حمایتهای آگاهانه یا ناآگاهانه کشورهای اتحادیه اعراب از ریاض خود این کشورها را گرفتار خواهد کرد

© REUTERS / Stringer نیروی نظامی مشترک عربی علیه ایران تشکیل می شود
نیروی نظامی مشترک عربی علیه ایران تشکیل می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از عربستان بخواهید کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه های ترویستی ساخته و پرداخته خود را در منطقه متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در واکنش به بیانیه شورای وزیران اتحادیه عرب اظهار داشت: بار دیگر سخنان یک سویه و نا حد نگرانه که برای خوش باش دیگران به تحریر در آمده است، شگفتی ساز می نماید.

وی افزود: توصیه مشفقانه جمهوری اسلامی ایران به آن شورا، نیک اندیشی، راست گفتاری و گشودن چشمان خود بر واقعیت ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:حمایت های یک جانبه و تعصب ورزانه و حتی بیداد 'گرایانه'سران و شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب از برخی اعضای این اتحادیه در سالهای اخیر نه تنها هیچ کمکی به حل و فصل مصائب و معضلات، بحران ها و سوءتفاهمات بین کشورهای منطقه و در درون اعضای آن اتحادیه نکرده است که بی شک این یک سویه انگاری موجب بیدادگری های پر شمار و بی سامانی، ناامنی و بی ثباتی تمام منطقه و شور بختانه موجب بی شرمی و وقاحت بیشتر ریاض در کشتار مردم بی گناه برخی از کشورهای عرب منطقه شده است.

قاسمی ادامه داد: اگر این شورا در تمایل خود برای کمک به همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای منطقه صادق است و اراده ای جدی برای ایجاد همگرایی و تقویت حسن همجواری در منطقه دارد، ضروری است تنها برای یکبار از حمایت های غیرسازنده خود از ریاض دست بردارد و در کوشش و کششی سازنده، قاطعانه از عربستان بخواهد کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه های ترویستی ساخته و پرداخته خود در منطقه را متوقف کند.

وی هشدار داد: استمرار روند موجود و حمایت های دانسته و نادانسته می تواند در اندک زمانی خود این کشورها را گرفتار سیاست های بی ثبات ساز ریاض کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظارات به حق قربانیان و خانواده های شهدا و مجروحان و آسیب دیدگان حادثه سال گذشته در منا تنها 'کشف حقیقت' و پاسخگویی دولت ریاض در قبال این حادثه و ده ها حادثه ای است که همه ساله در جریان مراسم حج ابراهیمی رخ می دهد.

نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب پنج شنبه (دیروز) با صدور بیانیه پایانی در محکومیت ایران پایان یافت.

این شورای به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مراسم سالیانه حج واکنش نشان داد.

شورای وزرای خارجه عرب در این بیانیه با انتقاد از بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای مدعی شد که این گونه سخنان با حقیقت آنچه عربستان سعودی و پادشاه این کشور برای اسلام و مسلمانان و مراسم حج انجام می دهد واقعیت ندارد.

رهبر عظیم الشأن انقلاب سه شنبه این هفته در پیام سالانه خود به حجاج خانه خدا، از سوء مدیریت مقامات عربستانی در برگزاری حج انتقاد کردند و از دولت ها و کشورهای اسلامی خواستند برای مدیریت مکه و مدینه به فکر راه حل اساسی باشند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала