گزارش و تحلیل

مجمع پارلمانی اروپا خواستار بازگشت روسیه است

© Sputnik / Vladimir FedorenkoПарламентская ассамблея Совета Европы в Страсбурге
Парламентская ассамблея Совета Европы в Страсбурге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفتگوها بین روسیه و مجمع پارلمانی شورای اروپا به زودی کار خود را از سر می گیرد.

این موضوع در جریان دیدار سران شورای فدراسیون روسیه در استراسبورگ مطرح شد. به گفته پدرو آگرامونتی رییس مجمع قرار است روز 14 سپتامبر در استراسبورگ این دیدار انجام شود. دیدار مذکور فرصتی برای ادامه مباحثات و مناظرت در خصوص مناسبات پارلمان روسیه با مجمع پارلمان شورای اروپا خواهد بود.

سال های 2014 و 2015 این مجمع به خاطر مواضع روسیه در قبال کریمه، قطعنامه ای را به تصویب رساند که طی آن هیات روسیه حق رای در جلسات را از دست داده و اجازه شرکت در امور سازمان های تصمیم گیرنده و مانیتور انتخابات را نداشت.

در ماه ژانویه 2016، هیات روس تصمیم گرفت اسناد لازم برای تایید اختیارات خود را برای مجمع ارسال نکند. علاوه بر این، مسکو حاضر نشد همکاری های خود را با استراسبورگ ادامه دهد.

الکسی موخین مدیر کل مرکز اطلاعات سیاسی و سیاست پرداز روس در گفتگو با رادیو اسپوتنیک تاکید کرد که مسکو و استراسبورگ امروز خواهان از سر گیری همکاری ها هستند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «ما به دوره ای قدم گذاشته ایم که همه کار با احتیاط انجام می گیرد. روسیه مایل به بازگشت به مجمع پارلمانی اروپا است، اما این بازگشت باید با برخورداری از اختیارات کامل و حقوق سابق انجام بگیرد. مجمع پارلمانی اروپا نمی خواهد که روسیه از این ساختار خارج شود. موضوع فقط بر سر حق عضویت سالانه نیست. بلکه موضوع اصلی این است که روسیه عضویت داشته باشد. جریان مشابه آن جی هشت بود که روسیه از آن خارج شد و دلایل عجیب و غریبی برای آن عنوان شد. از همان زمان روسیه تلاشی برای احیای مواضع خود در جی هشت نکرد و کشورهای جی هفت هم هر شش ماه یک بار به طور مرتب بیانیه هایی بیرون می دهند و تمایل خود را به بازگشت به دوران جی 8 بیان می کنند. برای همه روشن است که بیرون رفتن روسیه از این ساختار باعث شد نفوذ سیاسی این گروه بر فرایند جهانی تغییر کند. اگر مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز روسیه را از دست بدهد، آنوقت نفوذ سیاسی اش تغییر خواهد کرد. اعضای مجمع به خوبی این مساله را می فهمند».

با این حال به گفته همکاران اروپایی، تا امروز هیچ دستوری از خارج صادر نشده است که مبنی بر عدم همکای روسیه با مجمع باشد.

موخین در همین رابطه توضیح می دهد: «فعلا هیات روسیه در این مجمع هیچ کاری انجام نمی دهد. اگرچه، همه شواهد حاکی از این است که سیاستمداران اروپایی خواهان بازگشت روسیه هستند. اما چه زمانی این اتفاق رخ می دهد؟ ظاهرا، درست در لحظه ای این اتفاق رخ می دهد که واشنگتن تصمیم خود را اعلام کند و بگوید: بازی تحریم تمام است، حالا بازی دشمنی را ادامه می دهیم. من فکر می کنم که بالاخره، مجمع اروپا شرایط را تغییر خواهد داد و تصمیم درست را اتخاذ می کنند، آنوقت این جریانات احمقانه هم به پایان می رسد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала