره حل سیاسی که می‌توان به آن در نشست ژنو به آن رسید.

آمریکا به دنبال راه حل سیاسی در سوریه نیست، و در تنگنای بزرگی قرار گرفته و نمی‌داند چگونه از آن خارج شود. فروپاشی توافق آتش‌بس یکی از راهها برای تصحیح توافق مطابق خواسته‌ها و منافعش است، بویژه اینکه ارتش سوریه و همپیمانان حرفشان را در میدان می‌زنند.

واشنگتن همچنین معتقد است که به شکست کشاندن حل و فصل سیاسی دروازه حل اختلافات شدید در دولت آمریکا درباره این توافق بین وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور است که باید مسئولیت اجرای آن را بر عهده بگیرد. بر اساس اطلاعات درزیافته، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با این توافق به شدت مخالفت کرده است.

ارتش سوریه، شامگاه شنبه اعلام کرد که یکی از پایگاه‌‌هایش در شرق استان دیرالزور مورد حمله هوایی ائتلاف آمریکایی قرار گرفته است و وزارت دفاع روسیه از کشته شدن 62 سرباز سوری و زخمی شدن بیش از 100 تن دیگر در حمله به این پایگاه خبر داد.

در بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا نیز آمده است که جنگنده‌های ائتلاف تحت فرمان این کشور روز شنبه مناطقی از دیرالزور را که پیشتر نیز حملاتی را علیه داعش در آن ترتیب داده بودند، بمباران کردند و پیش از این اقدام روسیه در جریان عملیات قرار گرفته بود.

این حمله در حالی صورت گرفته است که آتش بس مورد توافق روسیه و آمریکا از ساعت 19 دوشنبه گذشته آغاز شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала