اردوغان: واشنگتن هیچ بهانه ای برای نگهداشتن گولن ندارد

© AFP 2023 / Mohamed AbdiwahabПрезидент Турции Реджеп Эрдоган в турецком посольстве в Сомали
Президент Турции Реджеп Эрдоган в турецком посольстве в Сомали - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه گفت: ایالات متحده آمریکا نباید به تروریستی مانند فتح الله گولن پناه بدهد و فعالیت‌های وی باید در سراسر جهان ممنوع اعلام شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در مصاحبه با رویترز تاکید کرد: آمریکا نباید به تروریستی مثل گولن پناه دهد و جلوی فعالیت های وی در سراسر جهان باید گرفته شود.

گولن از سال 1999 میلادی تاکنون در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند. دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای 15 جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.

گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: واشنگتن هیچ بهانه ای برای نگهداشتن گولن ندارد. اگر آمریکا متحد راهبردی ما و شریک ما در ناتو است، پس نباید به چنین تروریستی اجازه اداره سازمانش را بدهد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: در صورت لزوم، حالت فوق العاده سه ماهه ای که پس از وقوع کودتا، اعلام شد، تمدید خواهد گردید.

منتقدان بر این باورند که وضعیت فوق العاده به اردوغان این اجازه را داده است تا آزادی های مدنی را محدود کند و تدابیر شدیدتری را علیه مخالفانش اعمال نماید.

کشورهای غربی به شدت از اقدامات سرکوب گرایانه دولت ترکیه پس از کودتای اخیر، انتقاد کرده اند. ترکیه نیز اتحادیه اروپا را به اتخاذ معیارهای دوگانه در قبال تحولات ترکیه متهم کرده است.

از زمان وقوع کودتای نافرجام نظامی 15 جولای، ترکیه حدود 100 هزار کارمند دولتی از جمله قاضی، دادستان، ماموران پلیس و معلم را تعلیق کرده است. بیش از 40 هزار نفر نیز به اتهام ارتباط با جنبش فتح الله گولن بازداشت شده اند.

اردوغان گفت: اتحادیه اروپا علی رغم تلاش های طولانی مدت ترکیه برای پیوستن به این بلوک، به تعهدات خود عمل نکرده است. ترکیه به قول های خود برای ادامه روند عضویت در اتحادیه اروپا پایبند بوده است. این یک مسیر دو طرفه است و اروپا نیز باید به قول های خود عمل کند.

روابط ترکیه و آمریکا نیز به خاطر ادامه حمایت های واشنگتن از کردهای سوریه که در حال مقابله با داعش هستند، تیره و تار شده است. ترکیه طی هفته های اخیر به بهانه پاکسازی مناطق شمالی سوریه از تروریست های داعش و کردهای سوریه، به خاک سوریه تجاوز کرده است.

اردوغان در این باره گفت: تروریست های داعش و کردهای سوری، مهمترین عامل تهدید هستند. ما صبور بوده ایم. ما همه نظامیان خود را به سوریه اعزام نکرده ایم. ولی ترکیه برای آزادسازی رقه، به طور یکجانبه اقدام نخواهد کرد. ما در اقدامات اتخاذ شده از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا، شرکت خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه درباره تحولات سوریه نیز اظهار داشت: تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد، نمی توان به صلح پایداری در سوریه دست یافت. آینده سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала