افتتاح مرکز مطالعات میراث اسلام و ایران در آکادمی علوم روسیه

© Fotolia / Meen_naرونمایی از کوچک ترین قران جهان در ایران و ثبت آن در کتاب گینس
رونمایی از کوچک ترین قران جهان در ایران و ثبت آن در کتاب گینس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به منظور افتتاح نمایشگاه ایران زیبا و شرکت در کنفرانس بین المللی ایران شناسی اوراسیا،‌ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به روسیه سفر می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت- امین عارف‌نیا، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام این خبر افزود: مرکز مطالعات میراث مکتوب اسلام و ایران در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ، سی‌ام شهریور ماه با حضور صالحی امیری و رئیس آکادمی علوم روسیه افتتاح خواهد شد.

او ادامه داد: این مرکز به عنوان کانون همکاری‌های دو نهاد ایرانی و روسی و مرکزی برای تحقیق بر روی اسناد تاریخی و نسخ خطی موجود در روسیه و آسیای میانه با موضوع ایران و اسلام که به زبان‌های مختلف موجود است، تاسیس می‌شود.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: همچنین در این سفر صالحی امیري در آیین بزرگداشت آلک اکی موشکین نسخه شناس فقید و برجسته روسیه شرکت و از کتاب تصحیح نسخ خطی رساله قاضی احمد قمی که به معرفی هنرمندان و آثار هنری دوره صفویه می‌پردازد رونمایی می‌کند که آخرین اثر علمی اکی موشکین محسوب می‌شود.

عارف‌نیا با اعلام اینکه رونمایی از کتاب فهرست فارسی نسخ خطی ایران و اسلام در انستیتو نسخ خطی سن پترزبورگ، از دیگر برنامه‌های صالحی امیری در این مرکز علمی خواهد بود، تصریح کرد: علاوه براین افتتاح نمایشگاه ایران زیبا، با حضور استاندار لنینگراد، در کاخ موزه اقوام سن پترزبورگ، از دیگر برنامه های سفر رئیس کتابخانه ملی به روسیه است.

او درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه که به اهتمام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انجمن دوستی روسیه و ایران، در سن پترزبورگ و به مدت یک هفته بر پا خواهد شد، در 24 تابلو جلوه‌هایی از میراث فرهنگی، تاریخ، طبیعت و هنر ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در ادامه به دیگر برنامه‌های این سفر اشاره و اظهار کرد: کنفرانس بین‌المللی ایران شناسی اوراسیا که به همت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری دانشگاه علوم انسانی مسکو اول مهرماه با حضور دکتر صالحی امیری و اساتید برجسته ایرانشناسی از کشورهای مختلف، گشایش می‌یابد.

عارف‌نیا درباره این کنفرانس توضیح داد: مقالات ارائه شده در این کنفرانس در هفت بخش تخصصی ارائه می‌شود و ایرانشناسان در حوزه تاریخ، فرهنگ و تمدن و ایران امروز، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی همچنین بیان کرد: در دومین روز برگزاری کنفرانس نیز، ضمن افتتاح انجمن ایرانشناسی اوراسیا با حضور اساتید بین‌المللی ایرانشناسی، اساسنامه و هیات امنای آن نیز به تصویب مجمع عمومی می‌رسد.

او در پایان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با نسخه شناسان سن پترزبورگ در کتابخانه ملی روسیه از ملاقات با رئیس کتابخانه ملی روسیه، رئیس آرشیو فدرال روسیه و دستیار ویژه رئیس جمهور در امور فرهنگی، به عنوان سایر برنامه‌های صالحی امیری در این سفر یاد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала