اسنودن کنگره امریکا را شرمنده کرد

© AFP 2023 / Frederick FlorinБывший сотрудник ЦРУ Эвард Сноуден во время видеосвязи из России
Бывший сотрудник ЦРУ Эвард Сноуден во время видеосвязи из России - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ادوارد اسنودن نسبت به گزارش منتشره کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره امریکا واکنش نشان داد. به عقیده کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا این گزارش مقام وحیثیت قانونگذاران ایالات متحده را پائین می آورد.

اسنودن در صفحه اش در توییتر نوشت:"آمریکایی ها پس از دو سال تحقیقات شایسته دریافت گزارش بهتری بودند".
قانونگذاران ایالات متحده مدت دوسال در حال جمع اوری اطلاعات درباره این کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکابوده و با آشنایان وی گفتگو می کردند اما ادوارد اسنودن فورا اتهامات مطرح شده در گزارش کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره امریکا را رد کرده است. واگذاری اطلاعات نادرست درباره تحصیلات از سوی اسنودن هنگام استخدام در آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله این اتهامات است.
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد. روز 21 ژوئن امسال در آمریکا اتهاماتی درباره سرقت اموال دولتی و افشای اسناد دولتی علیه اسنودن اقامه شد. مطابق قوانین ایالات متحده مجازات این جرایم در مجموع تا 30 سال حبش و حتی اعدام است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала