گزارش و تحلیل

نظر سنجی: %90 ترکها، ایالات متحده را متفق خود نمی شناسند

© AFP 2023 / Ozan Koseآمریکا ، ترکیه را تحریک می کند
آمریکا ، ترکیه را تحریک می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داده های نظر سنجی که طی 27 اوت الی 2 سپتامبر توسط مرکز تحقیقاتی ترکی MAK Research Company انجام شده بود، بیانگر آن است که در حدود %90 اتباع ترکیه ایالات متحده را به حیث شریک راهبردی کشور خود نمی شناسند. فقط %4 مصاحبان گفتند که به ایالات متحده اعتماد دارند.

مِحمِت علی کولِت، رئیس مرکز مزبور در مصاحبه با اسپوتنیک نتایج نظر سنجی را تفسیر کرده خاطر نشان نمود که به دلیل آن که در این اواخر مسئله اعتماد به ایالات متحده در جامعه ترکی بسیار مطرح است، شرکت وی تصمیم بر انجام دادن چنین نظر سنجی بود. وی در این مورد می گوید:

"در اکثر خود، جامعه ترکی معتقد است که پشت پرده کودتای نافرجام 15 جولای آمریکا بود. نقش بزرگ در شکل گیری چنین اعتقاد، درز اطلاعات در رسانه ها راجع به استفاده از پایگاه ناتو اینجیرلیک توسط شورشگران برای سوخت گیری جنگنده های اف-16 کودتاچیان بود".

به قول کارشناس مزبور، امروز در جامعه ترکی یک سری اعتقادات دیگر که در ذهن اتباع ترکی در ارتباط با اقدامات ایالات متحده نسبت به ترکیه شکل گرفته موجود است. بیشترین نارضایتی مربوط به فتح الله گولن، رحبر سازمان تروریستی است که در حال حاضر در آمریکا به سر می برد.

جای توجه است که نظر سنجی شبیه پیش از کودتای نافرجام راه اندازی شده بود که شاخص اعتماد اتباع ترکی نسبت به ایالات متحده آمریکا به حیث شریک راهبرد کمتر از %50 بود. پس از 15 جولای این شاخص فوراً تا %80 صعود کرد و تحقیقات کنونی، بیانگر افزایش عدم اعتماد تا %90 است. درجه اصبانیت و خشمی که در حال حاضر جامعه ترکی را نسبت به ایالات متحده فرا گرفته چندان بالا است که اگر وضع فوق العاده در ترکیه اعلان نمی شد سازمانهای اجتماعی به احتمال زیاد تظاهرات وسیع جلو سفارت آمریکایی برپا می کردند که به ناآرامی تبدیل می شد.

مِحمِت علی به تفسیر خود ادامه داده می گوید:

"واکنش منفی اتباع ترکی صرف نظر از اعتقاد آنها بر دخالت آمریکا در کودتای نافرجام، با احساس انتقام گرفتن از ایالات متحده آمریکا که به تصور اهالی نتوانست دولت کنونی را سرنگون کند  تغذیه می شود. تمام اظهارات جانب آمریکایی مبنی بر عدم دخالت در حوادث 15 جولای، اهالی کشور به حیث "تاکتیک سیاسی" مقامات آمریکایی تلقی می نماید".

کارشناس ترکی قید کرد که در جریان سفر اخیر بایدِن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ترکیه، تشریفاتی به مراتت کمتری نسبت به سالهای گذشته ترتیب داده شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала