دیوید نارتکر: اگر شلیک می کردم یک ایرانی را در آب‌های ایران کشته بودیم و نمی شد ادعا کرد که در آب‌های بین‌المللی هستیم

© AP Photo / Mahdi Marizad"شر مطلق" در خلیج فارس
شر مطلق در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«دیوید نارتکر» که بعد از بازداشت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس مجبور به عذرخواهی از ایران شد، می‌گوید آمریکایی‌های مستقر در منطقه اجازه تیراندازی به سمت نیروهای ایرانی را ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، «دیوید نارتکر» فرمانده گروهی از نظامیان آمریکایی که چند ماه قبل در جریان رویارویی با نیروهای ایرانی در نزدیکی جزیره «فارسی»، بازداشت شدند، می‌گوید اقدام او باعث جلوگیری از وقوع جنگ شده و نیروی دریایی آمریکا نباید او را توبیخ می‌کرد.

نارتکر که بعد از بازداشت، در برابر دوربین‌های تلویزیونی از ایران عذرخواهی کرد، اتهام «سهل‌انگاری» را رد کرده و گفته است که طبق آموزش‌هایی که دیده بود عمل کرده است.

وی در مورد لحظه رویارویی با نیروهای ایرانی، به نشریه «فارین پالیسی» گفته است: «می‌دانستم که می‌توانم او را (یکی از نظامی‌های ایرانی) را هدف قرار داده و بکشم. نگاه ما مستقیما به هم دوخته شده بود.»

فارین پالیسی با بیان اینکه نارتکر می‌دانسته که تیراندازی به سمت نیروهای ایرانی می‌تواند آغازگر تعقیب و گریزی در خلیج فارس شود، به نقل از او نوشته است: «داشتم با خودم فکر می‌کردم که من به خاطر یک اشتباه ناوبری مسخره او را نخواهم کشت.»

نارتکر ادامه داد: «چون آنوقت یک ایرانی را در آب‌های ایران کشته بودیم و هیچ‌جور هم نمی‌شد ادعا کرد که در آب‌های بین‌المللی هستیم.»

در جریان رویارویی چند ماه قبل در خلیج فارس، دو قایق آمریکایی به دلیل آنچه اشتباه ناوبری و از کار افتادن تجهیزات راهنمای آن‌ها خوانده شد، چند کیلومتر وارد آب‌های ایران شدند. این قایق‌ها و سرنشینانشان برای یک روز در بازداشت ایران قرار داشتند.

ارتش آمریکا 6 نفر از جمله چهار افسر دخیل در این حادثه را توبیخ کرده است. نارتکر که یکی از این افراد است، وکیل گرفته و درخواست کرده تا در مورد حکمی در ارتباط با این مسئله صادر شده، تجدید نظر شود. با این حال ارتش این درخواست را رد و اعلام کرده است که حکم او درست بوده است.

به گفته نارتکر، اگر نیروهای آمریکایی به سمت ایرانی‌ها تیراندازی می‌کردند، احتمال شروع یک جنگ وجود داشت. وی می‌گوید: «نمی‌خواستم به خاطر چنین چیزی، درگیری راه بندازم. من اختیار راه انداختن جنگ را ندارم.»

بعد از بازداشت این نظامیان و انتشار ویدئویی از زانو زدن آن‌ها، دولت آمریکا از سوی رقبای جمهوری‌خواهش به شدت تحت فشار قرار گرفت. این نظامی آمریکایی معتقد است که همان ویدئو و فشار رسانه‌ای او را به دردسر انداخته است. وی گفت: «من نیروی دریایی را شرمنده کردم و آن‌ها هم مرا تنبیه کردند.»

«فیلیپ لوری» وکیل نارتکر در درخواست تجدید نظر حکم، گفته است که موکلش با آرامش توانسته از بروز یک درگیری گسترده جلوگیری کند.

با این حال نیروی دریایی این درخواست تجدید نظر را که در صورت پذیرش به نارتکر اجازه می‌داد بعدها ارتقا درجه بگیرد را رد کرده است. در نامه توبیخ نارتکر عنوان شده است که او به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به مافوق در مورد مأموریت، عدم ترسیم مسیر روی کاغذ و همچنین عدم کسب اطمینان از پر بودن تسلیحات قایق‌ها، دچار خطا شده و مستحق تنبیه است.

نارتکر این موارد رد کرده و گفته است که هیچ‌یک از این موضوعات تأثیری در نتیجه نهایی نداشته و نمی‌توانسته تغییری در اوضاع ایجاد کند. به گفته وی، هرچند که نیروهای آمریکایی در خلیج فارس برای خود «حق دفاع» قائل می‌شوند، اما این مسئله در زمان رویارویی با ایرانی‌ها متفاوت است و در چنین رویارویی‌ها به نیروها توصیه شده بدون تیراندازی اوضاع را کنترل کنند.

وی می‌گوید: «می‌دانید، شما تقریبا نمی‌توانید به سمت ایرانی‌ها تیراندازی کنید. فقط اگر آن‌ها به سمت ما تیراندازی کنند، می‌توانیم در پاسخ شلیک کنیم.»

یک افسر نیروی دریایی که نامش منتشر نشده و پیش از این در کشتی‌های آمریکایی مستقر در خلیج فارس خدمت کرده، اظهارات نارتکر را تائید می‌کند.

او گفته است: «اینکه از استفاده از توان نظامی خودداری شود، در آن منطقه چیز معمولی است. هیچ علاقه‌ای به ایجاد یک حادثه بین‌المللی وجود ندارد، چه برسد به اینکه بخواهیم افراد را به خاطر اینکه فرماندهان بی‌پروای ایرانی می‌خواهند با نیروی دریایی ایالات متحده دوئل کنند، به کشتن دهیم.»

به گفته این افسر آمریکایی، رفتار نارتکر عاقلانه بوده، چراکه «قایق‌های ما جایی که باید می‌بودند، نبودند. اگر ما با نیروی دریایی یک کشور در آب‌های سرزمینی خودش وارد درگیری می‌شدیم، در محکمه افکار عمومی وضع خوبی برای توجیه نداشتیم.»

یک مقام نظامی آمریکایی که در جریان رسیدگی به پرونده حادثه جزیره فارسی قرار دارد، می‌گوید نارتکر در کل این حادثه چند بار دچار اشتباه شده و حکم صادره برای او فقط به دلیل رویارویی با نیروهای ایرانی نبوده است.

تحقیقات نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که یکی از خدمه از دستور مافوق برای تلاش جهت فراری دادن قایق‌ها از دست نیروهای ایرانی سرپیچی کرده است. با این حال نارتکر می‌گوید خدمه قایق این دستور را اجرا کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند از دست نیروهای ایرانی فرار کنند.

به نوشته فارین پالیسی، حکم صادره از سوی نیروی دریایی نارتکر را از هرگونه ارتقا درجه در آینده منع کرده و اجازه ادامه حضور وی در قایق‌های فعال در منطقه را هم نمی‌دهد و این بدان معنی است که دوران نظامی او به زودی به پایان می‌رسد.

نارتکر می‌گوید با این حال از اینکه دستور تیراندازی نداده، ناراحت نیست، چراکه اگر این کار را کرده بود، در دادگاه نظامی محاکمه می‌شد: «110% مطمئنم که اگر دستور تیراندازی به سمت ایرانی‌ها را صادر کرده بودم، الان در (دادگاه نظامی) "فورت لیونورث" بودم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала