گزارش و تحلیل

کارشناس: خاطرات درس غم انگیز ازبک ها ازهمکاری با آمریکا به فراموشی سپرده نشده است

© Flickr / woweezoweeUzbekistan's capital, Tashkent.
Uzbekistan's capital, Tashkent. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیسیون مرکزی انتخاباتی ازبکستان ، آغاز مبارزات انتخاباتی رئيس جمهوری جدید را اعلام کرد. 4 دسامبر،تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

انتخابات زودهنگام در ازبکستان مطابق با قانون اساسی کشور در ارتباط با مرگ اسلام کریموف، رئیس جمهور برگزار می شود. آقای کریموف، رئیس جمهور پیشین ازبکستان در 2 سپتامبر ماه جاری، پس از 79 سال زندگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.
یادآوری می کنیم که شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان به عنوان رئيس جمهور موقت این کشور منصوب شده است.
دیمیتری الکساندروف، مدیر بخش مطالعات آسیای مرکزی دانشکده مطالعات استراتژیک روسیه معتقد است که شوکت میرضیایف، دارای بزرگترین شانس دریافت مقام ریاست جمهوری می باشد و به طور مداوم خط سیاسی رهبر سابق این کشور را ادامه خواهد داد.
دیمیتری الکساندروف در پخش زنده رادیو "اسپوتنیک" گفت: "فکر می کنم که وی خط کریموف را ادامه خواهد داد. حداقل، هیج گونه موانع را نمی بینم. کل نظام برای این وظایف ساخته شده است. شک و تردید بزرگ دارم که کوچکترین درگیری بین القبیله ای یا بین المنطقه ای شروع شود. کریموف سال های مداوم، به ویژه در چند سال اخیر نظام را برای وجود آن بعد از خروجش آماده سازی می نمود. فکر می کنم که میرضیایف، این کار را با موفقیت ادامه خواهد داد. اگر فورس ماژور فوق العاده به وقوع نپیوندد، به احتمال زیاد، ثبات اجتماعی و سیاسی در این کشور حفظ خواهد گردد".
به نظر وی، روابط بین ازبکستان و روسیه پایدار خواهد ماند. دیمیتری الکساندروف خاطرنشان کرد: 


"من باور دارم که موضع رهبری بعدی در حفظ روند کثیرالمحوری خواهد بود یعنی حفظ تعادل در روابط با روسیه، چین، کم و بیش، روابط مناسب با غرب، به ویژه با ایالات متحده آمریکا. اما منتظر همگرایی ویژه ای با غرب مانند آغاز سال های 2000 ، نیستم".


به نظر وی، آمریکا و ناتو، به احتمال زیاد نتوانند پایگاههای نظامی خود را در خاک ازبکستان استقرار کنند. در اخیر مصاحبه دیمیتری الکساندروف نتیجه گیری کرده می گوید: 


" فکر می کنم که آنها می خواستند چنین فعالیت را توسعه نمایند، اما تلاشها یشان بی ثمر خواهد بود. از آنجایی که آمریکایی ها و بریتانیایی ها ، در واقع ،شورش اندیجان را که توسط گروهک شبه نظامی در سال 2005 انجام شده بود حمایت کردند. رهبری آمریکایی دچار فاز دیگری علاقمندی از "انقلابهای رنگی" شده بود و ظاهراً در ازبکستان هم سعی می کردند چیزی شبیه را سازماندهی نماید، اما موفق نشدند چون جواب مناسب از مقام رهبری ازبکستان دریافت شد. فکر می کنم که رهبران کنونی ازبکستان هم درس غم انگیز از همکاری با آمریکایی ها را فراموش نکردند، و به احتمال زیاد، میل و آرزوی چندانی مبنی بر حضور دوباره غرب در قلمرو ازبکستان ندارند. اما برای سرمایه گذاری هیچ انسداد و موانه وجود ندارد ، گر چه خود آمریکایی ها به سرمایه گذاری در ازبکستان و کشورهای آسیای مرکزی بسیار مشتاق نیستند. آنها می خواهند همه چیز را طبق اوصول "مفت هم گران است" به دست بیاورند، اما در این کار موفق نخواهند بود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала