گزارش و تحلیل

وقتی یک زیباروی ایرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می شود

© Fotolia / Karen Grigoryanمسابقه ریاست جمهوری آمریکا
مسابقه ریاست جمهوری آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از کارهای جالب وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا استفاده از سخنگوهای مسلط به زبان های خارجی و متخصص در امور کشورهای دیگر می باشد و اینبار این رسم با انتخاب خانم سحر نوروز زاده به اوج خود رسیده.

قبل از خانم نوروز زاده که یک آمریکایی ایرانی الاصل هستند آقای آلن ایر این مسئولیت را عهده دار بودند و دائما مورد تحسین بسیاری از ایرانیان قرار می گرفتند که چه قدر به زبان شیوای فارسی مسلط می باشند و شعرهای شاعران ایرانی مانند حافظ و سعدی و مولوی را ، هر چند با لهجه آمریکایی، ولی با تسلط حفظ هستند.
در حالی که عموما وزارت خانه کشورهای مختلف یک سخنگوی رسمی برای همه موارد دارند وزارت امور خارجه آمریکا عادت دارد یک سخنگوی فارسی زبان در تیم سخنگویان خود داشته باشد که کاملا به امور مربوط به خاورمیانه و ایران مسلط باشد.
خانم نوروز زاده یک آمریکایی ایرانی الاصل است که متولد ایالت کنکیتکت است و پس از طی کردن دوران تحصیلات عالیه خود در رشته مطالعات خاورمیانه به وزارت امور خارجه ایالات متحده پیوست و برای زمانی هم عضو تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران در مذاکرات هسته ای نیز بوده.
وی همچنین عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) نیز می باشد، گروهی که به تلاش برای مصالحه و دوستی میان ایران و ایالات متحده معروف است.
ایرانی ها هم عکس وی با آقای جان کری کنار سفره هفت سین را به یاد دارند.
این گروه (نایاک) همچنین توسط عربستان سعودی و برخی کشورهای متخاصم با ایران، به لابی ایرانی در ایالات متحده نیز شهرت دارد چون خواهان گفتگو میان ایالات متحده و ایران به جای تصادم هستند.
به هر صورت انتخاب خانم نوروز زاده نشان می دهد که ایالات متحده بیش از پیش تمایل دارد که تهران و واشنگتن با هم گفتگو و مذاکره کنند و فضا را برای ایرانی تبارها در سطوح بالای مدیریتی نیز باز است.
با توجه به رشد چشمگیر جایگاه تحصیلی و اجتماعی جامعه ایرانی مقیم ایالات متحده بسیاری سوال می کردند که چرا آمریکایی های ایرانی تبار در عرصه سیاسی جایگاه قابل ملاحظه ای را به دست نیاورده اند.
طبق آماری که چند سال پیش در ایالات متحده منتشر شد حدود هفت ملیون ایرانی تبار در ایالات متحده و کانادا زندگی می کردند که حدود پنج ملیون نفر از آنها دارای تابعیت بودند>. بیش از نیمی از اینان، مانند خانم نوروززاده، ایرانی تبارهایی هستند که در ایالات متحده به دنیا آمده اند و در مواردی اصلا سرزمین مادری خود را ندیده اند اما ارتباط خونی واحساسی با سرزمین مادری را از نیاکان خود یدک می کشند.
طبق همین آمار حدود 98 درصد ایرانی های مقیم ایالات متحده دارای تحصیلات عالیه و مشاغل خوب هستند، در حالی که طبق این آمار در صد یهودی ها که در جایگاه دوم این جدول قرار داشتند 70 درصد بود.

ولی خوب جایگاه سیاسی ایرانی ها با یهودی ها در آمریکا قابل مقایسه نمی باشد.
در آن زمان رایزن فرهنگی ایران در کانادا به استناد همین آمار در مراسمی ایرانی تبارها را دعوت به مشارکت بیشتر در فعالیت های سیاسی و حمایت از سرزمین مادری کرد که با واکنش اتاوا و قطع روابط با ایران به دلیل آنچه دخالت در امور داخلی آن کشور شناخته شد منجر گردید.
در واقع لابی اسرائیل در کانادا مسبب چنین ماجرایی بود.
یکی از مواردی که در پستوهای سیاسی ایران مطرح است وجود لابی ایرانی مانند لابی های دیگر مانند لابی اسرائیل و لابی عربستان سعودی و لابی… در آمریکا می باشد.
در این راستا آقایان نهاوندیان و ظریف زمانی که در ایالات متحده مقیم بودند تلاش زیادی برای راه اندازی چنین لابی هایی انجام دادند و این لابی ها همیشه با ترس و واهمه دولتمردان آمریکا به دلیل سم پاشی لابی های مخالف مخصوصا لابی اسرائیل مواجه می شد.
می توان گفت هر یک ایرانی تباری که به جایگاه سیاسی در ایالات متحده برسد تهران و واشنگتن را یک قدم از جنگ دورتر می کند و می تواند به رفع اختلافات فیما بین کمک کند.
با بازشدن راه ایرانی تبارها و دوستان مصالحه میان ایران و ایالات متحده قطعا می توان امیدوار بود که به هیچ وجه جنگی میان دو کشور رخ ندهد و دو کشور به سمت گفتگوی بیشتر در موارد مختلف پیش بروند.
وشاید خانم نوروززاده که با توجه به اصالت خود نیازی به ویزای ایران ندارد، روزی به فکر بازدید از سرزمین اجدادی خود بیافتد.
احتمالا هم هدف وزارت امور خارجه آمریکا از انتخاب خانم نوروززاده باز کردن باب گفتگو با ایران باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала