گزارش و تحلیل

نمونه های جدید از گوشۀ فناوری دریایی روسیه

© Sputnik / Igor ZaremboРепетиция парада ко Дню ВМФ РФ в Балтийске
Репетиция парада ко Дню ВМФ РФ в Балтийске - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنچنان که اسپوتنیک گزارش داده بود در نمایشگاه بین المللی نظامی و فنی موسوم به "ارتش – 2016 " در حومه مسکو، کشتی سازی روسی هم از خود غرفه نمایشی داشت. یکی از شرکت کنندگان نمایشگاه "ارتش – 2016" ،شرکتی با مسئولیت عام، "کارخانه کشتی سازی PELLA" بود.

این شرکت در استان لنینگرادسکایا واقع است و مانند کارخانه های نظامی و فنی "سِوماش"،"آدمیرالتیسکی وِرفی" یا کارخانه "زِلِنودولسکی" به نام نویسنده روسی ماکسیم گورکی، هنوز شناخت چندانی در محافل کارشناسان مهندسی دریایی ندارد.
کارِن تساتوروف، معاون مدیر کارخانه PELLA در مصاحبه انحصاری با اسپوتنیک در باره کارخانه مزبور صحبت نمود. 


"ما، یک کارخانۀ کشتی سازی خصوصی هستیم ، البته نسبت به بازیگران دیگر بازار کشتی سازی، سنگین وزن نیستیم. در روسیه دو کارگاه برای ساخت کشتی تا 100 متر طولش، همچنین یک کارخانه در شهر هامبورگ آلمان با امکانات و ظرفیت بیشتر تولیدی داریم. با وجود آنکه PELLA ، شرکت خصوصی می باشد، %80 سفارشات ما مربوط به نیروی دریایی روسیه است. علاوه از این، ما ادوات غیر نظامی که در بازار جهانی، مشتری زیاد دارد مانند کشتی های یدک کش، تعمیراتی و گشتی می سازیم".


Репетиция парада ко Дню ВМФ РФ в Балтийске - اسپوتنیک ایران
سلاح های جدید نیروی دریایی روسیه: کوچک، با صرفه و بسیارمخوف هستند
شرایط اقلیمی و آب شناسی استان مسکو برای به نمایش گذاشتن نمونه های از ادوات تولید شده کارخانه مناسب نبود. ولی در غرفه کارخانه PELLA ، امکان آشنا شدن با ماکت کشتی های تولید و طراحی شده برای آینده پیدا شده است. خبرنگار اسپوتنیک از کارِن تساتوروف تقاضای شرح بیشتر ادوات تولید شده کارخانه را کرده است.


"در نمایشگاه ما مدلهای گوناگون کشتی های یدک کش که در کارخانه ما ساخته می شوند مانند یدک کش برای رودخانه، دریا و کشتی های امدادی در منظر عام قرار دادیم. این کشتی ها، کوچک با کشش از 14 تا 20 تن و بزرگ، 100 تن و بیشتر، قادر هستند در اقیانوس مختار کار کند. ماکت دو پروژه نظری که در آینده نزدیک، مصروف ساخت آن خواهیم بود به نمایش گذاشتیم. نیروی دریایی روسیه مقتضی چنین کشتی ها می باشد، حتماً مشتری های بالقوه دیگر پیدا می شوند. منظورم پروژه کشتی "میم 23120 " و کشتی بزرگ چند منظوره دریایی است".


برای افراد عادی که در رشته کشتی سازی تخصصی ندارند تفهیم واژه ها مشکل است. اما آقای تساتوروف با میل و علاقه توضیح می دهد: 


"ماکت کشتی آینده مزبور، نمودار کشتی ویژه کثیر المنظوره ای که دارای تجهیزات حساس برای انجام کار در عمق دریا است. به طور خاص، قفسی در عقب کشتی که امکان پایین کردن دستگاه های زیر دریایی یا بالا بردن چیزی از عمق دارد. کشتی همچنین با جرثقیل های گوناگون، دستگاه های یاب عمق و رادار مجهز است. در کشتی، میدانی برای بالگرد هم موجود است. ساختن کشتی های مزبور، کار آسانی نیست و خیلی وقت است که کسی چنین چیز نمی سازد. ولی تقاضای بازار، امکان ساخت آنها را فراهم کرده است. به نظرم، ما توانا و امکاناتی انجام آین کار پیچیده را داریم".


پنج نوع سلاح که جهانیان را وادار می کنند روی روسیه حساب کنند - اسپوتنیک ایران
پنج نوع سلاح که جهانیان را وادار می کنند روی روسیه حساب کنند
در برنامه تولیدی کارخانه PELLA ، ساخت پروژه الف03160 یعنی قایق زرهدار گشتی موسوم به "راپتور" شامل است. این قایق قادر رساندن گروه نیروی ویژه یا تیم نجات به جای تعیین شده می باشد. در صورت لزوم می تواند با تیربار سبک و سنگین از خود و مسافران حفاظت نماید. آقای تساتوروف ماکت قایق 17 متری را به خبرنگار ما نشان داده به تفسیر خود ادامه داد:


"ما ابتکار عمل از خود نشان داده این قایق را طراحی کرده به مقامات نیروی دریایی تقدیم نمودیم. بحث در آن است که نیروی دریایی به چنین وسیله سریع و شتاب نیاز دارد. ساختن قایق های کثیرالمنظوره ، تجسم آرمان کارخانه ماست. این قایق می تواند همزمان قایق گشتی، حمل و نقل و امدادی باشد. دو موتور قوی 847 کیلووات و توپ آب هدایت کننده، قادر رساندن سرعت آن را تا 50 گره می باشد. در پروژه و ساخت این قایق ما از فناوری های پیشرفته کار گرفتیم و نیروی دریایی شایستگی قایق را خاطر نشان کردند. 9 قایق ما برای نیروی دریایی دیگر ساخته ایم، 17 فروند دیگر سفارش شده که در جریان ساخت آنها شروع می شود".


هر شرکتی غیر از بازار داخلی باید در جستجوی سفارشات و قراردادهای خارجی باشد. به قول کارِن تساتوروف، کارخانه PELLA مستثنی نیست. وی به صحبت خود ادامه می دهد:


"به تولیدات ما در مناطق گوناگون جهان علاقه مند هستند. اکثر سفارش کنندگان فعلاً اروپایی هستند. آنها به یدک کش و بعضاً به قایق فوق الذکر علاقه مندی نشان می دهند. در حال حاضر یدک کش ها را با دستگاه های مدرن و دارای نام تجاری مانند Caterpillar ،Rolls-Royce ،Desmi ،Furino و FFS مجهز کرده به اروپا تحویل می دهیم. البته، این تجهیزات قیمت ادوات ما را بالا می برد ولی سفارش کنندگان خارجی، کیفیت و دوام کار موتور را مهم تر از همه می دانند. آن چیزی که مربوط به سفارش کنندگان از افریقا، آسیا و خاور میانه است، ما با آنها در حال مذاکرات و مشخص کردن ویژگی های سازگاری کشتی های ما با درخواست آنها هستیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала